Hjalmar99

Trådstartare
Hej, min hund (Shitzu Lhaso Apso) har för en tid sedan börjat halta. Han fyller 5år iår och är i övrigt frisk. Han besväras inte av hältan mer än att han haltar och man får ta på tass/ben utan att han piper eller ger andra tecken på smärta. Han leker och busar som vanligt dock nu med hälta. Jag har kollat mellan trampdynor och tår för att se så att det inte finns grus eller något som ligger och skaver men ingenting. Dessa perioder går av och till och hältan uppkommer ungefär en vecka var annan månad oberoende av värme eller kyla. Pratade med en veterinär som satt ett startbelopp på 8 000:- och att det därav kunde tillkomma extra kostnader om det var nödvändigt med att ta fler röntgen bilder. Någon annan som har varit med om liknande? Kan det vara torra trampdynor eller något annat? Har också hört att dessa hältutredningar sällan kommer till en fast diagnos. För att understryka så kommer jag självklart ta honom till en veterinär oberoende av belopp men vill gärna höra andras tankar gällande detta då både jag och veterinären lät kluvna.
 
Hej, min hund (Shitzu Lhaso Apso) har för en tid sedan börjat halta. Han fyller 5år iår och är i övrigt frisk. Han besväras inte av hältan mer än att han haltar och man får ta på tass/ben utan att han piper eller ger andra tecken på smärta. Han leker och busar som vanligt dock nu med hälta. Jag har kollat mellan trampdynor och tår för att se så att det inte finns grus eller något som ligger och skaver men ingenting. Dessa perioder går av och till och hältan uppkommer ungefär en vecka var annan månad oberoende av värme eller kyla. Pratade med en veterinär som satt ett startbelopp på 8 000:- och att det därav kunde tillkomma extra kostnader om det var nödvändigt med att ta fler röntgen bilder. Någon annan som har varit med om liknande? Kan det vara torra trampdynor eller något annat? Har också hört att dessa hältutredningar sällan kommer till en fast diagnos. För att understryka så kommer jag självklart ta honom till en veterinär oberoende av belopp men vill gärna höra andras tankar gällande detta då både jag och veterinären lät kluvna.
Du skriver att din hund inte inte besvärad av hältan. Men du får vända på det. Din hund haltar av en orsak. Hältan är ett symptom på något, du behöver ta reda på orsaken. Att hålla hunden still är nummer 1, endast koppelpromenader i några veckor och inte hoppa upp eller ner i trappor, soffor inne. Absolut inte busa eller leka! Utifrån om/hur hundens hälta blir bättre eller kvarstår har du ett utgångsläget som du och veterinär kan arbeta vidare ifrån.
 
En hund haltar inte utan att ha ont, så givetvis besväras den av det.
Vila några dagar och går det inte över så är det veterinär som gäller :)
Det finns fler veterinärer att vänta sig till, men en som kan sin sak hittar orsaken snabbare.
 
Kan nämna att ja hade en hund som haltade vissa steg - såg ut som hon trampade på något vasst. lekte, sprang som vanligt osv. Hon hade en trasig sena och en lös broskbit. Hundar är duktiga på att maskera hälta.
 
Du skriver att din hund inte inte besvärad av hältan. Men du får vända på det. Din hund haltar av en orsak. Hältan är ett symptom på något, du behöver ta reda på orsaken. Att hålla hunden still är nummer 1, endast koppelpromenader i några veckor och inte hoppa upp eller ner i trappor, soffor inne. Absolut inte busa eller leka! Utifrån om/hur hundens hälta blir bättre eller kvarstår har du ett utgångsläget som du och veterinär kan arbeta vidare ifrån.
 
Givetvis besväras han, jag formulerade mig lite fel. Tänkte mest på att han inte har några beteendeförändringar :)
Tur att han är lat och oftast vill ligga och sova extra på morgonen och allra helst under dagen också. Efter vilan brukar besvären bli värre än om han har varit vaken. Hoppar gör han inte heller i onödan utan han har blivit bortskämd med att bli lyft upp.
Tack för dina tankar, är som sagt väldigt kluven gällande detta eftersom att efter en vecka är han helt normal igen utan hälta och så kan det fortgå i en månad tills nästa ”anfall”.
 
Var inne hos ortoped i veckan med Nano som har diffus rörelsestörning som kommer och går, konsultation + röntgen gick på strax under 4000. Sen kan det tillkomma mer om vi fortsätter med utredning och behandling men då han ändå relativt fort kom fram till en trolig diagnos och så ska vi ska testa en behandling med antiinflammatoriska. Han sa att det kanske ändå inte hjälper eller att problemet återvänder men tycker att det är såpass lindrigt att det inget man börjar operera eller liknande utan anpassa aktivitet i så fall (dvs hon får lägga agilityn på hyllan).
Du kan ju ringa runt och prisjämföra, det gjorde inte jag då det viktigaste för mig var en erkänt duktig veterinär med goda kunskaper om rörelseapparaten så jag skulle slippa onödiga besök hos random veterinär med min ohalta hund..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 149
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej alla! Jag är ny medlem här på forumet efter att ha bara hängt här och läst kloka trådar i något år. Tänkte därför skriva om min...
Svar
1
· Visningar
1 108
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 571
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp