valley

Trådstartare
Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter.
Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång, hoppades, reds ut, markarbete osv. Helt utan problem. Hon var i mycket fin form. Vid försäljningen hade jag ägt och utbildat henne i ca ett år, Ponnyn såldes, efter knappa två månader hör nya ägaren av sig och beskriver en ponny jag inte kände igen, hon skenade med ryttare, genom staket och allt som stod i hennes väg, dom beskrev henne som okontaktbar och farlig, och frågade om jag kunde köpa tillbaka henne. Jag erbjöd mig att komma och rida hästen och se om jag kunde uppfatta vad problemet kunde bero på. Åker dit, hästen som var väldigt "slimmad" när hon såldes var nu gravt överviktig, ponnyn vad spänd vid uppsittning men inte värre än så. Red henne och upplevde henne väldigt stel, kantig och trippig i steget. Hon var inte längre skodd runt om vilket hon tidigare varit och jag tänkte att det korta steget kunde bero på det. Hon var ovillig till att röra sig framåt, kan närmast beskriva det som att rida en flodhäst som svalt en planka..

Jag beslutade att det för allas bästa var bäst att köpa tillbaka henne, hon kom hem och jag började sakta promenera igång henne, hon blev nu halt bak. Kontaktade veterinär som konstaterade knäledsinflammation bägge bak. Värst hälta på vb, Hon behandlades bb , blev piggare och gladare några dagar efter första behandlingen men snabbt tillbaka i samma ovilliga stadie. Vid åb var hältan värre på hb, Blev behandlad igen och samma resultat igen, gladare och trampade på bättre för att sen återgå till det sämre igen och nu sämre vb igen. Nämnas bör att hon uppvisar ingen värre hälta vid böjprov, varken högt ett lågt. Det är liksom detsamma före och efter böjprov.

Alla leder bedövades igen och hältan blev nåågot bättre vid bedövning av kota hb.
Röntgen gjordes av bägge bak, inget anmärkningsvärt hittades.

Är genomgången av ET som släppt spänningar, låsningar osv.

Ska här näst kollas med ul, om inte det heller ger något, vad gör man? Har självklart veterinär inkopplad.

Någon som sitter på några kloka tankar och funderingar?
 
Knäproblem bb efter spänningar från hovsmärta? Trippande och spänning p g a ömfotad (fång eller bara barfota utan tillvänjning) ger ju allsköns fysiska problem på andra ställen. Och det gör ju övervikt också, vilket kanske är en hint om fång.

Jag hade nog bett om röntgen på hovarna.
 
Knäproblem bb efter spänningar från hovsmärta? Trippande och spänning p g a ömfotad (fång eller bara barfota utan tillvänjning) ger ju allsköns fysiska problem på andra ställen. Och det gör ju övervikt också, vilket kanske är en hint om fång.

Jag hade nog bett om röntgen på hovarna.
Hm ja, bak är hon ju röntgad men ej fram då hon inte visat någon hälta eller dyl fram. Bantning pågår, men det går ju såå långsamt då motion inte är att tala om i dagsläget 😔
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
354
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 093
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp