sandraros

Trådstartare
Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går.
Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade sommarskor på sig de första dagarna innan hovslagaren kom ut och underlaget är ju sisådär, lite halkigt och ojämnt. Min första tanke är att han antingen har halkat i hagen eller någon form av överansträngning i och med transportresan.

Gäller vä bakben, hältan ter sig att han "lyfter benet högre" än det andra ganska tydligt. Inte varm, öm eller något i benet eller på ryggen. Besiktad ua innan avresa, däremot inte röntgad. Upplever dock att han är spänd över rumpan. Har sett hältan då han ska in från hagen efter att ha varit ute (på hårt underlag) och går över typ direkt när han fått stå inne en liten stund. Märkte det även när jag red honom för första gången igår att han haltade i början när han var lite spänd sen gick det över efter han började slappna av.

Vill ha lite inputs vad ni tror och vad jag kan göra innan jag får tid på klinik, är själv inget proffs på hältor då jag har haft turen att inte behöva handskas med det så mycket!
 
Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går.
Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade sommarskor på sig de första dagarna innan hovslagaren kom ut och underlaget är ju sisådär, lite halkigt och ojämnt. Min första tanke är att han antingen har halkat i hagen eller någon form av överansträngning i och med transportresan.

Gäller vä bakben, hältan ter sig att han "lyfter benet högre" än det andra ganska tydligt. Inte varm, öm eller något i benet eller på ryggen. Besiktad ua innan avresa, däremot inte röntgad. Upplever dock att han är spänd över rumpan. Har sett hältan då han ska in från hagen efter att ha varit ute (på hårt underlag) och går över typ direkt när han fått stå inne en liten stund. Märkte det även när jag red honom för första gången igår att han haltade i början när han var lite spänd sen gick det över efter han började slappna av.

Vill ha lite inputs vad ni tror och vad jag kan göra innan jag får tid på klinik, är själv inget proffs på hältor då jag har haft turen att inte behöva handskas med det så mycket!
Låter som att du menar att han hakar upp benet lite när han ska gå?. Han kan ha gjort ngt under resan som du skriver som gjort att han blivit sned/spänd och därför rör sig som han gör. Har du någon bra kiropraktor i närheten eller kanske på kliniken också som kan vara med och titta på honom?
Har haft hästar som nästan rört som sig om de haft patellaupphakning efter att dom varit för vilda i hagen och halkat eller ngt som blivit bra efter de blivit fixade men alltid veterinär före.
 
Min första spontana tanke var tuppspatt, men då borde det å andra sidan inte bli bättre av att hästen stått inne.
 
Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går.
Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade sommarskor på sig de första dagarna innan hovslagaren kom ut och underlaget är ju sisådär, lite halkigt och ojämnt. Min första tanke är att han antingen har halkat i hagen eller någon form av överansträngning i och med transportresan.

Gäller vä bakben, hältan ter sig att han "lyfter benet högre" än det andra ganska tydligt. Inte varm, öm eller något i benet eller på ryggen. Besiktad ua innan avresa, däremot inte röntgad. Upplever dock att han är spänd över rumpan. Har sett hältan då han ska in från hagen efter att ha varit ute (på hårt underlag) och går över typ direkt när han fått stå inne en liten stund. Märkte det även när jag red honom för första gången igår att han haltade i början när han var lite spänd sen gick det över efter han började slappna av.

Vill ha lite inputs vad ni tror och vad jag kan göra innan jag får tid på klinik, är själv inget proffs på hältor då jag har haft turen att inte behöva handskas med det så mycket!
Snösulor om han har det kan påverka en del hästar mycket
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 510
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 173
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 998
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp