C

cliria

Min 2-åring har börjat halta en del, men hältan verkar försvinna emellanåt och sen kommer den tillbaka igen. Vad jag kan se är det höger fram som strular.
Vilket underlag hon går på verkar inte spela någon som helst roll, testat både grus, gräs och asfalt.
Jag kan inte hitta någon värme svullnad eller nåt annat ovanligt på henne. Hon busar som vanligt i hagen men så rätt som det är haltar hon :confused:
Var kan det sitta?
/ cliria som börjar bli orolig för lillhästen
 
Låter som om ni kanske borde åka in på klinik och kolla upp det.
 
ojoj nu blev jag ju nojjig här..
hon har bara vart så här ett par dar men kanske borde åka med henne alltså? eller vänta lite och se? :confused:
 
Är hon gallig någonstans? (Ffa då det framben du upplever det sitter i?).

Annars skulle jag faktiskt plocka ut HOVSLAGAREN först. Det är inte ovanligt med hovböld, stengalla etc på oskodda små busar som drar repor i hagen över stock och sten. Så börja med att ta ut hovis och kolla med visitertång etc.

Sen kan du ju ha is i magen någon vecka om inte hovslagaren inte hittat något, men går det inte över på en vecka eller blir värre skulel jag boka tid på klinik.

Är hon gallig över någon led, och ffa på det ben du misstänker hälta, skulle jag kolal på klinik för säkerhets skull ändå!
 
Tack så mycket för ditt svar! :)
Benen är jättefina på henne, inga gallor.
Jag har klämt och känt och hittar inget som jag kan ge skulden för hältan :confused:
Hovböld har jag också funderat på. Ska ta och ringa hovis ikväll och höra, skadar inte att kolla iaf.
Hoppas bara det inte är nåt allvarligt
 
det är ju sällan det är något allvarligt, så du kan nog vara lugn. Men känns ju alltid bäst att VETA. och är det något mer allvarligt är det ju bättre ju tidigare man får veta.

Men jag skulle TRO att din dam trampat på en sten eller dylikt och fått en stengalla (dvs i princip ett blåmärke på sulan).

Du får berätta vad hovis sa sen =)
 
Kan ju även vara erlichios/borrelia. Bara en tanke, det kan ju ge mystiska hältor.
 
Jaha ..
Jag trodde det hade varit så längre än bara ett par dagar.
I sådana fall skulle jag nog vänta och se ett par dagar till.
 
Kom på att jag nog vart lite otydlig på den punkten men man tror ju alltid det värsta :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 401
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 622
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp