Hälthistorik & frågor att ställa till veterinär

Linda_A

Trådstartare
Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs journaler för att skapa mig en sammanhängande bild av hennes hälthistorik. Delvis då jag vill diskutera ett par åtgärder på veckans återbesök, men också för att jag är ett kontrollfreak som vill veta allt. Så, långt inlägg och några frågor & funderingar på slutet.

Barka importerades från Polen våren 2012 och började då arbeta som ridskolehäst. Första hältan kom året efter.

2013-09-11 - Ömmande knöl på griffelbenet vänster fram. Verkar ha blivit bra med en behandling.
2015-03-17 - Kotledsinflammation båda fram. Behandlades två gånger, sen bytte man veterinär som istället behandlade hovlederna båda fram. Vid hovröntgen syntes lindrig påbyggnad på strålbenet vänster fram. Friskförklarad 2015-06-24.
2015-12-01 - Sparkskada vänster bak.
2016-06-09 - Behandling i hovlederna igen. Hade ju då inte varit igång så många månader efter sparkskadan, men å andra sidan kan den ju ha bidragit till felbelastning. Överrullningsskor rekommenderades, vet dock inte om rekommendationen följdes.
2017-06-16 - Nästan exakt ett år senare var det dags igen. Nu tillbaka hos den första veterinären och här behandlade man kotlederna igen. Friskförklarad efter ett återbesök. Återigen rekommenderades överrullningssko, vilket får mig att tro att de försvunnit längs vägen sen förra sommaren.
2018-01-30 - Den här gången höll det inte länge och en grundligare undersökning hos veterinär två gjordes för att se om det var lönt att fortsätta. Båda hovlederna fram behandlades igen samt kotleden vänster bak. Hon behandlades även med osphos fram vid detta tillfälle. Ännu mer detaljerade skoningsinstruktioner, där det blev för tungt vid första försöket men bra efter ett återbesök. Blev väldigt fin i ridningen resten av 2018 men det var då jag fick frågan om att köpa henne då det stod klart att 100% ridskoleridning inte fungerade för henne.
2018-11-30 - Plötsligt var hon blockhalt en dag, precis då jag skulle köpa henne. Veterinären var säker på hovböld eller hovfraktur. Röntgenbilderna tycktes visa på en tunn fissur vänster fram samt ett ojämnt område i kanten av strålbenet. Dessutom ett svart område ovanför tån. Han frågade om hon haft en hovfraktur tidigare, men inte på de sex år hon varit på ridskolan i alla fall, vilket gjorde att han kliade sig ännu mer i huvudet. På återbesöket 10 dagar senare var hon i princip ohalt och någon fissur syntes inte längre på röntgenbilderna och det svarta området var nästan försvunnet. Det förblev ett mysterium med enda möjliga förklaringen att hon är väldigt känslig vänster fram pga påverkan på strålbenet och att hon slagit i hoven rejält och blivit så öm.

I mars 2019 köpte jag henne, så klart väl medveten om hennes problematik då jag ridit henne sedan hon kom till ridskolan och visste hur ofta hon haft problem och av vad. Hennes arbetsbörda lades då om till 3 dagar som privathäst och 3 dagar på ridskolan, 1-2 lektioner om dagen och mycket begränsad hoppning. Resten av året flöt på bra.

2020-01-14 -- Mot slutet av 2019 började något trassla och då vila över jul och nyår inte förbättrade situationen blev det ett veterinärbesök. Det fanns en viss hovledsinflammation men boven den här gången var ryggen och SI-leden. Kissing spines konstaterades (men det var ju knappast nytillkommet) samt en aktiv inflammation i supraspinatousligamentet och lindriga pålagringar på SI-leden. Behandling och ny sadel gjorde susen och hennes längsta problemfria period följde fram till 2021-12-18. Då behandlades båda kotlederna och båda knäna fram, samt höger bakknä.

På tisdag är det dags för återbesök. Jag är inte helt nöjd med henne muskulärt, hon har varit spänd på höger sida av rumpan och i vänster bog. Men även om hon är ohalt så är min tanke att diskutera a) ett kiropraktorbesök för rygg & bakdel, b) eventuella ytterligare förbättringar av hennes skoning, c) behandling av hovleden också och d) en till behandling med osphos.

Tänker jag åt rätt håll då? Den veterinär som vi går hos nu är den som först behandlade hennes rygg & si-led, inte samma som varken veterinär ett eller två sen tidigare, men han har naturligtvis hennes journaler. Jag har dock gjort så nu att jag gått igenom dem och tagit ut bara hältbehandlingarna, för att kunna diskutera mer ingående vilka behandlingar som verkar ha gett bäst resultat förut. Och då verkar det ju faktiskt vara så att enbart kotledsbehandlingar faktiskt inte varit så effektiva.
 
Jag har inte läst din text i detalj, men med den skadehistoriken och all denna återkommande problematik förvånar det mig att hästen går kvar i verksamhet. Jag tänker att det enda vettiga förmodligen skulle vara att ta hästen ur ridskoleverksamheten. En ridskolehäst behöver ju våra hållbar för att klara att gå med olika ryttare på olika nivåer. Hur ser ni på det?
 
Jag har inte läst din text i detalj, men med den skadehistoriken och all denna återkommande problematik förvånar det mig att hästen går kvar i verksamhet. Jag tänker att det enda vettiga förmodligen skulle vara att ta hästen ur ridskoleverksamheten. En ridskolehäst behöver ju våra hållbar för att klara att gå med olika ryttare på olika nivåer. Hur ser ni på det?

Hästen togs ju ur verksamheten deltid 2019 och har sedan dess haft längre skadefria perioder än tidigare. Hade det inte varit för ett sadelbyte som gick snett 2019 tror jag inte rygginflammation hade uppstått heller. Dessutom gjorde vi samtidigt missen att ge henne ett hönät, vilket inte verkar ha varit bra för hennes rygg heller.

Men naturligtvis ska jag diskutera med veterinären vad han tror om hennes arbetsbörda framöver. Jag tror tyvärr det blivit lite fel under hösten (för många "mellangrupper" istället för nybörjare och de högsta grupperna), så det får jag ta på mig att jag inte följt upp tillräckligt. Samtidigt har hon varit så väldigt fin i arbetet att det här kom väldigt plötsligt.
 
Hästen togs ju ur verksamheten deltid 2019 och har sedan dess haft längre skadefria perioder än tidigare. Hade det inte varit för ett sadelbyte som gick snett 2019 tror jag inte rygginflammation hade uppstått heller. Dessutom gjorde vi samtidigt missen att ge henne ett hönät, vilket inte verkar ha varit bra för hennes rygg heller.

Men naturligtvis ska jag diskutera med veterinären vad han tror om hennes arbetsbörda framöver. Jag tror tyvärr det blivit lite fel under hösten (för många "mellangrupper" istället för nybörjare och de högsta grupperna), så det får jag ta på mig att jag inte följt upp tillräckligt. Samtidigt har hon varit så väldigt fin i arbetet att det här kom väldigt plötsligt.
Ja, det är ju ändå en hel del även sedan dess om jag inte missförstår helt. Kissing Spines, SI-led, kotleder och knän? Även om de skadefria perioderna varit längre än tidigare så är det ju ändå rejält mycket på kort tid. Låter i mina öron verkligen inte som en frisk häst som bör gå i ridskoleverksamhet. :heart
 
Ja, det är ju ändå en hel del även sedan dess om jag inte missförstår helt. Kissing Spines, SI-led, kotleder och knän? Även om de skadefria perioderna varit längre än tidigare så är det ju ändå rejält mycket på kort tid. Låter i mina öron verkligen inte som en frisk häst som bör gå i ridskoleverksamhet. :heart

Det viktigaste är ju att hon inte arbetar när hon har ont, oavsett om det är med mig eller i verksamheten. Det ställer ju så klart stora krav på mig att uppmärksamma när hon visar förändrat beteende, vilket jag verkligen försöker att göra. Men naturligtvis vill jag förbättra förutsättningarna så mycket som är möjligt. Dock trodde veterinären att ryggen inte bör ställa till med mer problem så länge som jag är noggrann med sadeln och med att hon äter hö från marken istället för att stå och slita och dra i ett hönät, så hennes kissing spines oroar mig inte så mycket. Sen ska man så klart aldrig säga aldrig.
 
Det viktigaste är ju att hon inte arbetar när hon har ont, oavsett om det är med mig eller i verksamheten. Det ställer ju så klart stora krav på mig att uppmärksamma när hon visar förändrat beteende, vilket jag verkligen försöker att göra. Men naturligtvis vill jag förbättra förutsättningarna så mycket som är möjligt. Dock trodde veterinären att ryggen inte bör ställa till med mer problem så länge som jag är noggrann med sadeln och med att hon äter hö från marken istället för att stå och slita och dra i ett hönät, så hennes kissing spines oroar mig inte så mycket. Sen ska man så klart aldrig säga aldrig.
Självklart ska hon inte arbeta när hon har ont, men det finns ju även anledningar till att hon får ont hela tiden. Det är inte normalt för en häst att ha ständigt återkommande skador i en massa olika leder. Hon håller ju uppenbarligen inte för det arbete hon gör, så varför utsätta henne för det? Jag tycker inte att det känns försvarbart alls.
 
Jag skulle nog också ta henne ur verksamheten helt. En sådan häst behöver ridas i balans och på ett kontrollerat sätt för att bygga upp rätt muskler och teknik, om den inte ska skada sig igen. Det känns svårt att uppnå om en massa olika ryttare ska rida hela tiden, kanske speciellt om det också involverar ryttare på lägre nivåer. På en ridskola kan man ju inte anpassa träningen till en enskild häst på det sätt som krävs.
 
Förutom vad de andra har skrivit, har dubkollat om den nya sadeln fortfarande ligger bra. Om man går från en sadel som inte passar till en som gör det brukar hästarna ändra sig rätt rejält i ryggen. Särskilt om man i samma veva ädrar träningen, tex att gå från ridskolehäst till delvis privathäst. 🙂
 
Jag hade fokuserat på att förändra orsaken till återkommande hälta. Den hälta som din häst drabbas av beror till största del på felbelastning pga felaktigt träning. Det går liksom inte att behandla sig ur det utan du behöver radikalt förändra hästens förutsättningar. All ledinflammation är kronisk så det gäller att ta det på allvar innan det inte finns någon återvändo.

Ta hästen helt ur verksamhet och ta hjälp av någon bra rehabtränare som kan hjälpa dig att bygga upp hästens koordination/liksidighet och styrka.
 
Självklart ska hon inte arbeta när hon har ont, men det finns ju även anledningar till att hon får ont hela tiden. Det är inte normalt för en häst att ha ständigt återkommande skador i en massa olika leder. Hon håller ju uppenbarligen inte för det arbete hon gör, så varför utsätta henne för det? Jag tycker inte att det känns försvarbart alls.

Jag skulle nog också ta henne ur verksamheten helt. En sådan häst behöver ridas i balans och på ett kontrollerat sätt för att bygga upp rätt muskler och teknik, om den inte ska skada sig igen. Det känns svårt att uppnå om en massa olika ryttare ska rida hela tiden, kanske speciellt om det också involverar ryttare på lägre nivåer. På en ridskola kan man ju inte anpassa träningen till en enskild häst på det sätt som krävs.

Som sagt, det ska jag diskutera med veterinären. Jag har själv ingen möjlighet att rida henne heltid, så inte helt lätt att hitta en annan lösning heller. Däremot att lägga om så att hon t.ex bara går knattegrupper (där inget arbete krävs, blir ju som en promenad) och i de högsta två grupperna där vi har många ryttare som är minst lika duktiga som jag ser jag som värt att prova.

Förutom vad de andra har skrivit, har dubkollat om den nya sadeln fortfarande ligger bra. Om man går från en sadel som inte passar till en som gör det brukar hästarna ändra sig rätt rejält i ryggen. Särskilt om man i samma veva ädrar träningen, tex att gå från ridskolehäst till delvis privathäst. 🙂

Ja, hon har breddat sig vid manken och musklat sig bättre över ryggen så det första jag gjorde när hon stod emot och vi inte såg någon hälta var att boka en sadelkoll. Nu har jag ju fått flytta på den tills hon är friskförklarad, men det ska absolut göras. Har hon breddat sig för mycket för den här blir det spännande att försöka hitta en annan, den är redan extra vid.

Jag hade fokuserat på att förändra orsaken till återkommande hälta. Den hälta som din häst drabbas av beror till största del på felbelastning pga felaktigt träning. Det går liksom inte att behandla sig ur det utan du behöver radikalt förändra hästens förutsättningar. All ledinflammation är kronisk så det gäller att ta det på allvar innan det inte finns någon återvändo.

Ta hästen helt ur verksamhet och ta hjälp av någon bra rehabtränare som kan hjälpa dig att bygga upp hästens koordination/liksidighet och styrka.

Rent krasst sett så har hon ju redan en del röntgenfynd, så att hon skulle klara sig helt utan behandlingar även med den mest optimala träningen har jag svårt att se. Jag hade i alla fall tänkt att testa vattenträning på ett ställe i närheten, ev stalla upp henne där i en vecka för att bygga upp henne som en del i igångsättningsarbetet.
 
Som sagt, det ska jag diskutera med veterinären. Jag har själv ingen möjlighet att rida henne heltid, så inte helt lätt att hitta en annan lösning heller. Däremot att lägga om så att hon t.ex bara går knattegrupper (där inget arbete krävs, blir ju som en promenad) och i de högsta två grupperna där vi har många ryttare som är minst lika duktiga som jag ser jag som värt att prova.



Ja, hon har breddat sig vid manken och musklat sig bättre över ryggen så det första jag gjorde när hon stod emot och vi inte såg någon hälta var att boka en sadelkoll. Nu har jag ju fått flytta på den tills hon är friskförklarad, men det ska absolut göras. Har hon breddat sig för mycket för den här blir det spännande att försöka hitta en annan, den är redan extra vid.



Rent krasst sett så har hon ju redan en del röntgenfynd, så att hon skulle klara sig helt utan behandlingar även med den mest optimala träningen har jag svårt att se. Jag hade i alla fall tänkt att testa vattenträning på ett ställe i närheten, ev stalla upp henne där i en vecka för att bygga upp henne som en del i igångsättningsarbetet.
Det finns många hästar som har röntgenfynd men inte har besvär eftersom de tränas på ett korrekt sätt. Jag tycker det är lite konstigt att du inte är villig att utgå från vad som är bäst för hästen. Uppenbarligen fungerar det inte för hästen att gå i verksamhet. Din häst behöver medveten träning vid varje träningstillfälle, det kan du inte kräva att någon som betalar för ett ridpass ska bidra med. Även om den som rider är kunnig. Det är liksom stor skillnad på rehabträning och vanlig ridning.
 
Varför vill du behandla hovlederna och med osphos nu? Det var väl inte där det fanns någon hälta nu?

Jag har ju redan skrivit vad jag tänker kring att få henne hållbar. Hade det varit min häst hade jag aldrig låtit henne gå på ridskolan alls. Kan du inte ha henne på heltid själv är det väl bättre att satsa på en medryttare alternativt skötare som tex promenerar eller skrittar ut de dagar du inte rider. Kan omöjligt vara bra för henne att harva i ridhuset hela tiden och gå med ridskoleryttare där målet med pssen ligger på elevens utveckling snarare än hästens behov.
 
Har man häst med speciella behov är det ju bara att gilla läget. Rygghästar har andra behov än ”vanliga” hästar, äger man en sån får man lösa det eller försöka hitta ett nytt hem till hästen.
Har vänner med rygghästar och även när de är symptomfria så är det ett helt annat upplägg med fullt fokus på hästens behov.

Att ha en sån häst på ridskola deltid för att man själv inte ”har möjlighet” är ju bara själviskt. Det går alltid tt hitta andra lösningar, men man får engagera sig lite mer.
 
Det finns många hästar som har röntgenfynd men inte har besvär eftersom de tränas på ett korrekt sätt. Jag tycker det är lite konstigt att du inte är villig att utgå från vad som är bäst för hästen. Uppenbarligen fungerar det inte för hästen att gå i verksamhet. Din häst behöver medveten träning vid varje träningstillfälle, det kan du inte kräva att någon som betalar för ett ridpass ska bidra med. Även om den som rider är kunnig. Det är liksom stor skillnad på rehabträning och vanlig ridning.

I första hand vill jag ha en lösning där jag kan ha kvar hästen istället för att hon avlivas (hon är inte säljbar), är det så konstigt? Därför tänker jag fortsätta att försöka hitta en sån lösning. Sen precis vad den består av i slutänden är ju långt ifrån spikat.

Varför vill du behandla hovlederna och med osphos nu? Det var väl inte där det fanns någon hälta nu?

Därför att när jag tittade igenom hennes historik så gav tidigare behandlingar av kotled inget resultat utan det var först när man behandlade hovleden som läget förbättrades. Jag vet dock inte hur troligt det är att det ena misstas för det andra. Osphos för att hon har ju påverkan på strålbenet och är känslig vänster fram, så jag tänker att man kanske bör röntga om och se om det blivit sämre och ev försöka upprepa den behandlingen.
 
Som sagt, det ska jag diskutera med veterinären. Jag har själv ingen möjlighet att rida henne heltid, så inte helt lätt att hitta en annan lösning heller. Däremot att lägga om så att hon t.ex bara går knattegrupper (där inget arbete krävs, blir ju som en promenad) och i de högsta två grupperna där vi har många ryttare som är minst lika duktiga som jag ser jag som värt att prova.



Ja, hon har breddat sig vid manken och musklat sig bättre över ryggen så det första jag gjorde när hon stod emot och vi inte såg någon hälta var att boka en sadelkoll. Nu har jag ju fått flytta på den tills hon är friskförklarad, men det ska absolut göras. Har hon breddat sig för mycket för den här blir det spännande att försöka hitta en annan, den är redan extra vid.



Rent krasst sett så har hon ju redan en del röntgenfynd, så att hon skulle klara sig helt utan behandlingar även med den mest optimala träningen har jag svårt att se. Jag hade i alla fall tänkt att testa vattenträning på ett ställe i närheten, ev stalla upp henne där i en vecka för att bygga upp henne som en del i igångsättningsarbetet.

Måste hon ridas på heltid tänker jag? Har själv en skadedrabbad häst som har haft en del liknande skador som de din häst drabbats av. Hon rids numera max 4 dagar i veckan. Ibland försöker jag hinna med ett pass tömkörning och/eller promenad, vissa veckor blir det bara ridning tre dagar. Det räcker fullständigt för att hålla henne igång kondition och muskelmässigt, samtidigt som hon inte nöts på i onödan så att säga när det läggs in fler vilodagar än mina andra helt friska hästar får.

Problemet med att ha ridskoleryttare på din häst är ju tänker jag att man som ridskoleryttare utgår ifrån att ridskolehästen man sitter på är fullt frisk och att man inte har en tanke på att anpassa sin ridning eller lektion efter vad som kan ses som lämpligast för hästens eventuellt särskilda behov.
 
Måste hon ridas på heltid tänker jag? Har själv en skadedrabbad häst som har haft en del liknande skador som de din häst drabbats av. Hon rids numera max 4 dagar i veckan. Ibland försöker jag hinna med ett pass tömkörning och/eller promenad, vissa veckor blir det bara ridning tre dagar. Det räcker fullständigt för att hålla henne igång kondition och muskelmässigt, samtidigt som hon inte nöts på i onödan så att säga när det läggs in fler vilodagar än mina andra helt friska hästar får.

Jag tror absolut att hon mår bäst av att röra på sig varje dag, eller åtminstone sex dagar i veckan. Det är också den uppfattningen jag fått av veterinären. Men jag brukar lägga in promenader, med slow-walking ner för svaga sluttningar och cavaletti. Och sen räknar jag faktiskt knattelektionerna som promenader, skritt och lite trav med en 5-6 åring på ryggen är ju inte ridning eller arbete.

Problemet med att ha ridskoleryttare på din häst är ju tänker jag att man som ridskoleryttare utgår ifrån att ridskolehästen man sitter på är fullt frisk och att man inte har en tanke på att anpassa sin ridning eller lektion efter vad som kan ses som lämpligast för hästens eventuellt särskilda behov.

Så är det absolut, även om de duktigare ryttarna som brukar rida henne på lektion är medvetna om hennes problematik.
 
Som jag sagt tidigare. Definitivt ingen ridskolehäst. Det finns inte på kartan. Och jag förstår inte alls vad det är för sorts ridskola...

Ja, fast nu finns det på min karta. Förstår inte heller varför det skulle göra det till en konstig ridskola?
 
I första hand vill jag ha en lösning där jag kan ha kvar hästen istället för att hon avlivas (hon är inte säljbar), är det så konstigt? Därför tänker jag fortsätta att försöka hitta en sån lösning. Sen precis vad den består av i slutänden är ju långt ifrån spikat.



Därför att när jag tittade igenom hennes historik så gav tidigare behandlingar av kotled inget resultat utan det var först när man behandlade hovleden som läget förbättrades. Jag vet dock inte hur troligt det är att det ena misstas för det andra. Osphos för att hon har ju påverkan på strålbenet och är känslig vänster fram, så jag tänker att man kanske bör röntga om och se om det blivit sämre och ev försöka upprepa den behandlingen.
Det bör ju finnas fler lösningar än ridskola och avliva 😊

Bedövades hovleder/hovar vid hältutredningen nu?
Jag bara antog att det var gjort, man brukar ju börja nerifrån när man hältutreder.
 
Det bör ju finnas fler lösningar än ridskola och avliva 😊

Rent krasst så tror jag det blir svårt, hon är trots allt 18 år. :) Kan dessutom inte ridas ut på själv. Jag vet inte om hon skulle må bra av pensionering som sällskapshäst, hon är väldigt uttråkad just nu.

Bedövades hovleder/hovar vid hältutredningen nu?
Jag bara antog att det var gjort, man brukar ju börja nerifrån när man hältutreder.

Nej, jag uppfattade det som att han direkt trodde på kotleden och bedövningen där gav ju resultat. Sen när jag lusläste hennes journaler från innan jag köpte henne så upptäckte jag det här med att man tidigare behandlat kotled utan varaktigt resultat och att endast när man behandlade hovleden fick man bort hältan. Jag tror han kan ha tappat bort sig lite i hennes journaler, de är från två olika kliniker så man får nästan strukturera upp det som jag gjorde för att kunna följa det ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp