Hälthistorik & frågor att ställa till veterinär

Rent krasst så tror jag det blir svårt, hon är trots allt 18 år. :) Kan dessutom inte ridas ut på själv. Jag vet inte om hon skulle må bra av pensionering som sällskapshäst, hon är väldigt uttråkad just nu.



Nej, jag uppfattade det som att han direkt trodde på kotleden och bedövningen där gav ju resultat. Sen när jag lusläste hennes journaler från innan jag köpte henne så upptäckte jag det här med att man tidigare behandlat kotled utan varaktigt resultat och att endast när man behandlade hovleden fick man bort hältan. Jag tror han kan ha tappat bort sig lite i hennes journaler, de är från två olika kliniker så man får nästan strukturera upp det som jag gjorde för att kunna följa det ordentligt.
Jag fattar inte varför det skulle vara svårt. Medryttare är ju en vanlig lösning som inte alls borde vara svår för en häst som gått på ridskola?

Okej men hela hältan försvann när ni bedövat de leder där hon sen behandlades?
Då finns det ju inte mkt som tyder på att hovlederna gjorde ont denna gång.
 
Jag fattar inte varför det skulle vara svårt. Medryttare är ju en vanlig lösning som inte alls borde vara svår för en häst som gått på ridskola?

Jag tänker väl mer att det kanske inte är så många medryttare som är duktiga nog att det ska vara bättre än ridskoleryttarna i de högsta grupperna som är intresserade i och med de begränsningar som finns. :) Men det är så klart värt att undersöka.

Okej men hela hältan försvann när ni bedövat de leder där hon sen behandlades?
Då finns det ju inte mkt som tyder på att hovlederna gjorde ont denna gång.

Ja det gjorde den ju. Det finns ingen risk att bedövningen påverkar omgivande områden?
 
Jag tänker väl mer att det kanske inte är så många medryttare som är duktiga nog att det ska vara bättre än ridskoleryttarna i de högsta grupperna som är intresserade i och med de begränsningar som finns. :) Men det är så klart värt att undersöka.



Ja det gjorde den ju. Det finns ingen risk att bedövningen påverkar omgivande områden?
Nej en bedövning i kotleden påverkar inte hovleden. Sålänge det inte var en nervblockad som lades istället för att bedöva bara leden.

Min tanke med medryttare är att det är mer upplägg än kunskapsnivå som blir viktigt. Även om medryttaren inte är duktigare än ridskoleeleverna så kan man individanpassa träningsupplägget vilket ju inte går på lektion.
Tänker på tex framskrittningstid (som dessutom kan behöva vara avsuttet för rygghästar), mer arbete från marken, övningar under ridpassen osv.

Även om knattelektioner inte är ansträngande så kanske promenader i fräscht tempo i skogen skulle vara mycket bättre för henne än att såsa i ridhuset mer barn på ryggen. Osv.

En medryttare som inte är lika lättskrämd som du kanske skulle kunna träna henne på uteritter också. Du har ju själv uttryckt att du lätt blir rädd.

Jag tror att det skulle vara mycket bättre än att gå lektioner.
 
Nej en bedövning i kotleden påverkar inte hovleden. Sålänge det inte var en nervblockad som lades istället för att bedöva bara leden.

Tack, var osäker på om det kunde påverka. :)

Min tanke med medryttare är att det är mer upplägg än kunskapsnivå som blir viktigt. Även om medryttaren inte är duktigare än ridskoleeleverna så kan man individanpassa träningsupplägget vilket ju inte går på lektion.
Tänker på tex framskrittningstid (som dessutom kan behöva vara avsuttet för rygghästar), mer arbete från marken, övningar under ridpassen osv.

Ja, den biten håller jag helt med om. Jag skrittar ju själv alltid fram (och av) henne avsuttet.

Sen är det väl tyvärr också så att det skulle bli väldigt svårt med medryttare i nuvarande stall då manegen är upptagen kvällstid. Jag kan ju själv rida dagtid men det vet jag ju att det inte är så jättevanligt. Flytta till annat stall är av flera anledningar svårt, men jag har börjat undersöka det också.

Det är så jäkla surt att en bit som det hänger upp sig på är att ridskolan skulle ha fått en ny anläggning med lösdrift och ett större, avdelningsbart ridhus för flera år sen, men allt som kan gå fel har gått fel längs vägen. Så delvis går man och väntar på det, för då var det absolut tänkt att hon skulle pensioneras från verksamheten.
 
Tack, var osäker på om det kunde påverka. :)



Ja, den biten håller jag helt med om. Jag skrittar ju själv alltid fram (och av) henne avsuttet.

Sen är det väl tyvärr också så att det skulle bli väldigt svårt med medryttare i nuvarande stall då manegen är upptagen kvällstid. Jag kan ju själv rida dagtid men det vet jag ju att det inte är så jättevanligt. Flytta till annat stall är av flera anledningar svårt, men jag har börjat undersöka det också.

Det är så jäkla surt att en bit som det hänger upp sig på är att ridskolan skulle ha fått en ny anläggning med lösdrift och ett större, avdelningsbart ridhus för flera år sen, men allt som kan gå fel har gått fel längs vägen. Så delvis går man och väntar på det, för då var det absolut tänkt att hon skulle pensioneras från verksamheten.
Men det bör ju å andra sidan finnas gott om unga i stallet som skulle tycka att det vore kul att vara medryttare/skötare och tex promenera i skogen några dagar i veckan?
Då kan hon ha lugnare men aktiva dagar med medryttaren/skötaren och då kan fokusera på ridning och tex tömkörning på dina dagar.
 
Men det bör ju å andra sidan finnas gott om unga i stallet som skulle tycka att det vore kul att vara medryttare/skötare och tex promenera i skogen några dagar i veckan?
Då kan hon ha lugnare men aktiva dagar med medryttaren/skötaren och då kan fokusera på ridning och tex tömkörning på dina dagar.

Inte omöjligt. Finns dock noll skog kvar sen kommunens sista byggprojekt, så även om det går att promenera utomhus så är det på gångvägar till 90%. Torrt och bra men trist.
 
Jag tycker det känns väldigt konstigt att en ridskola tycker att det är ok att fortsätta i samma stil med en häst som uppenbarligen inte klarar av det. Det är ju ett faktum?

Jag anser inte att det är ett odiskutabelt faktum att hon inte klarar nuvarande upplägg och det anser uppenbarligen inte andra inblandade heller. Det är absolut möjligt att det är så, men det är det jag tänker ha en ordentlig diskussion med veterinären om. Om man ser till ryggen var han väldigt nöjd med hur den kändes nu och hur hon hade musklat sig. Det tolkar jag som att för ryggens del kan hon absolut gå på lektion så länge jag låter lektionsryttarna använda min sadel.

Då kvarstår frambenen och det finns flera möjliga orsaker till att inflammationen återkommit. Jag har under hösten ökat kraven i dressyren då det har gått så bra, det kanske blev för mycket? Under oktober-november stod hon i en mycket lerigare hage än vanligt som var väldigt tung att gå i, vilket jag i efterhand inser inte var någon lyckad kombination med hennes frambenshistorik. Veckan innan hon först protesterade i ridningen flyttades hon till en annan hage, som istället var stenhård då vädret precis slagit om.

När jag berättade det för veterinären sa han i alla fall att det var mycket möjligt att det kunde vara orsaken, helt eller delvis.

Jag vill helt enkelt veta mer och undersöka alternativen innan jag avslutar ett arrangemang som gör det möjligt för mig att ha häst.
 
Jag tycker tyvärr verkligen inte att det låter som en häst som passar på en ridskola. Alls. För hästens skull måste hon ridas med ett anpassat upplägg och av en duktig ryttare som sätter henne i balans. Rider man hästen korrekt (vilket såklart är svårt, det förstår jag, det är därför det finns rehab-proffs) så minskar man ju belastningen på frambenen istället för att slita på dem. Nu har jag ingen aning om hur duktiga de bästa ridskoleryttarna på ridskolan är, men jag ser det som tämligen omöjligt att de klarar av att rida en häst på ett sådant sätt eftersom man 1) ofta bara rider en och samma häst ett par gånger och därför inte lär känna den ordentligt, 2) inte har erfarenhet av eller lär sig rehab på en ridskola och 3) inte kan individanpassa upplägget på ridpasset.

Ridskolehästar måste liksom passa in i en viss "mall" för att det ska fungera, och tyvärr verkar inte din häst göra det. Det måste ju dock finnas andra alternativ än att avliva? På en ridskola borde det vara enkelt att hitta någon ryttare som jääättegärna pysslar med och skrittar ut/promenerar en privathäst tänker jag.
 
Jag tycker tyvärr verkligen inte att det låter som en häst som passar på en ridskola. Alls. För hästens skull måste hon ridas med ett anpassat upplägg och av en duktig ryttare som sätter henne i balans. Rider man hästen korrekt (vilket såklart är svårt, det förstår jag, det är därför det finns rehab-proffs) så minskar man ju belastningen på frambenen istället för att slita på dem.

Jag håller helt med om att man kan anpassa ridningen på ett annat sätt när man rider själv än på lektion, men kunskapsmässigt ligger nog flertalet av ryttarna i de högre grupperna före mig. Jag dras dessutom med en väldigt sned och stel kropp. Men visst, jag är ju medveten om hur hon BÖR ridas, även om det inte är så lätt att uppnå det.

Det måste ju dock finnas andra alternativ än att avliva? På en ridskola borde det vara enkelt att hitta någon ryttare som jääättegärna pysslar med och skrittar ut/promenerar en privathäst tänker jag.

Jag hoppas det om det blir aktuellt, men jag är inte så övertygad eftersom hon inte är helt okomplicerad. De som skulle nöja sig med att skritta ut eller promenera är nog lite för unga och oerfarna för att det ska vara säkert. Men jag kanske har helt fel, jag erkänner absolut att jag har väldigt dålig koll på medryttarvärlden eftersom jag bara ridit på ridskola själv och vi bara har fyra privatplatser i stallet. :)
 
Jag håller helt med om att man kan anpassa ridningen på ett annat sätt när man rider själv än på lektion, men kunskapsmässigt ligger nog flertalet av ryttarna i de högre grupperna före mig. Jag dras dessutom med en väldigt sned och stel kropp. Men visst, jag är ju medveten om hur hon BÖR ridas, även om det inte är så lätt att uppnå det.



Jag hoppas det om det blir aktuellt, men jag är inte så övertygad eftersom hon inte är helt okomplicerad. De som skulle nöja sig med att skritta ut eller promenera är nog lite för unga och oerfarna för att det ska vara säkert. Men jag kanske har helt fel, jag erkänner absolut att jag har väldigt dålig koll på medryttarvärlden eftersom jag bara ridit på ridskola själv och vi bara har fyra privatplatser i stallet. :)
Så komplicerad kan hon väl inte vara iom att hon fungerar som ridskolehäst?
 
Så komplicerad kan hon väl inte vara iom att hon fungerar som ridskolehäst?

I paddock och ridhus är hon till 99% väluppfostrad. Knattarna älskar henne. Men hon är väldigt fjantig utomhus om inte det är en hel ridskolegrupp med, även från marken. Jag har försökt utöka våra promenader utom synhåll för hagarna i flera år och det är långt ifrån alltid som det går.
 
I paddock och ridhus är hon till 99% väluppfostrad. Knattarna älskar henne. Men hon är väldigt fjantig utomhus om inte det är en hel ridskolegrupp med, även från marken. Jag har försökt utöka våra promenader utom synhåll för hagarna i flera år och det är långt ifrån alltid som det går.
Åh andra sidan har du ju själv skrivit i en annan tråd att du blir rädd när hon hoppar till osv. Det betyder ju inte att någon yngre inte skulle reda ut det, om den är lugn och inte så lättskrämd 😊
 
Åh andra sidan har du ju själv skrivit i en annan tråd att du blir rädd när hon hoppar till osv. Det betyder ju inte att någon yngre inte skulle reda ut det, om den är lugn och inte så lättskrämd 😊

Inte omöjligt, jag förställer mig bara att de som har lite erfarenhet (för det tycker jag ändå man behöver för att skritta ut på/med en häst som både kan frysa fast och få väldigt bråttom hem) vill ha en häst de kan göra mer med. Men det kan absolut vara förutfattade meningar från mitt håll!
 
Jag anser inte att det är ett odiskutabelt faktum att hon inte klarar nuvarande upplägg och det anser uppenbarligen inte andra inblandade heller. Det är absolut möjligt att det är så, men det är det jag tänker ha en ordentlig diskussion med veterinären om. Om man ser till ryggen var han väldigt nöjd med hur den kändes nu och hur hon hade musklat sig. Det tolkar jag som att för ryggens del kan hon absolut gå på lektion så länge jag låter lektionsryttarna använda min sadel.

Då kvarstår frambenen och det finns flera möjliga orsaker till att inflammationen återkommit. Jag har under hösten ökat kraven i dressyren då det har gått så bra, det kanske blev för mycket? Under oktober-november stod hon i en mycket lerigare hage än vanligt som var väldigt tung att gå i, vilket jag i efterhand inser inte var någon lyckad kombination med hennes frambenshistorik. Veckan innan hon först protesterade i ridningen flyttades hon till en annan hage, som istället var stenhård då vädret precis slagit om.

När jag berättade det för veterinären sa han i alla fall att det var mycket möjligt att det kunde vara orsaken, helt eller delvis.

Jag vill helt enkelt veta mer och undersöka alternativen innan jag avslutar ett arrangemang som gör det möjligt för mig att ha häst.
"Ett arrangemang som gör det möjligt för mig att ha häst"... Är det därför du absolut vill låta henne gå kvar i en verksamhet där hon hela tiden går sönder? För att det är enda möjligheten för dig att ha häst? Väldigt tragiskt och illa i så fall. Du får ursäkta, men det här gör mig uppriktigt ledsen för hästens skull.
 
"Ett arrangemang som gör det möjligt för mig att ha häst"... Är det därför du absolut vill låta henne gå kvar i en verksamhet där hon hela tiden går sönder? För att det är enda möjligheten för dig att ha häst? Väldigt tragiskt och illa i så fall. Du får ursäkta, men det här gör mig uppriktigt ledsen för hästens skull.

Då får du väl vara det då.
 
Jag hade nog frågar veterinären om hur man bäst håller hästen fräsch. Då inte bara huruvida hon ska gå i verksamheten eller inte, utan även kring utevistelse (kanske lösdrift?) underlag, hur mkt ridning osv.

Du skrev att ni har dåliga möjligheter till uteritt. Antar att hon då går mkt i ridhus på samma underlag, kanske det kan vara ett problem?
 
Jag hade nog frågar veterinären om hur man bäst håller hästen fräsch. Då inte bara huruvida hon ska gå i verksamheten eller inte, utan även kring utevistelse (kanske lösdrift?) underlag, hur mkt ridning osv.

Du skrev att ni har dåliga möjligheter till uteritt. Antar att hon då går mkt i ridhus på samma underlag, kanske det kan vara ett problem?

Ja, det var absolut min tanke. Jag försöker dock variera mellan ridhus och paddock så mycket som möjligt. Lösdrift hade varit toppen för henne tror jag, men det finns det ingen på okej avstånd.
 
Som sagt, det ska jag diskutera med veterinären. Jag har själv ingen möjlighet att rida henne heltid, så inte helt lätt att hitta en annan lösning heller. Däremot att lägga om så att hon t.ex bara går knattegrupper (där inget arbete krävs, blir ju som en promenad) och i de högsta två grupperna där vi har många ryttare som är minst lika duktiga som jag ser jag som värt att prova.

Det är kanske så att hon inte klarar av att ridas heltid. Några av ridpassen måste kanske bytas ut mot tömkörning eller annan skonsammare träning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp