Hälthistorik & frågor att ställa till veterinär

Det är kanske så att hon inte klarar av att ridas heltid. Några av ridpassen måste kanske bytas ut mot tömkörning eller annan skonsammare träning.

Ja, det är också en möjlighet så klart. Inte helt lätt då hon är något bakskygg och har dragit iväg i panik ett par gånger. Mindre kul att ha henne springande runt som en tok med tömmarna efter. Hon kom från Polen som körhäst, misstänker att det fanns orsaker till varför hon såldes från det arbetet. Men ibland går det bra.
 
Ja, det är också en möjlighet så klart. Inte helt lätt då hon är något bakskygg och har dragit iväg i panik ett par gånger. Mindre kul att ha henne springande runt som en tok med tömmarna efter. Hon kom från Polen som körhäst, misstänker att det fanns orsaker till varför hon såldes från det arbetet. Men ibland går det bra.

Ok, jag då förstår jag att det blir svårt med just tömkörning. Men jag vet hästar som blivit hjälpta (och räddade) av att man lagt om träningen och minskat ridningen och ökat andra stärkande träningsformer. T.ex. tömkörning. Men det kanske funkar bättre med long reining om hästen är bakskygg.
 
Ja, det är också en möjlighet så klart. Inte helt lätt då hon är något bakskygg och har dragit iväg i panik ett par gånger. Mindre kul att ha henne springande runt som en tok med tömmarna efter. Hon kom från Polen som körhäst, misstänker att det fanns orsaker till varför hon såldes från det arbetet. Men ibland går det bra.
dock väldigt vanligt att hästar med ont, blir "rädda" och då drar iväg. Hade själv en rygghäst innan. Skulle aldrig haft andra till att rida henne, det va extremt viktigt med att hon blev riden lösgörande och fick stretcha ordentligt, har väldigt svårt att tänka mig att ridskola elever på snit kan rida/träna en sådan häst så som den behövs. Tömkörde henne mycket, men fick ta bort henne efter hon halkade (med broddar) för hon gjorde världens stuts/hopp utanför ridhuset och landade på ryggen och efter detta va det typ kört, hon blev aldrig okej igen och blev livsfarlig att hantera pga. smärta.

Hade hjälpt er en del om ni hade kunnat jobba henne mer från marken.
 
dock väldigt vanligt att hästar med ont, blir "rädda" och då drar iväg.

Ja, men då hade jag förväntat mig att det skulle kunna komma utan anledning. Hade hon visat sådana tendenser hade jag absolut hållit med. Men det har jag aldrig upplevt utan det handlar om plötsliga ljud, speciellt bakom henne, eller att tömmen vid tömkörning kommer åt henne på bakbenen när hon inte var beredd på det. Hennes respons på obehag är att frysa.
 
Ja, men då hade jag förväntat mig att det skulle kunna komma utan anledning. Hade hon visat sådana tendenser hade jag absolut hållit med. Men det har jag aldrig upplevt utan det handlar om plötsliga ljud, speciellt bakom henne, eller att tömmen vid tömkörning kommer åt henne på bakbenen när hon inte var beredd på det. Hennes respons på obehag är att frysa.
alla gånger som jag blev slängt av va det när andra saker hände, men anledningen till att hon va så på tårna va för hon hade ont. Vilket är logiskt tycker jag med tanke på att hästar är flyktdjur.

Min kompis häst va jätte nervig, tittig och reaktiv vid uteritt, alltid, sedan så under utredning fick hon smärtstillande till honom och han blev världens lugnaste bara sådär. Blev en ordentligt tankeställare, och något jag tänker på ofta.

Mitt sto kunnat ses som dum av andra, men jag tänker bara på hur jävla snäll och go hon va som låt mig rida henne fast hon hade ont, så försökte hon verkligen sitt bästa och kunna kännas så klockren. Det som visades på röntgen va en sån chock för mig, för hon kunna vara helt underbar att rida ibland, så jag tror många inte tänker på hur bra hästar faktiskt är på att dölja sin smärta.
 
Jag tycker du ska prova ta hästen ur ridskolan, själv rida de 3 dagar/vecka du kan och se om hästen verkar må bättre av att gå mindre. Det är ju värt att testa i alla fall om det betyder att man får en frisk och hållbar häst.
 
Jag tycker du ska prova ta hästen ur ridskolan, själv rida de 3 dagar/vecka du kan och se om hästen verkar må bättre av att gå mindre. Det är ju värt att testa i alla fall om det betyder att man får en frisk och hållbar häst.

Jag är tveksam till att det lämpligt med en äldre häst, de flesta jag har pratat med säger att kontinuerligt arbete är det bästa. Men håller helt med om att det kanske inte ska vara ridning varje dag, det vill jag gärna diskutera med veterinären. Har återbesök imorgon, men tror inte hon är klar att sättas igång än, har svårt att få henne att slappna av i hals- och bogmuskulatur. Att det är trippa runt med korta steg väder hjälper nog inte.
 
Jag är tveksam till att det lämpligt med en äldre häst, de flesta jag har pratat med säger att kontinuerligt arbete är det bästa. Men håller helt med om att det kanske inte ska vara ridning varje dag, det vill jag gärna diskutera med veterinären. Har återbesök imorgon, men tror inte hon är klar att sättas igång än, har svårt att få henne att slappna av i hals- och bogmuskulatur. Att det är trippa runt med korta steg väder hjälper nog inte.
"kontinuerligt arbete" behöver ju dock inte innebära 6 dagar/vecka.
Har hästen en vettig utevistelse dagtid så räcker 3 dagars ridning/vecka gått och väl för de flesta hästar.
 
"kontinuerligt arbete" behöver ju dock inte innebära 6 dagar/vecka.
Har hästen en vettig utevistelse dagtid så räcker 3 dagars ridning/vecka gått och väl för de flesta hästar.

Tyvärr är det begränsat, ganska små hagar vintertid som blir väldig knöliga (eller leriga, beroende på väder).
 
Men finns det verkligen inget annat stall att flytta till? Du har skrivit ganska mycket om stallet och det verkar ju inte vara nåt himla bra stall.

Den tolkningen får du stå för tycker jag. Jag har inga problem med stallet. Det finns begränsningar i och med att verksamheten så klart går först och utsläpp och intag sker på verksamhetens tider, men för mig uppvägs sådana bitar av att det är lätt att ta sig dit, jag har bra hjälp av duktig personal och vänner som jag känt i många, många år och tillgång till regelbunden träning för instruktör. Sommartid har hästarna bra hagstorlek och utevistelse nattetid. Vintertid är det inte alltid så lätt när man bor i Götaälvdalen, det mesta blir lerigt och inte många har råd att hålla stora uppgrusade hagar.
 
Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs journaler för att skapa mig en sammanhängande bild av hennes hälthistorik. Delvis då jag vill diskutera ett par åtgärder på veckans återbesök, men också för att jag är ett kontrollfreak som vill veta allt. Så, långt inlägg och några frågor & funderingar på slutet.

Barka importerades från Polen våren 2012 och började då arbeta som ridskolehäst. Första hältan kom året efter.

2013-09-11 - Ömmande knöl på griffelbenet vänster fram. Verkar ha blivit bra med en behandling.
2015-03-17 - Kotledsinflammation båda fram. Behandlades två gånger, sen bytte man veterinär som istället behandlade hovlederna båda fram. Vid hovröntgen syntes lindrig påbyggnad på strålbenet vänster fram. Friskförklarad 2015-06-24.
2015-12-01 - Sparkskada vänster bak.
2016-06-09 - Behandling i hovlederna igen. Hade ju då inte varit igång så många månader efter sparkskadan, men å andra sidan kan den ju ha bidragit till felbelastning. Överrullningsskor rekommenderades, vet dock inte om rekommendationen följdes.
2017-06-16 - Nästan exakt ett år senare var det dags igen. Nu tillbaka hos den första veterinären och här behandlade man kotlederna igen. Friskförklarad efter ett återbesök. Återigen rekommenderades överrullningssko, vilket får mig att tro att de försvunnit längs vägen sen förra sommaren.
2018-01-30 - Den här gången höll det inte länge och en grundligare undersökning hos veterinär två gjordes för att se om det var lönt att fortsätta. Båda hovlederna fram behandlades igen samt kotleden vänster bak. Hon behandlades även med osphos fram vid detta tillfälle. Ännu mer detaljerade skoningsinstruktioner, där det blev för tungt vid första försöket men bra efter ett återbesök. Blev väldigt fin i ridningen resten av 2018 men det var då jag fick frågan om att köpa henne då det stod klart att 100% ridskoleridning inte fungerade för henne.
2018-11-30 - Plötsligt var hon blockhalt en dag, precis då jag skulle köpa henne. Veterinären var säker på hovböld eller hovfraktur. Röntgenbilderna tycktes visa på en tunn fissur vänster fram samt ett ojämnt område i kanten av strålbenet. Dessutom ett svart område ovanför tån. Han frågade om hon haft en hovfraktur tidigare, men inte på de sex år hon varit på ridskolan i alla fall, vilket gjorde att han kliade sig ännu mer i huvudet. På återbesöket 10 dagar senare var hon i princip ohalt och någon fissur syntes inte längre på röntgenbilderna och det svarta området var nästan försvunnet. Det förblev ett mysterium med enda möjliga förklaringen att hon är väldigt känslig vänster fram pga påverkan på strålbenet och att hon slagit i hoven rejält och blivit så öm.

I mars 2019 köpte jag henne, så klart väl medveten om hennes problematik då jag ridit henne sedan hon kom till ridskolan och visste hur ofta hon haft problem och av vad. Hennes arbetsbörda lades då om till 3 dagar som privathäst och 3 dagar på ridskolan, 1-2 lektioner om dagen och mycket begränsad hoppning. Resten av året flöt på bra.

2020-01-14 -- Mot slutet av 2019 började något trassla och då vila över jul och nyår inte förbättrade situationen blev det ett veterinärbesök. Det fanns en viss hovledsinflammation men boven den här gången var ryggen och SI-leden. Kissing spines konstaterades (men det var ju knappast nytillkommet) samt en aktiv inflammation i supraspinatousligamentet och lindriga pålagringar på SI-leden. Behandling och ny sadel gjorde susen och hennes längsta problemfria period följde fram till 2021-12-18. Då behandlades båda kotlederna och båda knäna fram, samt höger bakknä.

På tisdag är det dags för återbesök. Jag är inte helt nöjd med henne muskulärt, hon har varit spänd på höger sida av rumpan och i vänster bog. Men även om hon är ohalt så är min tanke att diskutera a) ett kiropraktorbesök för rygg & bakdel, b) eventuella ytterligare förbättringar av hennes skoning, c) behandling av hovleden också och d) en till behandling med osphos.

Tänker jag åt rätt håll då? Den veterinär som vi går hos nu är den som först behandlade hennes rygg & si-led, inte samma som varken veterinär ett eller två sen tidigare, men han har naturligtvis hennes journaler. Jag har dock gjort så nu att jag gått igenom dem och tagit ut bara hältbehandlingarna, för att kunna diskutera mer ingående vilka behandlingar som verkar ha gett bäst resultat förut. Och då verkar det ju faktiskt vara så att enbart kotledsbehandlingar faktiskt inte varit så effektiva.

Tycker du tänker åt rätt håll. Mycket möjligt att hästen behöver regelbundna kiropraktorbesök, och i samband med hältor brukar jag alltid ta ut kiro när de ska igång igen då de i princip alltid avlastar och blir lite sneda. Om du inte gjort det på ett tag så skulle jag även kolla sadeln igen i fall hon musklat om sig.

Jag skulle nog tänka på KS, SI-led och hovleder som hennes "grundproblem" som måste tas omsyn till alltid. Och gissar det är svårt att säkerställa med en ridskolehäst att den rids i en bra form för KS-en hela tiden. Kanske en lätt inspänning på vissa lektioner skulle kunna hjälpa lite, om hon ska gå kvar i verksamheten?
 
Den tolkningen får du stå för tycker jag. Jag har inga problem med stallet. Det finns begränsningar i och med att verksamheten så klart går först och utsläpp och intag sker på verksamhetens tider, men för mig uppvägs sådana bitar av att det är lätt att ta sig dit, jag har bra hjälp av duktig personal och vänner som jag känt i många, många år och tillgång till regelbunden träning för instruktör. Sommartid har hästarna bra hagstorlek och utevistelse nattetid. Vintertid är det inte alltid så lätt när man bor i Götaälvdalen, det mesta blir lerigt och inte många har råd att hålla stora uppgrusade hagar.
Det verkar som att du trivs bättre än hästen och det är tråkigt att hästen får betala med sin hälsa. Om hagen är platt och inte erbjuder hästen den lösgörande motionen som det faktiskt är att gå över stockar, upp och ned för backar etc så får man som hästägare erbjuda detta till hästen på annat sätt. Bygg upp långa cavaletti serier och promenera med hästen i långsam skritt, gå ut i den skog du finner och låt hästen skritta på olika underlag, ta ut en tränare som hjälper dig med rehabträning. Att förebygga ledinflammationer handlar mycket om att träna alla de musklerna som sitter runt leden och då behövs varierad träning på många olika underlag.
 
Den tolkningen får du stå för tycker jag. Jag har inga problem med stallet. Det finns begränsningar i och med att verksamheten så klart går först och utsläpp och intag sker på verksamhetens tider, men för mig uppvägs sådana bitar av att det är lätt att ta sig dit, jag har bra hjälp av duktig personal och vänner som jag känt i många, många år och tillgång till regelbunden träning för instruktör. Sommartid har hästarna bra hagstorlek och utevistelse nattetid. Vintertid är det inte alltid så lätt när man bor i Götaälvdalen, det mesta blir lerigt och inte många har råd att hålla stora uppgrusade hagar.
Ja jag märker ju att DU inte har problem med stallet. Det har jag aldrig påstått heller. Hästen verkar ju dock inte må helt hundra.
 
Kan också tillägga att med rygghästar är det extremt viktigt med RÄTT typ av arbete, att knata runt med ridskola ryttare som bumper i ryggen och råker dra lite då och då i tygeln är verkligen inte på något sätt försvarbart till en skadat häst. Det är EXTREMT viktigt med rygghästar att dom arbetes i rätt form och jag tror många hade kunnat räddas av rätt typ av rehab. Al träning är inte bra träning. Verkligen inte. Jag säger inte detta för att vara elak, men får typ ont i magen med tanke på hästar som far illa, nu har hästen ju haft en lång skadehistorik, då tycker jag det är helt oförsvarbart att ha denna i en ridskola verksamhet. Då får man ta det ansvar och då själv jobba hästen från marken alternativt hitta en duktig medryttare som kan hjälpa och vet vilka behov hästen har för att hållas frisk.
 
Hoppas det gått bra på återbesöket idag!

För övrigt; kissing spines är ju en väldigt bred diagnos. Tycker att några dragit på himla stora växlar gällande just den biten (om inte ts någonstans sagt hur grov den är och jag missat det).
 
Hoppas det gått bra på återbesöket idag!

För övrigt; kissing spines är ju en väldigt bred diagnos. Tycker att några dragit på himla stora växlar gällande just den biten (om inte ts någonstans sagt hur grov den är och jag missat det).
ja men nu har denna hästen ju ont. Om det inte hade märkts hade det varit en sak, men att hårt hålla på hästen skall gå ridskola för man inte själv har tid att hålla igång den. Där finns hästar med KS vart det inte märks, men det gör det ju tydligen på denna pållen. Väl därutöver säga många veterinär inte har någon aning, va på en känd klinik i Stockholm med min, jag sa "jag tror det är ryggen", men dom stod hårt på att jag hade fel och behandlade en hälta. Återbesök, problem återstår. Kände dom inte lyssnade ett dugg på jag som känner min häst. Åkte till annan klinik, körde full röntgen på hela överlinjen. Hästen hade GROV KS, ihop växt i nacke, vart sadel är och i kors. Så att förlita sig på veterinär om att hästen skall gå kvar i skolverksamhet, säger jag bara- nope.
 
ja men nu har denna hästen ju ont. Om det inte hade märkts hade det varit en sak, men att hårt hålla på hästen skall gå ridskola för man inte själv har tid att hålla igång den. Där finns hästar med KS vart det inte märks, men det gör det ju tydligen på denna pållen. Väl därutöver säga många veterinär inte har någon aning, va på en känd klinik i Stockholm med min, jag sa "jag tror det är ryggen", men dom stod hårt på att jag hade fel och behandlade en hälta. Återbesök, problem återstår. Kände dom inte lyssnade ett dugg på jag som känner min häst. Åkte till annan klinik, körde full röntgen på hela överlinjen. Hästen hade GROV KS, ihop växt i nacke, vart sadel är och i kors. Så att förlita sig på veterinär om att hästen skall gå kvar i skolverksamhet, säger jag bara- nope.
Nej tyvärr är ju KS som sagt väldigt brett och det är supersvårt att som veterinär, som bara träffar hästen nån enstaka gång och kanske inte ens ser den i arbete, bedöma huruvida hästen mår bra av sitt arbete eller ej. De måste gå på det de ser vid undersökningstillfället och på det ägaren säger. Det finns ju hästar som har grav KS på röntgen men inte visar kliniska symtom eller problem alls, medan andra kanske bara har lite tight mellan två kotor och får jätteproblem med hältor och ryggont. Så det ligger ju faktiskt ganska mycket på ägarens bord att ta ansvar över sin hästs välmående! Menar självklart inte att man ska skippa en veterinärundersökning (pluggar själv till veterinär) men i slutändan är det man själv som känner hästen bäst och måste ta beslut som hjälper hästen.
 
Nej tyvärr är ju KS som sagt väldigt brett och det är supersvårt att som veterinär, som bara träffar hästen nån enstaka gång och kanske inte ens ser den i arbete, bedöma huruvida hästen mår bra av sitt arbete eller ej. De måste gå på det de ser vid undersökningstillfället och på det ägaren säger. Det finns ju hästar som har grav KS på röntgen men inte visar kliniska symtom eller problem alls, medan andra kanske bara har lite tight mellan två kotor och får jätteproblem med hältor och ryggont. Så det ligger ju faktiskt ganska mycket på ägarens bord att ta ansvar över sin hästs välmående! Menar självklart inte att man ska skippa en veterinärundersökning (pluggar själv till veterinär) men i slutändan är det man själv som känner hästen bäst och måste ta beslut som hjälper hästen.
Fast det är väl inte så många KS hästar med återkommande symtom som passar som ridskolehästar?
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
335
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 675
Senast: Ida94
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 737
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp