Hälthistorik & frågor att ställa till veterinär

ja men nu har denna hästen ju ont. Om det inte hade märkts hade det varit en sak, men att hårt hålla på hästen skall gå ridskola för man inte själv har tid att hålla igång den. Där finns hästar med KS vart det inte märks, men det gör det ju tydligen på denna pållen. Väl därutöver säga många veterinär inte har någon aning, va på en känd klinik i Stockholm med min, jag sa "jag tror det är ryggen", men dom stod hårt på att jag hade fel och behandlade en hälta. Återbesök, problem återstår. Kände dom inte lyssnade ett dugg på jag som känner min häst. Åkte till annan klinik, körde full röntgen på hela överlinjen. Hästen hade GROV KS, ihop växt i nacke, vart sadel är och i kors. Så att förlita sig på veterinär om att hästen skall gå kvar i skolverksamhet, säger jag bara- nope.

Den har ju annan problematik än bara KS så svårt att veta vad som är vad.
Fast det är väl inte så många KS hästar med återkommande symtom som passar som ridskolehästar?
Om det nu är KS som är problemet.
 
Fast du svarade ju på en kommentar gällande just TS fall?
Tolka det såhär då: att veterinären ännu inte specifikt avrått TS från att ha sin häst i verksamheten på grund av KS:en (vi bortser från alla eventuella andra problem) kan kanske bero på att veterinären inte till fullo kan avgöra om hästen tar direkt skada av det baserat på enstaka undersökningar. Då är det upp till TS, som känner sin häst bäst och ser den i vardagen, att ta det ansvaret och kanske prova ta ur hästen ur verksamheten/lägga om träningen för att se om det blir bättre. Med KS är det svårt att avgöra hur mycket det påverkar en enskild häst.

Med återkommande hältor, där det är oklart exakt vad som ligger bakom, som det nu är i detta fallet, är det nog mer komplicerat än så - men jag kan ändå tycka att hästens upplägg bör diskuteras noggrant med veterinären.
 
Tolka det såhär då: att veterinären ännu inte specifikt avrått TS från att ha sin häst i verksamheten på grund av KS:en (vi bortser från alla eventuella andra problem) kan kanske bero på att veterinären inte till fullo kan avgöra om hästen tar direkt skada av det baserat på enstaka undersökningar. Då är det upp till TS, som känner sin häst bäst och ser den i vardagen, att ta det ansvaret och kanske prova ta ur hästen ur verksamheten/lägga om träningen för att se om det blir bättre. Med KS är det svårt att avgöra hur mycket det påverkar en enskild häst.

Med återkommande hältor, där det är oklart exakt vad som ligger bakom, som det nu är i detta fallet, är det nog mer komplicerat än så - men jag kan ändå tycka att hästens upplägg bör diskuteras noggrant med veterinären.
Okej, jag tycker i alla fall att eftersom hästen gått i verksamhet i flera år utan att bli bättre, så kan det helt klart vara värt att prova ta hästen ut verksamhet. Och att TS är den enda som rider hästen 3 dagar/vecka (eftersom det är vad TS hinner), och ser hur hästen mår på ett annat upplägg eftersom nuvarande inte verkar fungera.
 
Okej, jag tycker i alla fall att eftersom hästen gått i verksamhet i flera år utan att bli bättre, så kan det helt klart vara värt att prova ta hästen ut verksamhet. Och att TS är den enda som rider hästen 3 dagar/vecka (eftersom det är vad TS hinner), och ser hur hästen mår på ett annat upplägg eftersom nuvarande inte verkar fungera.
Jag håller med dig!
 
Hoppas det gått bra på återbesöket idag!

Återbesöket gick bra förutom att matte nu haltar då hon blivit nersprungen och trampad av sitt kära lilla dumhuvudet till häst. ;) Ska strax åka till akuten.

Ingen reaktion från framknän idag. 1 grad på vänster kotled (var 2-2.5), 0.5 grad vardera på höger kotled och höger bakknä. Lite mer spänd i musklerna vänster bog och halssida samt höger bak, men inget alarmerande. Veterinären var nöjd med utvecklingen och vill påbörja igångsättningen om några dagar. Vi diskuterade hennes rygg och SI-leder och han trodde inte det var iblandat den här gången, ej heller hovlederna. Men om hon känns fin i stort sett och galoppen fortsätter att krångla så ska vi kika på SI-leden igen. Han tyckte absolut vi ska ta ett kiropraktorbesök om 1-2 veckor och tyckte att vattenträning var en bra tanke under igångsättningen.

För övrigt; kissing spines är ju en väldigt bred diagnos. Tycker att några dragit på himla stora växlar gällande just den biten (om inte ts någonstans sagt hur grov den är och jag missat det).

Jag håller med dig här. Hon har diagnosticerats med ryggont en gång och det kom efter ett olyckligt sadelbyte plus att vi provade hönät på henne, vilket resulterade i att hon stod och slet väldigt intensivt i nätet under månaderna innan ryggömheten uppstod. Ja, det finns påväxter längs stora delar av ryggen, men inte grova som jag förstod det. Ryggen är ju kollad även vid tidigare veterinärbesök utan att hon visat smärta eller ömhet.

Det vi har kommit fram till (jag och sadelutprovaren) är att hon behöver en styv bom snarare än en mer följsam. När hon fick ont i ryggen gick hon från en som en annan sadelprovare sa var för smal (men styv) till en betydligt mjukare. Och då uppstod dessa problem för första gången.

Det är klart att det säkert påverkar henne på så sätt att hon alltid har haft en ganska stilla rygg, men samtidigt är hon ingen häst med några stora gångarter heller. Men så vitt jag kan se baserat på hennes historik så använder hon ryggen tillräckligt så länge sadeln är bra.
 
Vad skönt att hon blivit såpass mycket bättre! Tänkte bara flika in iom att så många rekommenderat stallbyte, att jag skulla vara försiktig med det på en äldre häst som gått (tränats) så många år på samma underlag. Inte alls ovanligt att en häst som byter stall och börjar tränas på ett annat underlag än vad den är van vid blir halt pga ändrat friktion etc. Så OM man skulle besluta att flytta till nytt stall är det viktigt att ta lååång tid på sig att vänja in hästen på ny ridbana/ridvägar stilla och försiktigt.

Och en sak till - "ridas/motioneras" regelbundet behöver inte alls betyda gå 6 dar/vecka, utan snarare att den inte vilar helt i två veckor för sedan att gå 5-6 dagar i rad. Mina äldre hästar har gått från 2 till 5 dagar i veckan, gärna varannan dag eller i vissa fall 1 dag träning - 2 dagar vila - 1 dag träning - osv. Det brukar oftast fungera bra på lite "trötta" leder, att lägga in tillräckligt med återhämting.
 
Tänker till min egen som haft alla omöjliga och möjliga skador, bland annat en spricka i kotan till exempel så mår han bäst när han går varannan dag.Då hinner han aldrig stelna till speciellt mycket i muskelaturen samtidigt som han håller sitt huvud i schak. Det flesta av hans skador har han orsakat själv i hage eller box.

Just nu joggar han varannan dag som igång sättning efter längre tävlingsuppbehåll. Han kommer när träningen trappas upp gå 1 hårdare pass i veckan sen kommer han få skrittar 2-3 dagar i veckan i skogen. Försöker att se till att alla våra hästar har scheman som passar dem. De här passar honom medan någon annan häst i stallet kanske inte alls behöver träna lika mycket som han. Tilläggas vi har två vallackar med skadehistorik, den ena större skador en den andra men ändå har min tagit sig tillbaka och tävlat för fullt trots dålig prognos. De är så kallade projekthästar annars hade det aldrig kommit hit, hade inte haft råd att köpa dem felfria så att säga.
 
En sak jag kan konstatera nu när jag sitter på akuten är i alla fall att just vintertid är hon inte en helt säker häst att hantera utan ordentlig motion.

På en del svar låter det, lite överdrivet, som att man för hästens bästa borde fundera på att flytta själv så man har tillgång till vad de anser vara "rätt" sorts stall. Jag vill självklart hjälpa henne må bra, men det finns gränser. Speciellt när jag är långt ifrån övertygad att nuvarande situation är ett problem. Jag är ganska säker på att hennes rygg inflammation var orsakad av specifika förhållanden som inte funnits innan eller efter. Då har hon haft flera år utan kot- eller hovledsinflammationer fram till nu. Knappast något konstant lidande.

Som påpekat skulle jag också vara orolig över att byta underlag och även stallmiljö på en häst i hennes ålder i och som dessutom blir väldigt stressad utanför sin hemmiljö. Hon är också svår att slänga in i ny flock då hon ofta blir en hackkyckling.
 
En sak jag kan konstatera nu när jag sitter på akuten är i alla fall att just vintertid är hon inte en helt säker häst att hantera utan ordentlig motion.

På en del svar låter det, lite överdrivet, som att man för hästens bästa borde fundera på att flytta själv så man har tillgång till vad de anser vara "rätt" sorts stall. Jag vill självklart hjälpa henne må bra, men det finns gränser. Speciellt när jag är långt ifrån övertygad att nuvarande situation är ett problem. Jag är ganska säker på att hennes rygg inflammation var orsakad av specifika förhållanden som inte funnits innan eller efter. Då har hon haft flera år utan kot- eller hovledsinflammationer fram till nu. Knappast något konstant lidande.

Som påpekat skulle jag också vara orolig över att byta underlag och även stallmiljö på en häst i hennes ålder i och som dessutom blir väldigt stressad utanför sin hemmiljö. Hon är också svår att slänga in i ny flock då hon ofta blir en hackkyckling.
Du gör precis hur du vill, det är din häst. Jag fattar dock inte varför du ber om råd när du sen avfärdar det mesta.
Du har fått många tips på olika lösningar eller varianter som kan vara värda att fundera över, men det verkar som att du hittar anledningar till att dissa alla förslag.

(Hästar får inte KS inkl förändringar av dåligt passande sadlar)
 
Senast ändrad:
Du gör precis hur du vill, det är din häst. Jag fattar dock inte varför du ber om råd när du sen avfärdar det mesta.
Du har fått många tips på olika lösningar eller varianter som kan vara värda att fundera över, men det verkar som att du hittar anledningar till att dissa alla förslag.


Jag hade funderingar att ventilera om vad jag skulle ta upp med veterinären. De flesta svaren hade väldigt lite med det att göra. Att man avfärdar det mesta av råd man får på Internet är kanske inte så underligt, man får ju lära sig att sålla ut det som är relevant.

(Hästar får inte KS inkl förändringar av dåligt passande sadlar)

Har jag sagt det? Jag beskrev hennes ryggbesvär så här: ". Kissing spines konstaterades (men det var ju knappast nytillkommet) samt en aktiv inflammation i supraspinatousligamentet och lindriga pålagringar på SI-leden."

Det var den aktiva inflammationen i ligamentet som sadeln troligen hade något att göra med. Samt hönätet. Sen att kissing spines gjorde att hon var känsligare för felanvändning av ryggen är väl ganska troligt och att inflammationen därför uppkom lättare, men det är ju en annan sak.
 
Jag har ingen kännedom om just din hästs problemtik och behov annat än det som nämnts i tråden, men vill bara hålla med de som redan skrivit att det inte alltid är dåligt att hästen bara går 3-4 dagar i veckan. Jag har svårt att få till mer ridning på min häst än max 5 dagar i veckan, och ofta bara 4, och han är i fin form ändå. Däremot gör jag som många redan nämnt och sprider ut vilodagarna, så han rids varannan dag snarare än 3 på raken och sedan står 3. Jag tänker att det finns inget självändamål i att rida 7 dagar i veckan om man inte kan erbjuda 7 dagar av stärkande och kvalitativ träning, och ingen häst tappar ju all form av att stå en dag eller två.
Med reservation som sagt för att jag ju självklart inte vet hur just din häst fungerar. Ville bara bidra med exempel på att många hästar kan fungera bra på färre riddagar i veckan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
337
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
3 678
Senast: Ida94
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 743
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp