Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

mirage

Trådstartare
Blir inte klok på min häst.

Köpte honom från ridskola dec -02 med pålagringar vf men ohalt vid böjprov. Vet tyckte inte att pålagringarna borde göra ont.

Tyckte att han kändes ofräsch bak våren -03 och liksom släpade ena bakbenet lite, lyfte inte ordentligt. Vilade och sedan bra.

Såg hälta på vf i HÖGER varv vid longering hösten -03. Haltade BARA i höger varv, ej på rakt spår eller i vänster varv. Vilade utan förbättring. Satte igång igen och åkte till vet i jan -04 som konstaterade knäledsinflammation vf (bedövning i knäleden släckte hältan). Behandling med tuppkam och kortison. Pålagringar i vf knä men inga som borde kännas enligt vet.

När behandlingen var avslutad och hästen igångsatt visade han samma hälta fortfarande. Tog ut massör som tyckte att han var stel i armbågen vf förmodligen pga gammal skada. Detta har lett till en överansträngning av tåsträckaren vf och det kan vara därför han är halt och även därför som hältan släcks vid bedövning i knäleden eftersom det tydligen påverkar tåsträckaren också.

Åkte till vet i juni -04 som tyckte att vi skulle behandla igen men jag valde att gå på massörens teori eftersom förra behandlingen inte hjälpte öht.

Mirage hölls igång hela sommaren i lugnt tempo med lite vilodagar. Tömkörde i början på augusti och han är helt fräsch i båda varven oavsett hur mycket jag förböjer honom. Tycker dock att han har varit lite snubblig och trött under sommaren vilket jag tolkat som ovana vid att sova ute och äta hela tiden.

En vecka in i augusti fick han konstiga utslag (typ rasp fast bara vid inre böjsenorna) på alla benen och även på bläsen. Eftersom näsan var svullen fick han vila med lite promenader i en vecka innan ny igångsättning.

Han snubblar mer än vanligt och verkar trött. Tömkör och då visar han hälta vf på båda volterna men inte på rakt spår. Fortsätter att rida på rakt spår i skogen för att hålla igång honom. Ser liten markering vissa steg och sedan helt bra. Verkar dra sig till mjukare underlag hela tiden och vill gå i kanten på vägen eller på stigar i skogen. Inte ens mjuka skogsvägar är riktigt bra utan det ska vara stigar. Fick lite långa tår fram tycker jag (7 v mellan skoningarna) och det påverkar honom ganska mycket då han är inåttåad och insidan på hoven växer MYCKET mer än utsidan.

För ca 2-3 v sedan red jag ut på lördagen och han var riktigt pigg och fräsch. Min medryttare red ut på söndagen och då var han också fräsch. På måndagen tömkörde jag och då var han ganska halt i trav men inte i skritt. Han går på hela hoven och trampar igenom så mycket det går i kotan. Tänkte att det kanske beror på tårna och lät honom vila/gå promenader tills hovis kom 1 v senare.

När hovis var ute och drog ut vf åt sidan såg det ut som att Mirage skulle lägga sig ned! Han gungade fram och tillbaka och när hovis inte släppte lutade han sig med hela kroppen från hovis så att benet skulle komma i normal vinkel mot bogen. Bogproblem trodde hovis.

Hältan fortsätter efter skoningen men lite mer diffus. Vissa steg är han inte halt och vissa steg väldigt halt (endast i trav, även på rakt spår). Går lite från dag till dag också. Enligt stallägaren hade han brallat järnet i hagen i lördags och då syntes det minsann ingen hälta! Kör-tömkörde lite i skogen idag och han pinnade på bra. Pigg och glad. Travade när jag bad om det och visade hälta vissa steg. Mirage brukar säga till när han har ont någonstans och visa det tydligt men nu är han ju pigg och fräsch. Har gett Djävulsklopreparat (NAF) i drygt en vecka utan resultat.

Massören var ute och tyckte att Mirage var spänd över buken. Trodde att han kan ha haft problem med magen men att det var på väg ut. Spände sig därför så mycket att han blev halt pga det enligt massören. Han har gått ute i regnet i en hage utan skydd (känslig om ryggen också) så han kann ju ha blivit nedkyld.

Jag tänkte höra om vet kunde komma ut och ta blodprov snart och visar det inget blir det kliniken igen för hältutredning. SUCK!

Någon som har några som helst spekulationer på vad det kan vara? Jag ska självklart kolla upp det med vet men tänkte att jag kan ju ha lite kött på benen innan och färdiga frågor om olika åkommor.

Ingen som varit med om liknande? Kan det vara borrelia/erlichia? Strålbenshälta?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Linda :bow:
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Hej!
Din häst har delvis samma symptom som min hade förra året när hon hade erlichias.
Skumma hältor var hennes specialitet,speciellt på vb och veterinärerna kliade sig i huvudet när de såg hennes rörelsemönster. Hon kunde vara jättehalt ena dagen, för att vara ohalt nästa dag. Hon var blockhalt i skritt, ohalt i trav. Hon kunde vara halt i flera varv på volt, för att sen gå rent i några varv osv.. Vid detta läge visste vi inte att hon hade erlichias, och vanlig ledbehandling hjälpte inte ett smack, hon var lika halt trots behandling med tuppkam och kortison.
Hon kunde också snubbla, och tappa bakdelen rätt ofta. Hon föredrog (och gör fortfarande 1 år efter behandlingen) mjuka underlag, speciellt skogsterräng och mjuka stigar, precis som din föredrar.

Men på min häst var inte problemen endast koncentrerade benen, på henne hoppade det runt i hela kroppen. Under 11 månaders tid, innan hon fick rätt behandling, var hon halt på alla 4, och hon hade ont i i stort sett hela kroppen. Inte samtidigt, utan det flyttade runt. Det sista som krånglade var just vb.
Hon var också lite låg och trött periodvis, allmänt ovillig till arbete.

Nu kan det ju vara nåt annat din häst lider av, men jag skulle definitivt be att få ett blodprov taget mot borrelia/erlichia!

Annars om inte veterinärerna hittar något kanske det kan vara bra att ta ut en kiropraktor? Eftersom hoven växer mycket mer på insidan kan det ju vara så att han felbelastar sig av någon anledning, och att han också därför har trassel med hältan?
För DET sörru känner jag också till (fråga mig nåt som min häst inte har råkat ut för :smirk: ) ! I somras hade hon en bäckenlåsning och hade även då symptom såsom snubblighet och tapp av bakdel. Si-leden var låst (höger sida om korset) och vänster framhov flöt också ut, detta pga att hon felbelastade kroppen.
Detta fixade min veterinärkiropraktor till på en kvart :-)

Hmm, problemen kan nog ha flera orsaker, men ovan har du mina erfarenheter i alla fall.

Lycka till, och hoppas att det löser sig för din häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Tack för svaret! Jag har haft kiropraktor ute förut och han tyckte inte att det var något att fixa. Mirage har varit ryggöm och lite öm/stel i vissa muskler men det har antagligen berott på snedbelastning (men man vet aldrig!). Kiropraktorn rekommenderade att röntga ryggen map kissing spines men det var ua enligt vet.

Hoppas iaf på att vi hittar det som besvärar honom så att han kan bli bra!
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Hej !
Min häst hade/har också liknande problem. Det visade sig vara Erhlichia så mitt råd är att du tar ett sådant blodprov !

Mvh Aker
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Hej !
Läste ditt inlägg nu .....min häst flyter OCKSÅ ut på vänster hov !!!!
Är dom tvillingsjälar ??? :crazy:

Mvh Aker
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Haha, det verkar så!
Ska bli väldigt spännande att se vad våra resp. veterinärer säger nästa vecka, skulle inte förvåna mig det minsta om vi får samma diagnos. Igen! :smirk:
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Mmmm....och jag känner på mig att dom kommer att bli bra igen båda :banana:

Aker som vill vara optimist !
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Ska hästen normalt ha 1:1 i titer (eller vad det nu heter)? Finns det någon toleransnivå som är högre? Vad är gränsen för att man ska behandla om det finns någon?

Min vet kommer på tisdag och tar blodprov så får vi se vad det blir för resultat. Någon som vet om vanliga vet kan behandla borrelia/erlichia eller om man måste åka till klinik? Hur lång tid brukar det ta innan man får provsvaren?

Mvh Linda
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Titern ska vara över 1:40 eller högre, för att man ska behandla. Vad som är normal titer vet jag inte.
Det tog en vecka innan jag fick provsvaret, lite längre än normalt, det ska ta ca 3 dagar har jag för mig. Varför det dröjde så för mig vet jag inte. Hon hade 1:160 i titer.
Min blev behandlad på klinik, och det berodde på att det var där jag hade varit med henne på alla undersökningar, men också för att jag tyckte det kändes tryggare. Engemycin(som man behandlar med) KAN slå ut magen, och där har de ju stenkoll. Hon blev behandlad i 5 dagar.

En annan häst i stallet har precis blivit behandlad, och då kom distriktaren ut varje dag till stallet och gav engemycin. Plus att ägarna fick ett magmedel att ge hästen under behandlingstiden.
Det gick jättebra, så det är nog vilket som :-)

Lycka till med din häst, hoppas ni hittar orsaken till problemet!
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Det hoppas jag också! Tack för svaret!
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Klart dom blir, det har vi ju bestämt! ;)
Det går ju liiiiite framåt för oss, visst!?
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Vår shettis som också varit sådär obestämbart sjuk en längre tid, hade alla möjliga symptom men, allra tydligast var att han är hängig och inte sig lik. Han har haft fångsymptom, hälta på ett av benen, korsförlamningssymptom, svettningar men, framförallt har han varit hängig. Vet, här hemma hittade inget utan tyckte vi skulle åka till H-borg. Väl där kollade de allt möjligt. Erlichia-testet visade 1:640 titrar och vet, där rekommenderade behandling. Igår satte behandlingen äntligen igång. HOPPAS, verkligen att han blir bra nu! Han har varit sämre igen nu sista veckan.

Någon som vet om de kan få febertoppar eller extra svettiga av erlichia? Någon gång har han varit sjöblöt under magen ute i hagen utan att ha ansträngt sig nämnvärt + att jag klippt honom på hals och under mage för att hans päls inte ska vara för varm för honom. Satte vinterpäls i augusti.
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Febertoppar är ett väldigt vanligt symptom hos erlichias-hästar.

Hoppas allt går bra med din lille, och att han inte får en massa följdproblem av detta som min häst har :(
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Har haft 3 drabbade hästar, alla med olika beteende. Genomgående kan jag säga att alla var mer eller mindre halta. Två hade hög feber, en otroligt trött, låg mer eller mindre som i dvala. En såg ut som hon hade lymfangit på alla 4 benen. Men framför allt hela tiden väldigt förändrade. Så där så att veterinären nästan ber om en hjärnkontroll på ägaren, när jag beskrev de ibland ganska vaga o varierande förändringarna. I alla fall alla behandlades på hemmaplan av min veterinär som informerade om biverkningarna, alla blev snabbt bättre, o så småningom bra, även om det tog ca 6 månader för en av dom. Han var hyperkänslig för alla ljud, rörelser o förändringar. Men till all lycka klingade det av. Så din häst blir säkert frisk han med. :)
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Tack! Troligtvis ren inbillning och önsketänkande men, jag tyckte att han var liite piggare idag. Han fick sin andra spruta idag. Magen verkar *pepparpeppar* ok än så länge. Hoppas att din också blir ok, till slut!
 
Sv: Hältor och åter hältor... Erlichia? (långt)

Härligt att han verkar piggare redan!
Jo, min blir säkert också ok, men nya saker dyker ju alltid upp :crazy:
Har haft date med veterinären ikväll igen pga ful djup sårskada vid gaffelbandet hb. Det är för tidigt än att säga om gaffelbandet eller nån sena blivit skadad, pga svullnaden, så nu är det strikt boxvila som gäller för henne tills åtminstone måndag, då detta ska kollas upp igen.
Så här håller vi på- min häst och jag, alltid är det nåt
:(
Men men, nu är det iaf inte erlichians fel, DEN ska vi i alla fall övervinna minsann, skam den som ger sig :smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 209
Senast: MiniLi
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 250
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp