Hältutredningar

Longerade ni inte? Brukar vara ganska avslöjande om dom är fräscha på mjukt underlag för att sedan bli rejält halta på hårt. Oftast sitter det i hoven om dom blir halta på volt vid hårt underlag.
Jo självklart! Men eftersom hältan var lika tydlig oavsett så räckte det med att springa kort på gången sen när vi bedövat. Hältan var ju oförändrad hela tiden. Finns ingen anledning att både longera och springa rakt fram efter varje bedövning när man direkt såg att hältan var kvar.
 
Jo självklart! Men eftersom hältan var lika tydlig oavsett så räckte det med att springa kort på gången sen när vi bedövat. Hältan var ju oförändrad hela tiden. Finns ingen anledning att både longera och springa rakt fram efter varje bedövning när man direkt såg att hältan var kvar.
Det brukar för det mesta vara skillnad på hälta
Jo självklart! Men eftersom hältan var lika tydlig oavsett så räckte det med att springa kort på gången sen när vi bedövat. Hältan var ju oförändrad hela tiden. Finns ingen anledning att både longera och springa rakt fram efter varje bedövning när man direkt såg att hältan var kvar.
Var har jag skrivit att ni skulle longera efter bedövning? Jag frågade enbart om det var skillnad på hårt och mjukt underlag vid longering och om ni gjort båda.. Det brukar för det mesta vara stor skillnad! Jag har iaf aldrig varit med om att hältan betett sig likadant på mjukt som hårt underlag vid longering. Men om du inte är intresserad av olika infallsvinklar behöver jag inte engagera mig mer. 👍
 
Det brukar för det mesta vara skillnad på hälta

Var har jag skrivit att ni skulle longera efter bedövning? Jag frågade enbart om det var skillnad på hårt och mjukt underlag vid longering och om ni gjort båda.. Det brukar för det mesta vara stor skillnad! Jag har iaf aldrig varit med om att hältan betett sig likadant på mjukt som hårt underlag vid longering. Men om du inte är intresserad av olika infallsvinklar behöver jag inte engagera mig mer. 👍
Jag tror det blev något missförstånd nu.
Vi har kollat på olika underlag och både rakt fram och longerat. Veterinären sa inget specifikt om vart hältan var värst och jag som sprang/longerade hade fullt upp så analyserade inte så noga. Hon är tydligt halt oavsett, möjligt att det fanns en skillnad men det var inget vi pratade om.. Jag ska fråga nästa gång 😊
 
Skönt att ni hittade felet!
Men hade ni bedövat hela hoven då utan att det släckte trots att problemet fanns i hoven?

Jag har inte varit in här på ett tag men tänkte jag kunde svara ändå. :) Veterinären hade bedövat hoven men ändå inte släckt hältan, men som hon sa, man vet ju aldrig till 100% att sprutan tagit "rätt" så att säga därav att hon inte hittade felet första gången.

Min häst blev bra och vi kom t.o.m tillbaka till tävling (tog ca 2 år av extremt försiktig rehab), men tyvärr bröt hon benet förra året i hagen så hon finns inte mer.. :cry:
 
Jag har inte varit in här på ett tag men tänkte jag kunde svara ändå. :) Veterinären hade bedövat hoven men ändå inte släckt hältan, men som hon sa, man vet ju aldrig till 100% att sprutan tagit "rätt" så att säga därav att hon inte hittade felet första gången.

Min häst blev bra och vi kom t.o.m tillbaka till tävling (tog ca 2 år av extremt försiktig rehab), men tyvärr bröt hon benet förra året i hagen så hon finns inte mer.. :cry:
Okej!
På min häst kollades känsel men det går ju såklart inte att veta säkert att känseln är borta precis överallt.

Beklagar att du förlorade hästen sen❤️
 
Kan uppdatera lite när tråden blev aktiv igen😊

Jag kollade hältan hemma i helgen, då var inte metacamkuren avslutad så man kan ju inte veta säkert men hon såg tydligt förbättrad ut!
Ska kolla igen nu kommande dagar.

Jag är inne på att det nog är en muskel i bogen som spökat. Märkte att hon kändes liksom lite stram/spänd när man palperade muskeln, tydlig skillnad när man jämförde mot högerbog. Såg sen också några mjuka ”bubblor” som jag tror var vätska som sjunkit nedåt.

Har mailkontakt med veterinären i nuläget, ska skicka nya filmer när jag kollat hältan igen. Hoppas att hon fortsätter förbättras även nu när hon inte får metacam längre.
 
Kan uppdatera lite när tråden blev aktiv igen😊

Jag kollade hältan hemma i helgen, då var inte metacamkuren avslutad så man kan ju inte veta säkert men hon såg tydligt förbättrad ut!
Ska kolla igen nu kommande dagar.

Jag är inne på att det nog är en muskel i bogen som spökat. Märkte att hon kändes liksom lite stram/spänd när man palperade muskeln, tydlig skillnad när man jämförde mot högerbog. Såg sen också några mjuka ”bubblor” som jag tror var vätska som sjunkit nedåt.

Har mailkontakt med veterinären i nuläget, ska skicka nya filmer när jag kollat hältan igen. Hoppas att hon fortsätter förbättras även nu när hon inte får metacam längre.

Vet en häst som hade ett skadat ligament i bogen. Kan det vara något liknande?

Vilken klinik har du varit på. Jag har haft en diffus hälta och beteendeförändring på en av mina hästar för flera år sen. Var på mantorp och strömsholm som bedömde hästen ua trots att jag sa att jag visste att något var fel. Min egen uppfödning som jag kände mycket väl. På mantorp sa de att hon kanske fått head-shaking syndrom, vilket jag motsatte.

Vi åkte till husaby som var helt fantastiska och rev sitt hår för att hitta felet. Till slut hittade man ett skadat ligament i ena bakknät. Lång vila och sen är hon tillbaka utan några head sharing symtom.
 
Vet en häst som hade ett skadat ligament i bogen. Kan det vara något liknande?

Vilken klinik har du varit på. Jag har haft en diffus hälta och beteendeförändring på en av mina hästar för flera år sen. Var på mantorp och strömsholm som bedömde hästen ua trots att jag sa att jag visste att något var fel. Min egen uppfödning som jag kände mycket väl. På mantorp sa de att hon kanske fått head-shaking syndrom, vilket jag motsatte.

Vi åkte till husaby som var helt fantastiska och rev sitt hår för att hitta felet. Till slut hittade man ett skadat ligament i ena bakknät. Lång vila och sen är hon tillbaka utan några head sharing symtom.
Jag tänker mer muskelsträckning än ligament, främst baserat på att hon förbättrats rejält på kort tid. Tänker att ligament tar längre tid att läka? Men svårt att veta såklart!

Vi har varit på Hästkliniken i Norrköping, jag har väldigt goda erfarenheter därifrån. Här var ju hältan helt uppenbar så inga tvivel om att något var fel, även om vi inte hittade problemet.. Beroende på hur det vidareutvecklas får vi se om jag ens åker på något återbesök (om hon blir helt bra på ett okomplicerat sätt) eller om det blir tillbaka till Norrköping eller någon annan stans..
 
Jag vet det kan vara svårt att få till, men jag rekommenderar verkligen att åka två till veterinärbesök. Det är en helt annan grej att kunna stå bredvid veterinären och ha att hen "tänker högt" istället för att få det summerade efteråt.
 
Uppdaterar tråden igen 😊
Har gått nästan 5 veckor sen hon blev halt, 4 veckor sedan veterinärbesöket. Jag uppdaterade ju när jag kollat hemma första gången och då var hon förbättrad, en vecka senare kollade jag igen och då var jag rätt deppig för det hade inte hänt så mkt mer och hon verkade väldigt smärtpåverkad. Bokade återbesök och har sen inte kollat något mer hemma, ville inte se eländet..
Igår var vi på återbesök och då var hon plötsligt ohalt! Det var ju en positiv överrskning 😁

Fortfarande oklart vad felet var..
Vi röntgade ett överben som dykt upp nu under tiden, ingen fraktur utan bara en blödning under benhinnan. Troligen har hon slagit sig, hon är rätt duktig på sånt.
Gjorde också ultraljud på delar av bogen eftersom jag sett en svullnad/blodansamling under huden men där såg allt normalt ut.

Jag är iaf glad att hon är bra! Ska börja sätta igång lite lugnt, förhoppningsvis går allt bra👍
Ser fram emot att få släppa ut henne i vanliga hagen, Nelly ensam i sjukhage är ingen rolig historia 🙈

Vila och metacam visade sig alltså vara ett framgångsrecept den här gången👍
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp