Hältutredningar

Okej. Lurigt.
3-gradigt halt. Både rakt fram och på volt. På volt är det värre när hon har halta benet som ytter.
Oj så pass mycket utan att kunna böja fram en hälta. Mycket lurigt. Förstår att det känns tufft. Mer halt på ytter på volt skulle kunna vara en hovled/hov. Men även en knäled men då tycker jag ni borde ha kunnat böja fram hälta. Böjdes det högt upp också? Typ bogled?
 
Oj så pass mycket utan att kunna böja fram en hälta. Mycket lurigt. Förstår att det känns tufft. Mer halt på ytter på volt skulle kunna vara en hovled/hov. Men även en knäled men då tycker jag ni borde ha kunnat böja fram hälta. Böjdes det högt upp också? Typ bogled?
Ja det är det som förbryllar.. Japp, böjt överallt. Inga reaktioner i bogen heller vid böjning eller om veterinären drar/sträcker åt olika håll.
 
Lite långt bort för oss.. Vad för sensorer?
Nej hon har inte ens varit halt i en vecka så det här veterinärbesöket är det enda vi gjort.
Jag kan inte hela utredningen men man fäster sensorer/ploppar över hela hästens kropp som skickar info till en dator som läser av hästens rörelsemönster
 
Vad för sensorer?
Man sätter dessa sensorer på hästen för att mäta hältan när hästen går och springer på gången och samt när man longerar. Inte helt tillförlitliga tyvärr. Tror det heter Q-horse eller ngt sånt. Line Greve har tidigare jobbat med detta på Evidensia i HBG.
 
Man sätter dessa sensorer på hästen för att mäta hältan när hästen går och springer på gången och samt när man longerar. Inte helt tillförlitliga tyvärr. Tror det heter Q-horse eller ngt sånt. Line Greve har tidigare jobbat med detta på Evidensia i HBG.
Hur är det inte helt tillförlitligt?Nyfiken 😊
 
Hur är det inte helt tillförlitligt?Nyfiken 😊

Dels så sitter inte sensorerna stilla på alla hästar, tejpen som gör att de ska fästa släpper väldigt lätt och när sensorerna flyttar på sig så ger dom utslag, minsta lilla hästen inte springer helt rakt och ”lugnt” så ger det också avvikande resultat. När man longerar så måste man vara mitt under bollen i taket för att den ska kunna ta in rörelserna.
Detta sa även Line själv, och därför tittar hon irl också på hästen + det finns ju anledningar att inte alla veterinärerna där använder sig utav av systemet.
 
Dels så sitter inte sensorerna stilla på alla hästar, tejpen som gör att de ska fästa släpper väldigt lätt och när sensorerna flyttar på sig så ger dom utslag, minsta lilla hästen inte springer helt rakt och ”lugnt” så ger det också avvikande resultat. När man longerar så måste man vara mitt under bollen i taket för att den ska kunna ta in rörelserna.
Detta sa även Line själv, och därför tittar hon irl också på hästen + det finns ju anledningar att inte alla veterinärerna där använder sig utav av systemet.
Tur då att min är lugn 😊
 
Jag har haft sensorer på min häst flera ggr på Mantorp också. En på nacken, en på korset och en höger fram. Kostar över tusenlappen att ens ta fram dem så de verkar mest användas på klurigare fall
 
Jag har haft sensorer på min häst flera ggr på Mantorp också. En på nacken, en på korset och en höger fram. Kostar över tusenlappen att ens ta fram dem så de verkar mest användas på klurigare fall
Ja det är dyrare men min var bra försärad. För hältstatus kostade det 2800:-. Sen vill jag inte påstå att det var ett klurigt fall. Misstänkte själv att hältan satt lågt ned alltså i hoven
 
@MiniLi Tycker det låter som veterinären har rätt bra koll på vad hen gör. Det går inte att lägga för många bedövningar på samma besök. Och precis som du säger är det dyra undersökningar som säkert kan ge mer svar MR/scint/CT, oavsett vilken som passar är det dyyyyrt. Is i magen är skitjobbigt och jag vet alldeles för väl hur det är att vara där i limbo. Men 10 dagar metacam och lägg sen på en vecka för att det ska gå ur kroppen, så får du förhoppningsvis lite mer "svar".

Har du redan bokat nytt besök?
 
@MiniLi Tycker det låter som veterinären har rätt bra koll på vad hen gör. Det går inte att lägga för många bedövningar på samma besök. Och precis som du säger är det dyra undersökningar som säkert kan ge mer svar MR/scint/CT, oavsett vilken som passar är det dyyyyrt. Is i magen är skitjobbigt och jag vet alldeles för väl hur det är att vara där i limbo. Men 10 dagar metacam och lägg sen på en vecka för att det ska gå ur kroppen, så får du förhoppningsvis lite mer "svar".

Har du redan bokat nytt besök?
Tack, känns skönt att få lite bekräftelse på att vi inte är ute och cyklar. Man blir så nojig!

Nej inte bokat återbesök än, ska ha lite löpande kontakt med veterinären så bokar vi ngt när vi hörs..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 067
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 326
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 329
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp