Hämta ut körkort...

”Från och med 2022 ska Sverige införa ett statligt id-kort, ett säkrare kort med möjlighet att koppla på en e-legitimation. Samtidigt ska körkortet inte längre gälla som id-handling, då det inte anses tillräckligt säkert.”
27 mars 2019
https://www.gp.se › nyheter › sverige
 
Jag googlade och hittade detta. Vet inte om det finns någon mer uppdaterad info som säger att det säkert ska bli så.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3EW5J/sakert-id-ska-ersatta-korkort-och-andra-leg

”Från och med 2022 ska Sverige införa ett statligt id-kort, ett säkrare kort med möjlighet att koppla på en e-legitimation. Samtidigt ska körkortet inte längre gälla som id-handling, då det inte anses tillräckligt säkert.”
27 mars 2019
https://www.gp.se › nyheter › sverige
Hittar också bara det. Vilket rör vad en utredning föreslagit och inget beslut.
 
Hittar också bara det. Vilket rör vad en utredning föreslagit och inget beslut.
Så förstod jag det också. Lite märkligt om det verkligen ska hända nästa år, och man inget mer har hört.... O_o Det verkar inte riktigt hundraprocentigt att det kommer att hända, tycker jag.
 
Mitt körkort gick ut och det upptäckte jag inte fören det var för sent. Mitt pass hade också gått ut. Jag tolkade det som att jag skulle kunna identifiera mig med bank-ID för att hämta ut nya körkortet men det gick inte sa ombudet. Jag hade tur, för ombudet gjorde en ”fuling” och blippade mitt körkort som hade gått ut.

Det är ju helt galet att man måste förnya en id-handling som tex pass om man inte ens ”behöver” ett pass, bara för att hämta ut ett nytt körkort..
Funkar inte idag och blippa ett gammalt id.
 
Så förstod jag det också. Lite märkligt om det verkligen ska hända nästa år, och man inget mer har hört.... O_o Det verkar inte riktigt hundraprocentigt att det kommer att hända, tycker jag.
Polisen skriver detta:

Nya krav för nationellt id-kort från 2 augusti​


Från och med den 2 augusti 2021 gäller nya krav och giltighetstider för nationellt identitetskort. En viktig förändring är att fingeravtryck behöver lämnas vid ansökan om nationellt identitetskort. För personer som av tillfälliga fysiska skäl inte kan lämna fingeravtryck begränsas giltighetstiden till högst ett år. Giltighetstiden för nationella identitetskort till barn under tolv år sänks också från fem år till tre år. Förändringarna införs med anledning av en EU-förordning om ökad säkerhet för vissa identitets- och upphållshandlingar.
Om du redan har ett nationellt identitetskort gäller det fortfarande under den tid som anges på kortet. Du behöver alltså inte ansöka om ett nytt nationellt identitetskort med anledning av att de nya kraven och giltighetstiderna.
Verkar som ett första steg, men inte allt som föreslås i utredningen...
Å andra sidan hänvisar de till EU-regler. Kanske det kom direktiv från annat håll som inte linjerade med allt som utredningen tänkt?
 
Känns så onödigt med pass.. såg att man kunde göra en ID handling också... frågan är vilket som är billigast?
Okej, det kostade lika mycket. Då är det väl lika att ta ett pass ändå :)
Om du inte planerar att resa utanför schengen de närmaste åren så kan nationellt ID vara ett alternativ. I alla fall jag tycker att det är smidigare än ett pass, det ryms i plånboken och skadas inte lika lätt. (Ett tag när jag p g a viseringar till grinigt land ville hålla mitt pass så snyggt som möjligt hade jag både pass och nationellt ID så jag inte behövde slita på passet inom schengen)
 
Perfekt. Då behöver man ju inte ens skaffa nytt ju. Men det ska inte gå igenom när man blippar.

Men vadå ”inte gå igenom”? Giltighetstiden har noll att göra med när streckkoden avläses i Postnords system. Såvida det inte är något som utvecklats senaste året så sen jag lämnade koncernen.
 
Att ha ett nationellt ID hemma i lådan, är nog inte dumt. Ifall man slarvat lite och tappat bort eller blir bestulen på körkort och andra saker, så är det smidigt att ha hemma. Kan kanske bli krångel när man kör bil om man inte har nått id med sig alls om man blir stoppad också? Det är ju som sagt en förhållandevis billig handling utslaget på år det gäller.
 
Nej, det går såklart inte. Men det beror inte på att systemet känner av giltighetstiden när kortet scannas, det var det jag ifrågasatte.

När giltighetstiden gått ut blir handlingen spärrad. Det blir inprogrammerat på streckkoden automatiskt. Det enda stället de kan göra undantag med utgångna id handlingar är vissa apotek...
 
När giltighetstiden gått ut blir handlingen spärrad. Det blir inprogrammerat på streckkoden automatiskt. Det enda stället de kan göra undantag med utgångna id handlingar är vissa apotek...

Mitt ena körkort har gått ut för tre år sedan. Jag använder det fortfarande ibland (av misstag) när jag hämtar ut paket.
 
Lite oklart men mina vänner som jobbar som polis respektive tulltjänsteman så idag att det är på gång.
De nya kommer att ha fingeravtryck.
Redan nu gäller ju inte körkortet som id-handling vid resa i EU/Schengen..

Fast det är ju för att ens nationalitet inte står på körkortet. Så har det varit länge. Undantaget har varit vid Öresundsbron och båtarna Helsingborg-Helsingör. Där har man kunnat komma in i Sverige med endast ett svenskt körkort som legitimation under hela perioden det krävts id-handling för inresa d.v.s. sen ca 2015.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 357
Senast: Zpunk
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 808
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 000
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp