Hämta ut körkort...

När giltighetstiden gått ut blir handlingen spärrad. Det blir inprogrammerat på streckkoden automatiskt. Det enda stället de kan göra undantag med utgångna id handlingar är vissa apotek...

Det är inget som Postnords system känner av i alla fall (eller gjorde iaf inte 2003-2019), utgångsdatum ska kollas manuellt.

Känns dock tveksamt att streckkoden skulle fungera så, det är ju en omvandlad sifferkod. När man scannar i Postnords system så kommer bara personnumret in i rätt ruta, bara att det inte behöver skrivas manuellt.
 
Det går inte att hämta ut hos postnord med ett utgånget körkort.
Jo det gör det, för jag lyckades få upp det gamla körkortet ett par gånger när jag precis bytt.
Tjejen på utlämningen glömde nämligen göra hål i det gamla när jag hämta ut det nya 🤷‍♀️
 
Gud vad märkligt att det verkar så olika på olika ställen inom Sverige? Pappa hämtade ut mitt nya körkort (nytt efter tio år så det gamla var fortfarande giltigt ett tag till) med avin, mitt (gamla) körkort och sitt eget? Vi hade inte en tanke på att det inte skulle gå (var dock 2019 så kan ju ha ändrats sen dess så klart). Eller så hade vi bara tur.
 
Gud vad märkligt att det verkar så olika på olika ställen inom Sverige? Pappa hämtade ut mitt nya körkort (nytt efter tio år så det gamla var fortfarande giltigt ett tag till) med avin, mitt (gamla) körkort och sitt eget? Vi hade inte en tanke på att det inte skulle gå (var dock 2019 så kan ju ha ändrats sen dess så klart). Eller så hade vi bara tur.

Skulle nog säga att det var tur, det har inte varit ok sen åtminstone 2003 när jag började i företaget. På den tiden kördes en del körkort ut med lantbrevbäring och då skulle brevbäraren öppna kuvertet och bekräfta både med giltig legitimation och personlig överlämning att rätt person mottagit det, samt makulera det gamla med en särskild tång.
 
Skulle nog säga att det var tur, det har inte varit ok sen åtminstone 2003 när jag började i företaget. På den tiden kördes en del körkort ut med lantbrevbäring och då skulle brevbäraren öppna kuvertet och bekräfta både med giltig legitimation och personlig överlämning att rätt person mottagit det, samt makulera det gamla med en särskild tång.
Oj, jag har till och med mitt gamla kvar? Är det något man skulle lämnat in alltså?
 
Det är inget som Postnords system känner av i alla fall (eller gjorde iaf inte 2003-2019), utgångsdatum ska kollas manuellt.

Känns dock tveksamt att streckkoden skulle fungera så, det är ju en omvandlad sifferkod. När man scannar i Postnords system så kommer bara personnumret in i rätt ruta, bara att det inte behöver skrivas manuellt.

Streckkoden ska vara kopplad till numret på id-handlingen, inte enbart personnummer.

Om det var enbart personnr som avläses skulle det ju ha noll effekt att spärra sina id-handlingar när de kommit bort/blivit stulna?
 
Streckkoden ska vara kopplad till numret på id-handlingen, inte enbart personnummer.

Om det var enbart personnr som avläses skulle det ju ha noll effekt att spärra sina id-handlingar när de kommit bort/blivit stulna?

Intressant! I det systemet så blippades bara personnumret in, men man kan lika gärna skriva det manuellt.
 
Intressant! I det systemet så blippades bara personnumret in, men man kan lika gärna skriva det manuellt.

Jag är rätt säker på att det inte skulle godkännas som att man har gjort kontroll av identitetshandling om någon bestrider det. Men det kan ju förklara hur så många identitetsbedrägerier går så långt...

Kollar du på passet (eller på nationellt id-kort) så står ju även det digitalt läsbara i klartext; där står både personnummer och handlingens nummer. 🙂
 
Streckkoden ska vara kopplad till numret på id-handlingen, inte enbart personnummer.

Om det var enbart personnr som avläses skulle det ju ha noll effekt att spärra sina id-handlingar när de kommit bort/blivit stulna?
Den DataMatrix-kod som finns på körkortet innehåller bara personnummer åtminstone, kanske därför det anses vara osäkert.
 
Fast det är ju för att ens nationalitet inte står på körkortet. Så har det varit länge. Undantaget har varit vid Öresundsbron och båtarna Helsingborg-Helsingör. Där har man kunnat komma in i Sverige med endast ett svenskt körkort som legitimation under hela perioden det krävts id-handling för inresa d.v.s. sen ca 2015.
Aha, har iofs bara rest till Norge, men nog haft tur att ingen kollat😊
Tar med passet nästa gång 👍
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 564
Senast: Zpunk
·
Fordon (Jag skulle vilja döpa tråden: Finns det någon som vill spränga min bil?) Efter att ha haft ett minst sagt vansinnigt frustrerande år i...
2
Svar
30
· Visningar
2 825
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 707
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp