Hängande öra, ej inflammation

Vassi

Trådstartare
Skrället har nån konstig grej med öronen ibland. Ett öra börjar plötsligt hänga lågt, som att han helt tappat styrseln i det, och det brukar hålla i sig kanske 5 max 15 minuter. Han blir uppenbart störd och skakar på huvudet. Det kan komma tillbaka ett par gånger under loppet av ett par dagar när det väl händer. Det händer absolut inte varje månad, kanske var tredje? Nu senast hände det kanske fem gånger inom loppet av ett dygn så vi bokade en veterinärtid för att vara säker på att det inte är någon inflammation. Vetten var lite förbryllad, han var uppenbart känslig när hon grejade med örat men ingenting syntes; ingen inflammation, ingen främmande kropp. Hon kollade ögonreflexer också och de var normala.

Jag ser det mest som en av många egenheter hos den här hunden, men kan inte hjälpa att vara nyfiken. Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på? Bild är på hur öronen ser ut i normala fall när han spetsar dom.
20201120_184400.jpg
 
Skrället har nån konstig grej med öronen ibland. Ett öra börjar plötsligt hänga lågt, som att han helt tappat styrseln i det, och det brukar hålla i sig kanske 5 max 15 minuter. Han blir uppenbart störd och skakar på huvudet. Det kan komma tillbaka ett par gånger under loppet av ett par dagar när det väl händer. Det händer absolut inte varje månad, kanske var tredje? Nu senast hände det kanske fem gånger inom loppet av ett dygn så vi bokade en veterinärtid för att vara säker på att det inte är någon inflammation. Vetten var lite förbryllad, han var uppenbart känslig när hon grejade med örat men ingenting syntes; ingen inflammation, ingen främmande kropp. Hon kollade ögonreflexer också och de var normala.

Jag ser det mest som en av många egenheter hos den här hunden, men kan inte hjälpa att vara nyfiken. Någon som varit med om liknande och vet vad det kan bero på? Bild är på hur öronen ser ut i normala fall när han spetsar dom.Visa bifogad fil 60354

Men! Ebba har exakt samma!
Och så går det över lika fort som det kommer. 😅
 
Men! Ebba har exakt samma!
Och så går det över lika fort som det kommer. 😅
Vad lustigt! Jag funderade faktiskt på att skriva i aussie-grupp, men Buke kändes betydligt tryggare och är lite lättare att "rimlighetsbedöma" svaren på :D Tycker Ebba också om kraftigt kliande av öronen i lite samma veva? Skrället kan verkligen pressa huvudet mot handen och knorra nöjt.
 
Vad lustigt! Jag funderade faktiskt på att skriva i aussie-grupp, men Buke kändes betydligt tryggare och är lite lättare att "rimlighetsbedöma" svaren på :D Tycker Ebba också om kraftigt kliande av öronen i lite samma veva? Skrället kan verkligen pressa huvudet mot handen och knorra nöjt.

Japp, hon vill gärna bli kliad ganska hårt på det örat och knorrar! Så himla märkligt 🙈
 
Shiera får likadant och hon är inte en aussie! 😅😂 Inte superofta men minst var tredje månad precis som Skrället. I början misstänkte jag insekter men nu har jag ingen aning om varför det händer men det syns ju ganska tydligt på henne. 🙊

7uvavqG.jpg

Men! Undrar varför det blir så? Syns ju väldigt tydligt på henne 😅 Ebbas hänger ju i vanliga fall med, men inte så mycket
 
Shiera får likadant och hon är inte en aussie! 😅😂 Inte superofta men minst var tredje månad precis som Skrället. I början misstänkte jag insekter men nu har jag ingen aning om varför det händer men det syns ju ganska tydligt på henne. 🙊

7uvavqG.jpg
Men ja, precis så där! Förutom att hans öron såklart blir i lite annorlunda position, men det går inte att missa när det händer. Kanske är betydligt vanligare än jag har trott alltså 😅
Inte så att det kan vara kramp eller dyl?
Kanske det? Vet att jag någonstans sett en teori att det skulle kunna vara en nerv som kommer i kläm också, men standard när en googlar hängande öra hund är ju bara en massa om öroninflammation.
Utsäkta OT men heter hunden Skrället? Det har jag aldrig hört förut men det är fantastiskt ju!
Haha, ledsen att göra dig besviken :D Han heter något annat men lite likt, omplacering så vi valde inte hans första namn. Dock får han oftast heta en mashup av "riktiga" namnet och Skrälle till vardags. Vi har haft lite olika uppfattning än uppfödarna om hans hälsa så det är/var vårt sätt att hålla oss lite anonyma här till en början när det fanns många frågor om allergier osv. Sen har det hängt med även om vi är klart mindre anonyma numera.
 
Kanske det? Vet att jag någonstans sett en teori att det skulle kunna vara en nerv som kommer i kläm också, men standard när en googlar hängande öra hund är ju bara en massa om öroninflammation.

Ja.. Men isåfall hade ju vetten sett det, och verkar vara flera här som har samma problem utan att det är öroninflammation, så om det hänger temporärt så verkar det ju inte nödvändigtvis vara det!

Nån nerv i kläm kan ju också vara möjligt (är inte sånt även vad som kan utlösa kramp?)!

När det "hänger", slutar det hänga då efter en kvart eller nått av sig självt oavsett vad man gör? Kramp borde man ju nästan kunna se/känna tänkte jag, och tom kanske hjälpa med lite massage så att det kunde släppa..
 
Våran yngre hund får så ibland. Han skakar lite på huvudet och ena örat hänger liksom ner. Vi bad våran vet att kolla och hon kunde inte se något konstigt, men hon sa att vissa hundar är känsliga och kan göra sådär om något hår eller två där inne kommer på sned. Vet inte om hon har rätt, men det hela känns väldigt temporärt. Går över lika snabbt som det kommer. Jag brukar klia lite hårt runt örat ibland och oftast försvinner det då.
 
Ja.. Men isåfall hade ju vetten sett det, och verkar vara flera här som har samma problem utan att det är öroninflammation, så om det hänger temporärt så verkar det ju inte nödvändigtvis vara det!

Nån nerv i kläm kan ju också vara möjligt (är inte sånt även vad som kan utlösa kramp?)!

När det "hänger", slutar det hänga då efter en kvart eller nått av sig självt oavsett vad man gör? Kramp borde man ju nästan kunna se/känna tänkte jag, och tom kanske hjälpa med lite massage så att det kunde släppa..
Det är ingenting som känns annorlunda med örat, och jag har aldrig lyckats påverka det så att det försvinner. Däremot vill han gärna bli hårdhänt kliad, känns ibland som att jag skulle sticka in fingret i örat för att han ska bli nöjd 😅
Våran yngre hund får så ibland. Han skakar lite på huvudet och ena örat hänger liksom ner. Vi bad våran vet att kolla och hon kunde inte se något konstigt, men hon sa att vissa hundar är känsliga och kan göra sådär om något hår eller två där inne kommer på sned. Vet inte om hon har rätt, men det hela känns väldigt temporärt. Går över lika snabbt som det kommer. Jag brukar klia lite hårt runt örat ibland och oftast försvinner det då.
Ah, den tanken har slagit mig faktiskt, men har tänkt att det är en lite för kraftig reaktion bara för något hårstrå. Men det kan säkert stämma då!
Jag har aldrig lyckats påverka det på något sätt, det tar den tid det tar liksom.
 
Fel djurslag ;), men min katt viker ner örat så som i inlägg #5 när han får något litet skräp/hårstrå i örat. Så fort han skakat bort det, eller att jag fiskat upp det hamnar örat i normal position igen. Då han har väldigt lite öronhår blirdet enkelt att se vad som pågår i hans öra. :)
 
Tinja och Asni har också fått det någon gång. Gissar att det helt enkelt är något som killar eller känns obehagligt i örat en stund, utan någon riktig anledning.
 
Det kan ju räcka med ett lite hårstrå i örat för att irritera en stund. Mina heeler kan få så under fälltider ibland :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
13 933
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 966
Senast: Iamia
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp