Hängande underläpp

Houdinie

Trådstartare
Min hästs underläpp hänger alltid när han inte äter eller har bett i munnen. När jag tittar på förra ägarens bilder från när han var ung så gör den inte det. Jag ser att många andra hästar har likadan underläpp och undrar lite om varför det blir så.

Nägon som vet?
 
Sv: Hängande underläpp

Min bruksnordsvensk hänger också med sin underläpp, tex när hon står i hagen och slappnar av.

Vet tyvärr inte vad det beror på.
 
Sv: Hängande underläpp

Det är ju för att de är just avslappnade :) De flesta hästars underläpp hänger när de sover oxå.

Min fux-fia hänger med sin underläpp när man rider, har fått kommentar om att hon gapar när vi tävlat dressyr, men det gör hon inte, utan det är underläppen som fladdrar :D Går ju inte att göra mycket åt det. Rider jag utan bett så hänger överläppen oxå, ser hysteriskt roligt ut. Inte direkt vackert om man säger så... :D
 
Sv: Hängande underläpp

Ja nog förstår jag det, men jag vet inte varför vissa gör det och vissa inte. Om det har med storlek på läppen att göra kanske.
Det är iaf väldigt charmigt!
 
Sv: Hängande underläpp

Precis, och att det ändrar sig med tiden...

Jag har t.ex. aldrig sett förra medryttarhästens underläpp hänga...
 
Sv: Hängande underläpp

Tror det har att göra med att vissa individer är mer avslappnade än andra helt enkelt. En del hästar kanske suger mer på bettet och då spänns ju läpparna osv. En del hästar har svårare att slappna av vid ridning och vissa är totalt avspända :D Sen är det nog en persojnlighetsgrej oxå :)
 
Sv: Hängande underläpp

*KL*
här har ni en tvättäkta hängläpp, tittar man noga ser man att munnen är stäng och underläppen fladdrar.
IMG_2613.jpg


Ser som tur är inte ut så när han har bett i munnen:D
 
Sv: Hängande underläpp

Kl

Här är en till som har en som kan ha hängande underläpp ibland.

För han börjar den hänga i lite olika situationer:

Om han är trött/dåsig, småmyser i hagen eller just efter avslutat ridpass.
Den kan också börja hänga, samt att han "fläppar" med den ifall han blir exalterad/taggad men även om han är uttråkad ??

Så det är många gånger det..Brukar reta honom för hängläppen :D
 
Sv: Hängande underläpp

Min tös hänger ofta med underläppen, den är dessutom längre än överläppen så även när hon inte hänger med den ser hon lite speciell ut :D Att underläppen hänger tar jag som ett tecken på att hon är avslappnad och/eller trött.
 
Sv: Hängande underläpp

När min dam var yngre (kanske upp till 15-17 år) hängde aldrig hennes underläpp och hon stod knappt aldrig och vilade ena bakbenet i stallgången. Nu på "äldre dar" (20 år) hänger underläppen för jämnan och ena bakbenet vilar alltid.

Jag tror det har att göra med åldern i hennes fall, förr var hon alltid mer vaken på alla tigrar som skulle attackera. Numer känns hon lite allmänt mer tillfreds. :)
 
Sv: Hängande underläpp

Precis sådär ser min oxå ut :D Är frustrerande att få kommentar om att hästen gapar på dressyren när hon ju inte gör det :D haha!
 
Sv: Hängande underläpp

Har inget svar på varför vissa hästar har "häng-läpp", däremot vill jag påpeka att det faktiskt ser otroligt charmigt ut. Haha! Fick mig ett gott skratt nu på morgonen :)
 
Sv: Hängande underläpp

En av hästarna på ridskolan (som inte finns mer) hade en sådan läpp när han var avslappnad och trött.

bild på honom:
2ngwoj4.jpg
 
Sv: Hängande underläpp

Min nordsvenska bruksvalack har börjat hänga med underläppen nu i vår (han fyllde 4 år härom veckan). Innan så gjorde han inte så.
 
Sv: Hängande underläpp

Så himla gulligt tycker jag:love:
Medryttarponnyn ser också ut så när hon är trött eller avslappnad, då brukar jag passa på ett leka med underläppen:love::D
 
Sv: Hängande underläpp

Hängande underläpp har inget att göra med att de är avslappnade det är ärftligt och blir mer och mer synligt ju äldre de blir. Underläppen är helt enkelt ett snäpp för stor och ett snäpp för slapp vilket även gör att det syns allra mest när de står och slappar.
Den klart minst avslappnade hästen här hemma, variant reagerar på allt med att explodera typ oavsett var den befinner sig är också den som har en rejält hängande underläpp. Mamma har också dock inte lika mkt som avkomman.
 
Sv: Hängande underläpp

*KL*

Här är min pålle med tillhörande underläpp:

DSC_0637-1.jpg


DSC_0640.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hängande underläpp

Hahaha, den där hästen påminner mig om en häst som vi hade på våran ridskola. Hon brukade alltid stå och sova i boxen på eftermiddagen efter att de hade fått mat. Då var hon otroligt avslappnad och märkte knappt om man ställde sig utanför boxen. Eftersom hon var så avslappnad så kunde vi lägga nån pelletsbit i underläppen på henne, sen när hon kvicknade till lite från sin dagliga dvala så upptäckte hon maten som praktiskt låg i läppen på henne :D
 
Sv: Hängande underläpp

Kallas "surmule". Har hört att militärerna gärna ville ha sådana hästar eftersom de hade förmågan att slappna av totalt under vilorna så att de var pigga sedan vid arbete.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har fått konstiga bulor/sår. Det började för någon månad sedan då hon fick en ärtstor bula med sår i mitten på sidan av magen...
Svar
6
· Visningar
560
Senast: Corax
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: miumiu
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 167
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 173
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp