Hänger sig på bettet.

F

Falskhet_

Nu de senaste dagarna så har mitt sto hängt sig väldigt mycket på bettet. Märkte det i tisdags att hon inte riktigt gick som hon brukade göra. Hon har nu de senaste månaderna gått riktigt bra. Gått från att gå på pelham bett till att nu gå på tre delat och hon går fin fint. Igår hängde hon också väldigt mycket men var inom paddocken och värmde upp lite och sen tuggade hon på bettet och var hur mjuk som helst. Nu idag var jag i paddocken igen för att känna efter och då hängde hon verkligen på bettet. Så tråkgit när hon börjat gå så bra igen. Men hon har börjat på müssli för 2 veckor sen och det innehåller havre och kan det vara det som spökar?
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Tror inte att det är fodret, då hade du märkt skillnad redan efter ett par dagar. Det är möjligt att hästen behöver en veckas vila för att "hinna ikapp" mentalt och bearbeta allt. Ofta glömmer man den delen. Jag hade gett hästen en veckas semester och om problemet fanns kvar när jag började rida igen hade jag funderat på om hästen är fräsch i kroppen.
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Jag tänkte på det också, om hon fick stå några dagar för att sen åter se om det är problem, För jag märker att något är fel.
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Nej såklart inte :) Hon brukar stå minst två dagar i veckan så hon arbetas ju inte alltid :)
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Vidare fundering. Du blir inte kvar för länge i t ex förhållningar? Om jag känner att hästen "fastnar" så beror det oftast (alltid) på att jag har fastnat i min ände av tygeln. Då släpper jag ut tygeln, öppnar handen och sluter den på nytt, tar ett djupt andetag och börjar om. Det brukar hjälpa!
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Min häst är expert på att hänga sig fast i innertygeln.
Min instruktör tipsade mig då om att ställa honom lite utåt, byta inner resp. ytterhand, och sedan ställa tillbaka efter ca 5-10sek.
Detta funkar alldeles utmärkt på honom! :)
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Jo men har testat det med. " ta nya tag" men det funkade inte. Men får snacka med min tränare på onsdag och se vad han tror det är . Eller kan hästar gå ifrån att gå riktigt bra till att knappt vilja gå på tygel på en dag liksom ?
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Japp det kan tyvärr växla jättefort, det räcker med att man tagit i lite för mycket en enda dag och de har fått träningsvärk/mjölksyra/blivit för trötta - kanske utan att man själv eg har tänkt på det för att de ska "tappa förtroendet". Dåligt ordval men hittade inget bättre.
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Nu de senaste dagarna så har mitt sto hängt sig väldigt mycket på bettet. Märkte det i tisdags att hon inte riktigt gick som hon brukade göra. Hon har nu de senaste månaderna gått riktigt bra. Gått från att gå på pelham bett till att nu gå på tre delat och hon går fin fint. Igår hängde hon också väldigt mycket men var inom paddocken och värmde upp lite och sen tuggade hon på bettet och var hur mjuk som helst. Nu idag var jag i paddocken igen för att känna efter och då hängde hon verkligen på bettet. Så tråkgit när hon börjat gå så bra igen. Men hon har börjat på müssli för 2 veckor sen och det innehåller havre och kan det vara det som spökar?

Prova att dra/trycka från manken ut till korset, för att kolla om hon har ont i ryggen. Mitt sto hängde sig också väldigt mkt på bettet idag, vilket hon aldrig! gör. Vi drog/tryckte på ryggen och hon var verkligen JÄTTE öm lite bakom där sadeln slutar. så nu måste vi ha ut en kiropraktier (stavning?). Kolla först om hon är öm och om hon är det ring en kiropraktier :) lycka till!
 
Sv: Hänger sig på bettet.

Vi kan väl börja med att reda ut begreppet "hänger sig på bettet", den går alltså på bogarna.
Det har ingenting med själva bettet att göra, utan hästen är inte i balans. Men du upplever det som om du får ett kylskåp i vardera näve.
Sen är det ju frågan om varför den gör så.

Det kan ju vara allt från att det är bekvämare att matte bär runt på en, till att den är trött i kroppen, eller att du inte har förmågan att balansera tillbaka henne när hon gör så.

Jag skulle börja med din tränare som du själv varit inne på, och se om det kan göras något i själva ridningen. Sen kan det ju vara fysiskt också, man vet ju aldrig.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 964
Senast: mily
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp