Hängiga knän?

L

LiviaFilippa

Hej! Jag har en fråga om en sak som en ponny har (inte nån av mina). Ursäkta om jag inte kommer ihåg exakt rätt ord, men det är typ hängiga knän/hänger i knäna eller nåt sånt. Det är en ganska gammal ponny som inte rids så hårt längre. För nån dag sen hörde jag en annan säga till hon som äger ponnyn att hon såg att den hade hängiga knän eller hur hon sa det. Jag ville inte fråga då för ville inte lägga mig i liksom men är ändå nyfiken och undrar vad det är? Hur ser man om en häst har det? Är det dåligt? Kan man göra nåt åt det isåfall eller är det nåt bara de har?
 
Hej! Jag har en fråga om en sak som en ponny har (inte nån av mina). Ursäkta om jag inte kommer ihåg exakt rätt ord, men det är typ hängiga knän/hänger i knäna eller nåt sånt. Det är en ganska gammal ponny som inte rids så hårt längre. För nån dag sen hörde jag en annan säga till hon som äger ponnyn att hon såg att den hade hängiga knän eller hur hon sa det. Jag ville inte fråga då för ville inte lägga mig i liksom men är ändå nyfiken och undrar vad det är? Hur ser man om en häst har det? Är det dåligt? Kan man göra nåt åt det isåfall eller är det nåt bara de har?
Om hästen hänger i knäna så menar man att framknäna är lite böjda även när hästen står still. Det är dåligt, men man kan inte göra något åt det. Ofta uppkommer det med åldern och slitage.
 
Om hästen hänger i knäna så menar man att framknäna är lite böjda även när hästen står still. Det är dåligt, men man kan inte göra något åt det. Ofta uppkommer det med åldern och slitage.

Tack för ditt svar! Den ponnyn är ca 25 år och har både gått på ridskola och tävlat mycket innan så är det kanske därför då? Kan en häst som har det må bra med lite skogsturer och sånt enkelt bara eller måste man ta bort den för det?
Kanske ska förklara också att jag red och tävlade den ponnyn ganska mycket när jag var liten så den är lite speciell för mig så är därför jag undrar och inte för jag inte tror dens ägare kan ta hand om den bra och så för det gör hon :heart
 
Förr trodde man hängande ben var dåligt och det är klart får den det av förslitning och så är det kanske inte bra.
Men om den alltid haft lite hängande framben anses det inte sim något farligt eller dåligt.
Beror ju även på hur hästen är byggt i övrigt.
 
Tack för ditt svar! Den ponnyn är ca 25 år och har både gått på ridskola och tävlat mycket innan så är det kanske därför då? Kan en häst som har det må bra med lite skogsturer och sånt enkelt bara eller måste man ta bort den för det?
Kanske ska förklara också att jag red och tävlade den ponnyn ganska mycket när jag var liten så den är lite speciell för mig så är därför jag undrar och inte för jag inte tror dens ägare kan ta hand om den bra och så för det gör hon :heart
Om en 25-åring hänger lite i knäna är det ingen fara. Inte behöver man ta bort den om den inte har ont. Däremot vill man väl inte se det på en yngre häst som ska gå i sporten. Är den 25 är det väl ingen stor tävlingssatsning på gång oavsett?
 

Liknande trådar

L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 229
Senast: gulakatten
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 745
Senast: hhere
·
Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 065
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 289
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp