Hängvide på balkong

Ninnurur

Trådstartare
Jag har i flera år velat ha en hängvide på min balkong och tänkte göra slag i saken nu. Är det någon här som haft det och vet om det funkar bra? Jag är lite rädd för att det ska bli för stort och funderar på om Risvide kan vara ett alternativ? Det är ju de söta videkissarna jag vill ha, men också det vackra växtsättet. Finns det fler alternativ? Balkongen tål vikt men krukan måste kunna flyttas relativt enkelt för att inte skadas av markis vid stark sol. Det går iofs att lösa med rullskiva, men jag vill ju inte ha ett tvåmetersträd ändå 😅
 
Vi har en liten hängvide i trädgården, den har knappt vuxit på höjden de senaste två åren, men den breddar sig gärna. Vi beskär den hejvilt året runt så den håller sig liten.
Den är ca 150 cm hög. Har du stor balkong hade jag provat!

Tänkte lägga in en bild för att visa men inser att den enda jag har är från första våren innan jag gick loss med sekatören första gången :angel: nåväl...

8EC22AFE-0668-4C67-8913-1009F941DC0E.jpeg
 
Hängsälg blir inte alls lika kraftiga i kruka, snarare ganska ”skir” i växtsättet. Min har hållit sig snäll och beskedlig, är fin både på våren och på sommaren. Får klippa bort döda grenstumpar på våren men tycker det är charmigt med assymetri. Den blåser omkull minst en gång varje år men har överlevt fint. Väldigt tålig. :D Jag har min i en isolerad kruka från Blomsterlandet.

D4783113-641D-4013-AD82-76558BF53BEB.jpeg
 
Jag kunde förresten inte hålla mig från att köpa en ny för ett par veckor sen också. :D Den har väldigt raka och perfekta grena än så länge, men räknar med att ett par år på nacken ska ge den lite extra charm den med.

F841FC29-4A72-43D7-B488-641911FE2851.jpeg
 
Nu behöver jag råd om mitt lilla träd! Såklart så blev den för varm/uttorkad under den enda vecka jag var bortrest, vilket har resulterat i torra blad längst ut på grenarna. Det är färska fina skott längre in dock! Men bör jag göra något med den? Typ ta bort torra blad, eller ska man bara låta det vara?
20190715_151737.jpg
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 187
  • Artikel
Dagbok Om det flyger en svart drake över himlen från solen och försvinner bakom ett moln betyder det då att man måste prata om drakar om man...
2
Svar
29
· Visningar
2 885
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp