Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det förutsätter ju att man betraktar "hon" och "han" (och "hen") som motsatser. Vilket jag inte gör. Olika sorter, möjligen, men inte motsatser.

Nej verkligen inte hon och han som motsatser. Men "antingen hon eller han" är ett motsatsförhållande till "varken hon eller han utan något annat". Ungefär som "äpple" är ett motsatsförhållande till "vad som helst förutom äpple".
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Vilken märklig jämförelse. Det är väl snarare som att jag kan säga "det var en frukt" både i betydelsen "det var antingen ett äpple eller ett päron" och i betydelsen "det var varken ett äpple eller päron". (Även om det inte heller är helt klockrent, såsom liknelser sällan är.)

Ja du hävdar art det går bra. Andra hävdar att ordet ska användas på annat sätt. Vilket skapar motsatsförhållandet jag försökte peka på.

Visst kan vi väl skapa ett "hen" för de som varken vill kalla sig hon eller han. Men det känns ju rätt kontraproduktivt om tanken är att de ska känna sig mindre utpekade. Då brukar folk komma med argumentet att nej "hen" ska inte aaalls användas på det sätter utan när man exempelvis i skrift inte vet om det är en hon eller han. Där kan det ju vara bra att komma överens.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Återigen undrar jag var och när du fört dessa diskussioner, eftersom jag inte alls känner igen det från diskussioner jag fört, varken på buke eller irl. (Där brukar det handla om att förklara att det inte alls handlar om att plocka bort han och hon helt, vilket du hävdade att det inte handlade om i de diskussioner du fört.)
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det förutsätter ändå en kategorisk syn på kön och har man en kategorisk syn på kön blir det antagligen jobbigt, ja.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nja vi diskuterar personliga pronomen och jag undrar varför du anser att en fråga angående dessa är mer viktiga än andra frågor om hur folk vill tituleras eller bli talade till. En högst relevant fråga i sammanhanget, som det inte verkar finnas svar på.

Så du menar att om du går förbi 100 random personer på stan och (av någon anledning) skulle säga vad de heter så skulle du i regel inte kunna avgöra vilket kön de har? Men du anser att du i regel kan av avgöra allt annat som avgör hur de föredrar att bli tilltalade?

Återigen, det jag menar är viktigt är att respektera den enskildes önskan om pronomen. Att fråga är då en bra ingång till det och ett bra sätt att signalera öppenhet och respekt.

Vad är det för andra tilltalssätt du tänker på?

Det handlar om makt. Att respektera en persons önskan om könspronomen är att ge tolkningsföreträde till personen att själv få definiera sitt genus. Istället för att jag tolkar åt personen. Det är att aktivt göra motstånd mot det maktförhållande som vanligtvis råder gällande kön. Att använda titlar däremot ger ett annat maktförhållande, där den som titulerar signalerar underläge gentemot den som tituleras, som ges ett överläge.

Är du med på maktaspekten i det? Att det handlar om motstånd?

Angående betydelsen av hen och hur det hänger ihop med synen på kön: Om man ser kön som en linjär skala med "han" i ena änden och "hon" i andra änden så skulle "hen" då hamna både i mitten och vid sidan av. Och på så sätt få olika betydelser.

hon<-----hen(1)---->han -------------------- hen(2)

Men om du istället tänker dig han, hon och hen som tre cirklar som till stora delar överlappar varandra (här kunde jag ju ha postat en fin pedagogisk bild om jag hade orkat göra ett konto på en bildsida :angel:) så får hen inte alls två motsatta betydelser. Är du med?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Visst kan vi väl skapa ett "hen" för de som varken vill kalla sig hon eller han. Men det känns ju rätt kontraproduktivt om tanken är att de ska känna sig mindre utpekade.

Det här är ett bra exempel på att det handlar om makt. Varför tolkar du åt dessa människor? Varför tror du dig veta vad de vill och hur det bäst uppnås? Varför skulle du vara bättre på att avgöra deras genus än vad de själva är?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 735
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp