Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag förstår att det för många kanske är väldigt ovant att tänka på kön och pronomen på det sättet (som problematiskt). Det är ju dock ingen anledning till att inte göra den lilla ansträngningen att fråga vilket pronomen som föredras. En enkel fråga som förmedlar respekt.

Varför är det så puckat att använda hen a) när kön är okänt b) när kön är irrelevant c) när könet inte är man eller kvinna och d) när han eller hon inte passar?

Ja om man skulle hamna i den situationen är det såklart trevligt att fråga. Men det är ju något helt annat än att det i samhället skulle existera någon vedertagen pronomenetikett som säger att varje gång man träffar en ny person ska man fråga vilket pronomen personer föredrar att tilltalas med. Det kan du ju ändå inte hävda att det gör.

För att det är helt olika betydelser såklart. Jag vet inte hur många gånger folk här har hävdat att "hen" inte aaaaalls är tänkt att fungera som ersättnIng för hon eller han. Nu hävdar du att det är en jättebra användning. Det är nog dags att bestämma sig om det ska tas seriöst..
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

"Om man skulle hamna i den situationen"? Träffar du så sällan människor som du inte känner?

Jag antar att du syftar på att jag skrev "vanlig pronomen-etikett". Det var ett svar till ett obegripligt inlägg av Martha och med "vanlig" syftade jag på att det inte är jag som hittar på saker. Jag är som sagt väl medveten om att många människor aldrig över huvud taget har behövt tänka på kön och pronomen som något annat än självklarheter.

Den delen av debatten om hen handlar om att han och hon inte ska "avskaffas" och rakt av alltid ersättas med hen.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Du förespråkar alltså att man ska fråga varje ny människa man träffar vilket könspronomen de föredrar?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Okej. Och om en döv ber dig att i fortsättningen fråga av respekt om folk hör eller om de läser läppar så att du t.ex inte pratar utan att läpparna syns, vad säger du då?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Att det är helt rimligt att inte utgå från att alla är normater. Just den frågan uppfattar jag inte ens som ovanlig (men oftast ställd till en grupp av en föreläsare). Jag tycker dock att det är enklare att ha för vana att prata med synliga läppar med personer man inte känner så väl.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

"Om man skulle hamna i den situationen"? Träffar du så sällan människor som du inte känner?

Jag antar att du syftar på att jag skrev "vanlig pronomen-etikett". Det var ett svar till ett obegripligt inlägg av Martha och med "vanlig" syftade jag på att det inte är jag som hittar på saker. Jag är som sagt väl medveten om att många människor aldrig över huvud taget har behövt tänka på kön och pronomen som något annat än självklarheter.

Den delen av debatten om hen handlar om att han och hon inte ska "avskaffas" och rakt av alltid ersättas med hen.

Så varje gång jag träffar en ny person ska jag appropå ingenting fråga med vilket pronomen den vill tilltalas med?

Bör jag även fråga som Blue säger ifall personen är döv och måste se mina läppar? Bör jag även fråga om personen är blind och inte ser mig? Bör jag även fråga om personen vill tituleras med yrkestitel och i så fall vilken? Bör jag även fråga om personen möjligtvis tillhör en religion som gör att det är olämpligt för mig att tilltala personen på ett visst sätt?

Eller varför är vilket pronomen som ska användas överordnat allt annat?

För att något ska vara en etikett bör det ju rimligtvis finnas konsensus kring hur man ska bete sig. Typ att man hälsar med höger hand, tittar varandra i ögonen när man skålar och inte pratar med mat i mun. Något sådant kan man knappast påstå att det finns när det gäller fråga om pronomen så fort man träffar en ny människa. Möjligen inom vissa specifika grupperingar i samhället, men det är ju knappast det vi diskuterar.

Nej det var inte det som de diskussionerna handlade om. Utan totalt motsatt det du hävdar "hen" bör användas till.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nu hade jag aldrig varit med om att någon frågat den frågan så trodde den var mycket ovanlig men nåväl. Ville väl komma fram till samma sak som Breaktown egentligen, utan normer vore det lättare att fylla i varsitt formulär och ge till varandra innan man ens börjar prata. Jag har aldrig träffat någon som sagt att denne vill bli kallad hen och jag har träffat ganska många personer i mitt liv. Är det då inte enklare för en hen att berätta direkt vad hen föredrar för pronomen än att jag ska behöva fråga frågan väl över tusen gånger innan jag får någon "utdelning" på frågan så att säga?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det jag avsåg med etiketten var att gå efter vad personen önskar. Alltså inte medvetet köna fel.

Det är en trevlig gest att fråga folk om pronomen eftersom det signalerar respekt och en medvetenhet om kön och genus som någonting komplext.

Jag kan ju inte ställas till svars för vad andra tycker om ordet hens betydelse.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det handlar inte bara om personer som vill bli kallade hen utan också om att den person som du av utsidan eller namnet att döma kanske tror är en han mycket väl kan vara en hon. Och vice versa.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jajamän. Cis-personer kanske inte stöter på det så ofta gällande kön (däremot du/ni). Men för andra vanliga dödliga där kön inte är så självklart svartvitt är det artigast att fråga vilket könspronomen som föredras.

(Om man då av princip vägrar använda ordet hen så blir konsekvensen att man måste köna fel ibland. Och det blir ju onödigt respektlöst.)

Men ärligt , vilken planet befinner du dig på ?
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det jag avsåg med etiketten var att gå efter vad personen önskar. Alltså inte medvetet köna fel.

Det är en trevlig gest att fråga folk om pronomen eftersom det signalerar respekt och en medvetenhet om kön och genus som någonting komplext.

Jag kan ju inte ställas till svars för vad andra tycker om ordet hens betydelse.

Men för att uppnå den etiketten menar du alltså att jag ska komma med massa frågor om vad personen föredrar i en mängd olika sammanhang? Inte att personen i fråga flaggar när det är något som är viktigt för denne?

Eller anser du att bara personligt pronomen blir rätt så kan man med fördel strunta i allt annat? Varför är det en viktigare trevlig gest än alla andra? Min verklighet kretsar inte bara kring folks kön. Vad betyder ens att "köna"!? Låter rätt snuskigt..

Nej självklart inte. Och inte heller kan du bestämma vad ordet faktiskt betyder. Jag påpekar bara det absurda i hela debatten.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Jag påpekar bara det absurda i hela debatten.

Nej, det gör du faktiskt inte. Snarare gör du vad du kan för att få Trani att framstå i så negativ dager som möjligt, vilket är en helt annan sak.

Dessutom hävdar du ju att du inte förstår begreppen, och då blir det ju väldigt konstigt att påstå att den debatt där de används är absurd. Själv förstår jag inte alla termer i tex ett hockeyreferat, men jag drar inte slutsatsen att sådana är absurda, utan just att jag inte förstår dem.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nej, det gör du faktiskt inte. Snarare gör du vad du kan för att få Trani att framstå i så negativ dager som möjligt, vilket är en helt annan sak.

Dessutom hävdar du ju att du inte förstår begreppen, och då blir det ju väldigt konstigt att påstå att den debatt där de används är absurd. Själv förstår jag inte alla termer i tex ett hockeyreferat, men jag drar inte slutsatsen att sådana är absurda, utan just att jag inte förstår dem.

Med det absurda menade jag endast det faktum att folk hävdar motsatta saker om ordet hen i sig. Inte i hela debatten, bara det stycket jag svarade på. Jag har aldrig salt att Trani är den som har fel, bara det absurda i att folk tycker att "hen" är fantastiskt men tycker att det ska användas till motsägande saker.

Om det är Trani eller de som hävdar motsatsen är den som har "rätt" är för mig fullkomligt egalt.
 
Senast ändrad:
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det är som sagt en trevlig och respektfull gest som dessutom hjälper till att rucka lite på normer. Dvs i det här fallet föreställningen att kön = genus = utsidan. Trevligt för de avvikande och nyttigt för normaterna.

Skönt för dig att kön och genus inte ter sig problematiskt. Tyvärr är det inte så för alla.

Att köna betyder att tillskriva ett kön.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Det är som sagt en trevlig och respektfull gest som dessutom hjälper till att rucka lite på normer. Dvs föreställningen i det här fallet att kön = genus = utsidan. Trevligt för de avvikande och nyttigt för normaterna.

Skönt för dig att kön och genus inte ter sig problematiskt. Tyvärr är det inte så för alla.

Att köna betyder att tillskriva ett kön.

Men varför varför varför är det viktigare att fråga om vilket personligt pronomen folk föredrar än att fråga om deras andra preferenser? Så mycket viktigare att du anser det rimligt att alla ska fråga alla de möter innan vilket personligt pronomen de föredrar?

Jag har inte sagt att det inte kan vara problematiskt. Det jag ifrågasätter är varför det skulle vara mer problematiskt än annat och rimligheten i konversationskulturen du förespråkar.
 
Sv: Här får ni nått att förfasas över- pinuppa

Nej normalt som i dominerande i samhället är det inte. Blir du provocerad bara av det?

Om jag inte missminner mig helt så hade väl du inga problem med att folk röker på och har gruppsex... är DET verkligen normalt? :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 129
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 264

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp