Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

C

clownen

Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow:

Allt är koierat från ridsports hemsida...

Så här använder du de nya hingstarna

I år hann inte Avelsvärderingsnämnden sätta samman några användningsråd till de nygodkända hingstarna i samband med bruksprovet men nu är de äntligen klara. Här nedan kan du läsa till vilka ston hingstarna passar enligt AVN.

Listan finns även i sin helhet på asvh.se om någon vill ha den som pdf?

Treåringar:

Observera att de 3-åriga hingstarna är godkända för avel ett år efter ett förkortat bruksprov. De måste för fortsatt avelsgodkännande avlägga fullständigt bruksprov 2009.

Carême 1153:
En högställd och ädel son till den tävlingsmässigt mycket högt meriterade hopphingsten Radiator. Mödernet innehåller utmärkt internationellt hoppblod i kombinationen Contender - Landgraf I. Carême bör med sin lätthet, sin goda galoppförmåga samt sin utmärkta inställning och förmåga till hoppning, kunna passa till de flesta typer av ston för en målinriktad hoppavel.

Damino SD 1157:
En son till den i Danmark så framgångsrike Don Romatic, ur en exteriört och gångartsmässigt stark svensk mödernelinje. En stor, för sin ålder mycket välbalanserad hingst med ett utmärkt framparti och med tre högkvalitativa gångarter. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, allra helst för förbättrande av frampartiet och utav grundgångarterna

Optic VT 1162:
En son till den i avel och hoppsport ytterst framgångsrike Orlando, och med ett hoppmässigt mycket högklassigt möderne. Han har själv visat sig ha en mycket ändamålsenlig galopp, en exceptionell hoppförmåga med utmärkt teknik och med mycket stor hoppkapacitet. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston med god skritt, för en målinriktad hopphästavel.

Fyraåringar:

Balougraph 1150:
En son till Balou de Rouet, den kanske avelsmässigt mest intressante sonen till den ytterst framgångsrika tävlingshingsten Baloubet du Rouet. En välbenad hingst som imponerat med sin goda ridbarhet, sin galopp och utmärkta hoppförmåga. Han kan rekommenderas till de flesta typer av inte alltför långa ston, för en målinriktad hopphästavel.

Belamour 1151:
En son till den i Europa mycket uppmärksammade dressyrhingsten Belissimo M, med framgångsrike Lord Sinclair I som morfar. En mycket välbenad hingst med ett utmärkt temperament, prestationsvillig men samtidigt mycket avspänd, och med mycket hög ridbarhet. Han har tre välbalanserade gångarter med extra plus för galoppen. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, speciellt för att förutom gångarterna även förbättra extremiteter och ridbarhet.

Breitling TP 1152:
En son till oldenburgaren San Rubin som själv bl.a. vunnit Bundeschampionat i Tyskland och som i sig kombinerar attraktivt gångartsblod från Sandro Hit och Rubinstein I. Mödernet är hoppinriktat och representerar hoppblod med god rörlighet. En långlinjerad hingst med tre goda välbalanserade gångarter med extra plus för galoppen. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel.

Dee Jost van Dyke 1158:
En mycket välhoppande son till den i hoppsporten mycket framgångsrike Couleur Rubin och med meriterande Irco Marco blod på mödernet. Han bör med sin goda hoppförmåga med både kapacitet och teknik, samt sin goda inställning till hoppning kunna rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad hopphästavel.

Hohenstaufen II 1160:
Son till den i aveln mycket framgångsrika trakhener hingsten Hohenstein, med fullblod som morfar. Med sin goda exteriör med ett utmärkt framparti och hans högkvalitativa gångarter alldeles särskilt skritt och galopp, samt med sin höga ridbarhet, bör han kunna rekommenderas som förädlarhingst till de flesta typer av välbenade ston för en målmedveten dressyravel.

Ludwigs Champion 1129:
En välstammad och välproportionerlig hopphingst med ett utmärkt framparti, som med sin goda rörlighet i alla gångarter samt sin goda hoppförmåga bör kunna användas till de flesta hoppston där man vill kombinera hoppegenskaperna med god exteriör och god rörelsemekanik. Han kan med fördel tillföras lättare ston, och bör bl.a. kunna passa många lättare Cardento ston för att där förbättra kroppskonstitution och rörlighet med bibehållande av de goda hoppegenskaperna. Även om han huvudsakligen är hoppstammad kan han med sin exteriör och rörlighet även fungera som ett alternativ inom dressyraveln.

Rentino 1165:
En för dressyravel mycket välstammad hingst med utmärkta grundgångarter, med ett extra plus för den bäriga och bogfria galoppen samt för den goda ridbarheten. Han kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, utom till ston med sänkt rygg eller annan typ av svag överlinje.

Tsarevitj 1130:
En son till den mycket eftertraktade fullblodshingsten Prince Tatch xx, som med sin ädelhet och sina goda grundgångarter karaktäriserade av lätthet, "uppförsbacke" och snabb reaktionsförmåga, bör passa som förädlarhingst till de flesta välbenade ston för en målinriktad dressyravel.

Ziezo 1168:
En holländsk hingst med välmeriterad hopphärstamning, som med sin goda galopp och sin goda hoppförmåga, där han är mycket "rädd om sig", bör kunna rekommenderas till de flesta ston av god storlek och modell för en målinriktad hopphästavel.

Femåringar:

Click and Cash 1155:
En mycket välstammad hopphingst som med sin utmärkta hoppgalopp, sin goda hoppförmåga med mycket tryck i hoppningen bör kunna rekommenderas till de flesta typer av ston för en målmedveten hopphästavel.

Chairman La Silla 1154:
En hopphingst med högklassig prestationshärstamning på internationell nivå. En hingst som bör kunna rekommenderas till de flesta typer av ston för en målmedveten hopphästavel, alldeles särskilt för att förbättra kapacitet och ridbarhet.

Rolex TP 1166:

En välstammad mycket ambitiös dressyrhingst med en utmärkt trav i "uppförsbacke" och med mycket god bakbensaktivitet. Han bör kunna rekommenderas till de flesta typer av ston för en målmedveten dressyrhästavel, han bör dock inte användas till ston med svag skritt.


Scharmeur 1167:
En son till den i Danmark verksamme trakhenerhingsten Schwadroneur, med utmärkt svenskt dressyrblod med Napoleon - Gaspari - Moderne xx i mödernelinjen.
En välproportionerlig, ridbar hingst med tre goda och jämna gångarter. Han bör kunna rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad dressyravel, med undantag för ston med stramt/styvt ländparti.

Prestationshingstar:

Cartier vd Heffink 1148:

En Contender son med Capitol I - Landgraf I möderne, och som därmed kombinerar några av Holsteins mest framgångsrika blodslinjer. Han har i sporten bevisat sin goda hoppförmåga som är kombinerad med för en hopphingst osedvanligt god trav och en bra galopp. Han bör kunna rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad hopphästavel.

Cyrano de Bergerac 1156:
En i hoppsporten väl meriterad son till den i Holstein så framgångsrike Coriano. En rörlig hingst som bör kunna rekommenderas till de flesta typer av välbenade ston för en målinriktad hopphästavel. Han bör inte användas till ston med långa och/eller veka kotor.

Lovson 1161:
Förste sonen i Sverige till den i hoppsporten mycket uppmärksammade Levisto. En hingst av mindre modell, rörlig med en utmärkt trav och med goda hoppbetyg från sitt bruksprov i Tyskland. Han bör kunna rekommenderas till de flesta ston av tillräcklig storlek för en målinriktad hopphästavel.

VDL Sheraton 1149:
En Indoctro son som varit framgångsrik i bruksprov och unghästtävlingar i Holland. Han har nu debuterat i Svår hoppning. Han bör kunna rekommenderas till de flesta icke alltför långa ston för en målinriktad hopphästavel.

Radisson VDL 1164:
En för hoppning mycket välstammad holländsk hingst, av utmärkt modell. Han bör kunna användas till de flesta typer av ston med god egen mekanik, för en målinriktad hopphästavel.

Easy Boy 1159:
En Quite Easy son som kommer ur ett mycket prestationsstarkt möderne, där modern efter den utmärkte Cardento tävlas i Svår klass i hoppning. Han bör kunna rekommenderas till de flesta ston för en målinriktad hopphästavel.

Pessoa VDL 1163:
En holländsk hingst med en stark prestationshärstamning för hoppning. Han har själv tävlats framgångsrikt på högsta nivå. Han bör kunna rekommenderas till de flesta icke kortlinjerade ston för en målinriktad hopphästavel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Är det bara jag som tycker att de kunde bjuda på lite mer än bara "kan användas till de flesta typer utav ston till en målinriktad hopp/dressyravel". Tycker faktiskt att det var ovanligt vaga rekommendationer i år.
Kunde man inte tänka sig att de på alla hingstar föreslog vilken typ av ston de trodde passade bäst och vilka ston eller avelsmål som man kanske inte bör använda hingsten till.
Om t.ex. Carême skulle man kanske kunna skriva:
Kan med fördel användas till ston som är lite tyngre, och/eller kortlinjerade och/eller lågställda. Kan också rekommenderas då man vill förbättra eller förstärka galoppen.
Rekommenderas inte då man vill förbättra påskjutet i traven.


Och för hingstar med tillräckligt stort antal visade avkommor så tycker jag att man kunde försöka få fram lite mer gemensamma nämnare. Det brukar inte vara mer än "kan ge avkommor av varierande storlek" eller "lämnar under stundom lågställda avkommor" och då pratar vi ändå om hingstar som har ett stort antal visade avkommor. Tänk om man faktiskt kunde analysera 3- och 4-årsresultaten lite mer så att man visste att vissa hingstar ofta ger bra halsansättning, andra en bra galopp etc.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

:bow::bow::bow:
Du har inte funderat på att arbeta på avn? Skulle behövas! Tycker precis som du att det är dåliga rekomendationer överlag. Yngre hästar kan ju vara svårt att råda stoägarna om, men mer än "kan användas till de flesta typer av ston" kan de nog klämma fram...:smirk:
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Ha, ha tror inte att jag har de rätta kvalifikationerna eller kontakterna:smirk: och är långt ifrån någon avelsexpert.
Men jag menar att det är ju därför det är en så bra idé med rekommendationer, de ser hur många hästar som helst och har en massa samlad erfarenhet, då önskar jag att de kunde ge mig lite mer än det jag egentligen kan räkna ut själv.
Danskarna ger t.ex. utlåtanden efter att ha inspekterat de första fölårgångarna och kommenterar hur en hingst verkar förvärva sig typmässigt, storleksmässigt och rörelsemässigt. Tänk om man kunde dra det lite längre och göra en sådan översyn med jämna mellanrum på alla godkända hingstar som har tillräckligt många avkommor. Först ett preliminärt utlåtande efter bruksprovet där man summerar hingstens styrkor och svagheter och gör en rekommendation utifrån det. Sedan inspekterar man första fölårgången och försöker dra några slutsatser av det och samma när första årgången har gjort sitt treårstest och sedan uppdaterar detta efter några år när man sett flera årgångar. Då skulle ju dessa användningsråd verkligen betyda något och kunna föra aveln framåt. Visserligen är det relativt nytt att de ger sådana här utlåtanden alls, så det jag efterfrågar kanske kommer så småning om.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Oj wow. Hur skulle du vilja uttrycka dig om Balougraph 1150 och Belamour 1151? Jag gillar båda två och leker med tanken att använda dem på mitt sto.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Det där med målinriktad hopp/dressyrhästavel borde de väl kunna skippa? Är hingsten godkänd som hopphingst kan väl de flesta som bedriver målinriktad hopphästavel själva räkna ut att det är till det hingsten ska användas? Däremot kan det ju vara intressant på en hingst som Ludwigs Champion att de anser honom platsa även i dressraveln.

Och för de som inte har något mål med sin avel passar ju alla hingstar.:rofl:
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Just det här att utvärdera avkommor är lättare att göra utomlands än här.

I tex Holland och Tysland föds mycket större fölgrupper på liten yta. Dessutom så har ofta hingststationerna sina egna fölvisningar och där kan man se kanske 40 avkommor till en hingst. Med andra ord lätt att säga något om dem.

Att bara titta på 10 föl är vanskligt. Som vi alla vet har de en mor också, så det ger för lite underlag.

Dessutom, vem skulle betala nämndens jobb med att åka över hela landet och leta föl?

Tyvärr! Det har varit jättekul i Holland när man sett en hingst första årskull. 50 föl på samma plats och man kan SE vad den lämnar! Det ger en viss säkerhet i avelsarbetet helt klart.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Jo precis, och därför är det ju långt ifrån alla hingstar som kommer ha ett tillräckligt stort underlag för att göra sådana värderingar. Men de som har över hundra ston per säsong borde ju kunna vara aktuella. Som det är nu så frågar man runt och får höra vad några få personer har fått för intryck av en eller två avkommor till en hinst och det är ju inte mycket till underlag. Tycker att detta ligger i både hingst och stoägares intresse och tror att det skulle göra avelsframstegen snabbare. Men visst är det en fråga om pengar, men hur ska vi annars få den svenska aveln att bli något annat än en hobbyverksamhet med väldigt få undantag?
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Oj wow. Hur skulle du vilja uttrycka dig om Balougraph 1150 och Belamour 1151? Jag gillar båda två och leker med tanken att använda dem på mitt sto.


tja, vill du ha en hopphäst ska du nog ta Balougraph och vill du ha en dressyrhäst så kanske Belamour känns som ett säkrare kort:smirk:

Men om jag ska göra samma amatörmässiga utlåtande som för Carême, som ju bara är baserat på vad jag kan läsa mig till och inte alls är baserat på något jag har sett själv så skulle det se ut så här:

Belamour skulle jag säga så här om:
En korrekt hingst med lätta rörelser som passar de flesta ston och som framför altl kan rekommenderas till kortlinjerade ston och för att förbättra extremiteterna. Är också ett bra alternativ när man vill förstärka såväl ridbarhet som påskjut, takt och bogfrihet.

Balougraph: förutom det som AVN redan säger: En välbenad hingst som imponerat med sin goda ridbarhet, sin galopp och utmärkta hoppförmåga. Han kan rekommenderas till de flesta typer av inte alltför långa ston, för en målinriktad hopphästavel.
så skulle jag kanske tillägga:

Framför allt kan han rekommenderas till kortlinjerade ston.
Rekommenderas inte till ston med veka kotor eller till ston med bristande bärighet i traven.

tja, så skulle jag resonera, men jag har ju inte ens sett dem i verkligheten...
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Men det är ju delar av nämnden och fler kunniga personer som tillbringar veckor på sommaren med att besiktiga föl, från söder till norr. Jag tror nog att de i många fall ser tillräckligt många avkommor för att kunna grunda sig en uppfattning om förärvning. Det är nog mest att någon borde ta tag i och göra en sammanställning av det.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

tack för det, jag tror att om man frågar domarna så skulle de nog ha åsikter om saker som de sett att vissa hingstar förvärver och tänk om de kunde sätta detta på pränt så att fler får del av det de ser. Istället för de "snillen spekulerar"-diskussioner som uppstår när vi som sett två eller tre avkommor till en hingst ger utryck för vår uppfattning om en hingsts förvärvning. Jag menar det som jag har sett i två avkommor kanske bara finns i just de två, och så drar jag slutsatser om hingsten utifrån detta.
Men som sagt, det förutsätter ju att de också har sett mer än 2 avkommor för att det ska vara värt något.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Jag har bak i huvudet att jag något år har sett någon sorts sammanställning. Eller om det var clownen själv som gjorde en sån statistik?
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

kl

Kom det inga användningsråd 2009? 2010?

Hmpf.
 
Sv: Här kommer användningsråden för de nygodkända hingstarna...

Tack så mycket! Men åh vad tama de har blivit på slutet... "...de flesta typer av ston..."
 

Liknande trådar

Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 390
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 081
Senast: Jate Volim
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 236
Avel Jag har ett welshponnysto av cobtyp e. T'Yr Eos Storm Buster vars mamma är wm. Hon är väldigt typad på pappan men har ärvt mammans ben -...
2
Svar
20
· Visningar
3 427
Senast: jennyjenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp