Härmande fågel!

EmmaW

Trådstartare
Hästarna har varit lite nojiga sista dagarna och shettisen har reagerat mycket på ljud och jag har kliat mig grå på detta till jag i dag vid utsläppet noterade att hästarna reagerade på en fågel i närheten.
Den lät precis som en skata först och eftersom hästarna reagerade så pass ville jag kolla in den lite närmare men det var ju ingen skata! :eek: Sen lät den precis som en duva O_o och sist men inte minst så flög den plötsligt över mig och hästarna och gnäggade precis som en häst flera gånger :eek: Hästarna slutade äta och spanade runt efter den gnäggande hästen som inte fanns och även jag tills jag insåg att jag faktiskt hörde och såg rätt, fågeln gnäggade precis som en häst :p
Så vad kan det ha varit för fågel? Jag har googlat men blir inte klokare för det. Den påminde om en nötskrika i färgen och teckningen men var mycket större än den verkar vara, i storlek som en duva minst.
Någon med koll på fåglar här? :)
 
Hästarna har varit lite nojiga sista dagarna och shettisen har reagerat mycket på ljud och jag har kliat mig grå på detta till jag i dag vid utsläppet noterade att hästarna reagerade på en fågel i närheten.
Den lät precis som en skata först och eftersom hästarna reagerade så pass ville jag kolla in den lite närmare men det var ju ingen skata! :eek: Sen lät den precis som en duva O_o och sist men inte minst så flög den plötsligt över mig och hästarna och gnäggade precis som en häst flera gånger :eek: Hästarna slutade äta och spanade runt efter den gnäggande hästen som inte fanns och även jag tills jag insåg att jag faktiskt hörde och såg rätt, fågeln gnäggade precis som en häst :p
Så vad kan det ha varit för fågel? Jag har googlat men blir inte klokare för det. Den påminde om en nötskrika i färgen och teckningen men var mycket större än den verkar vara, i storlek som en duva minst.
Någon med koll på fåglar här? :)

Jag vet inte vilken fågel det kan ha varit, men nötskrikor är rätt stora, typ som kråkor. Starar är rätt bra på att härma men är mindre och mörka.
 
Jag vet inte vilken fågel det kan ha varit, men nötskrikor är rätt stora, typ som kråkor. Starar är rätt bra på att härma men är mindre och mörka.

Jag tror nog att det var en nötskrika ändå efter googling på "stor nötskrika" :P
Stare var det garanterat inte :)
 
Det var säkert en nötskrika. Där jag bodde förut hade jag en som sa mjau så naturtroget att jag vände mig om efter katterna varenda gång. I sommarstugan var det en som härmade fölungen.

Häftigt! Känner mig lite besviken nu på nötskrikorna som fanns där jag brukade bo och som aldrig lät som något annat än fåglar :p
 
Jag visste ju att dom kunde härma men inte att dom kunde göra det så att tom hästarna gick runt och spanade efter den andra gnäggande hästen utan att höra skillnad. :p Känner mig grymt imponerad av dom :)
 
Häftigt! Känner mig lite besviken nu på nötskrikorna som fanns där jag brukade bo och som aldrig lät som något annat än fåglar :p
Nötskrikan som sa mjau började göra det när jag sjasade bort den från småfågelsmaten. En gång när jag var på väg att sjasa bort den, så sa den högt och tydligt MJAU. Jag stannade upp och såg mig om efter katterna. Då passade den på att äta. Det räckte för att den skulle jama varje gång den ville äta. Inte kunde jag jaga bort den efter det ;) Det blev t o m så att jag ropade MJAU och då kom den :)
 
Nötskrikan som sa mjau började göra det när jag sjasade bort den från småfågelsmaten. En gång när jag var på väg att sjasa bort den, så sa den högt och tydligt MJAU. Jag stannade upp och såg mig om efter katterna. Då passade den på att äta. Det räckte för att den skulle jama varje gång den ville äta. Inte kunde jag jaga bort den efter det ;) Det blev t o m så att jag ropade MJAU och då kom den :)

Haha smart fågel! Våra var bara snäppet tålmodigare än oss och visste att maten blev fri snart igen ;)
 
Hahaha - i vår lilla stad finns (fanns) en fågel som härmade ett bil-larm.
Larmet tjöt men kom uppifrån. :confused:
Till slut lärde jag mig att det var fågeln och blev lite fnissig varje gång jag hörde den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 046
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 824
Senast: pews1972
·
Träning Jag skulle behöva goda råd från erfarna människor om hur jag ska jobba med min "det där lövet kommer döda mig"-häst, som just nu bara är...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 498
Senast: Caterpillargirl
·
Hästvård Kan börja med att tala om att japps, jag lider av grav fångnoja. Förlorat två i fång. Hav tålamod ;) I alla fall, fbldonnan har ett...
2
Svar
34
· Visningar
5 848
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp