Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

gylle

Trådstartare
Stötte på en sak idag som jag inte tänkt på tidigare. Finns det något sätt att härstamningsbestämma en avkomma om mamman inte längre finns ? Både vad gäller om du åker på att göra DNA bestämning för registrering och även som det fall jag såg idag om du vill få igenom avkomman som godkänd hingst. Går det på något vis att kontrollera med hjälp av DNA från tex syskon eller om man har tur och mormor finns i livet eller är det helkört ? Är ju inte det första man tänker på om man tex förlorar mamman strax efter fölning att man skall se till att ta ett DNA prov på henne så att man har.......
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

Är mamman död kan du inte använda dig av syskons DNA. Det svaret fick jag när jag ville rega mitt Irco Mena sto som hade 4 helssyskon som var regade och där modern dött något år tidigare.
Det finns ju en möljiget att modern kanske redan är DNA-/blodtypad. Man kan ringa till SLU och fråga.
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

Det man kan säga rent generellt är att om det skule hända att stoet förolyckas eller måste avlivas så kan det vara bra att rycka några tagel ur svansen på henne innan hon dör :o, för en ev. DNA typning. Man måste även se till så att man rycker så att hårrötterna följer med ! ( inget klippande )

Det är inte det första man tänker på men kan ju vara på sin plats att påminna om det här så här i början på säsongen...

Hälsningar Helen
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

Som EoG sa, så finns det ju en ganska bra chans att stoet finns i SLUs register.
Är hon blodtypad, så kan de ta fram dna, men de vill ju helst ha in ett nytt prov... Det verkar vara lättare för dem, än att gräva i arkiven!
Men i ditt fall, så skall det inte vara något problem, kan man tycka.


Om stoet förolyckas, så brukar inte det vara något problem i sig, så länge fölet är litet. Om inte annat, så har det som regel varit en veterinär involverad, som kan intyga förhållandet till en id kontrollant.
Det går naturligtvis att rycka tagel även efter att stoet har dött.
Lycka till
mvh
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

Visst går det att rycka efter att hon dött, men jag menade att man kanske inte tänker på DNA när man står med ett dött/sjukt sto - därför så kan det vara på sin plats att göra det innan :smirk:

Helen
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

Japp! Jag förstod det! :)

Vi fick lite trubbel med ett föl som var separerat från sin mamma vid id kontrollen. Mamman har funnits i SLUs register sedan hon själv var föl, så vi trodde inte det skulle bjuda på några problem, men si, det gjorde det!
När fölet skulle id kollas, skulle den vara vid sidan av sin mor....
Vet inte om det är en regel, eller lokal sådan! Vi hade en annan kontrollant än "vår vanliga". ;)
Och eftersom fölet skulle DNA testas, så trodde vi verkligen inte att det spelade någon roll! Men det blev lite surt och kinkigt.
mvh
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

Man ska testa avkomman mot båda föräldrarna i den mån detta är möjligt. Finns stoet inte kvar i livet längre så räcker det med att man testar mot hingsten. Samtliga hingstar i avel är ju DNAtypade och/eller blodtypade (innan de stambokförs), så det är ju inga problem även om de skulle gå och dö av nån nledning.

Jag har själv gjort just så med en av mina shettisar, som var tvungen att DNAtypas för att få reggas (jag var för sen med att skicka in regpapprena :o, då kräver SSS det). Mamman dog innan jag hann regga avkomman, och det fanns ingen DNAtypning på henne eller några hår sparade. Men det gick bra ändå!

hoppsann:
Det är en generell regel att föl ska ID-kollas vid sidan av sin mamma och detta för att man ska veta att det är rätt föl man IDbeskriver. Vid ev tveksamhet om stammens korrekthet (kan ju vara en färg som inte borde kunna förekomma med angiven härstamning, t.ex) måste man kolla även stoets identitet.
 
Sv: Härstamningsbestämma avkomma - död mamma = går det ?

EoG skrev:
Är mamman död kan du inte använda dig av syskons DNA. Det svaret fick jag när jag ville rega mitt Irco Mena sto som hade 4 helssyskon som var regade och där modern dött något år tidigare..


MMm...tydligen lite olika bud. jag kämpade i tre år att få in min Irco marco/prince Fair** valack med full stam(född i norge...) Det gick till slut trots att mamman var död flera år tidigare. Han hade en äldre helsyster i norge, men efetrsom det hade blivit så dyrt för mig att blodtypa henne så brydde jag mig inte om det... jag hade gjort det om det varit ett sto jag haft ;) Men till slut skrev dom in faderns stam + moderns namn men utan stam bakåt(=grå papper)... spelar ju ingen roll för mig, jag vet ju vad det är för stam ;)
Sta på dig, det ska gå att kolla genom helsyskon!!!
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 822
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Jag är inte deprimerad eller har annan känd psykisk ohälsa. Möjligt odiagnostiserad Adhd, men högfungerande. Jobbar heltid, har sambo...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 170
Senast: Rina
·
Avel Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna...
Svar
5
· Visningar
1 358
Senast: EoG
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 679
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp