Hässjande

Fisherling

Trådstartare
När det kommer till hässjande i sig så har jag rätt länge märkt att BC's på agility hässjar extremt lätt? Alltså samma hastighet som att de fått värmeslag, helt öppen mun, läpparna är bakåtdragna så långt det går, tungan högt och lång ut och de låter som små motorer. Har nog aldrig sett dem sluta heller? Visst, jag är bara med dem några minuter, men under den tiden så saktar det aldrig av, och jag har absolut aldrig sett en slutat hässja.

Det är rätt stressande att se och vara kring, för ett max 60 sekunders lopp borde inte göra att de hjässar så mycket. Oftast hjässar de även innan de går in på banan. Är det stress? Möjligtvis framavlad för att få så snabba och reaktiva BC's som möjligt? Visst, de vinner ju, men när man ser dem flämta som om de sprungit maraton, kryper fram till ägaren vid starten, går cirklar kring denne när det blir fel och ständigt har svansen mellan benen så kan man ju undra om allt står rätt till?

Förväntar mig inte några definitiva svar. Bara en tanke jag grunnat på länge.
 
Jag som har en bc håller med om detta, dock så hässjar ändå olika bc på olika nivå har jag märkt. Till skillnad från våra andra hundar så ger bcn 100% även på 60 sekunder, det sparas ingenting på krutet. Han hässjar dock inget innan ansträngning även om han kan vara lite uppspelt. Våra andra hundar tar ut sig i varierande grad men aldrig så fullt ut som bcn men de börjar också hässja vid tillräcklig värme och ansträngning. Sen har han lätt för att hässja överlag, han känner av värme fortare än våra andra hundar.
Sen tror jag absolut att många agilityhundar går upp i stress på träning inklusive många bc även om det visar sig på olika sätt, vi tränar ganska mycket på passivitet då vi inte vill ha hundar som är uppe i varv en hel tävlingsdag bc eller inte bc. Själv blir jag ganska trött på allt skällande på tävling mer än hässjande hundar, skulle jag bara RASist så skulle jag påstå att det mestadels shelties då det dom jag ser skälla mest men det är säkert blandat och mer beroende på träning och uppfostran än ras.
 
Tillägg att hundar som kryper runt benen och cirklar runt förare med svansen lågt är nog snarare överslag av vallbeteende än hundar som mår dåligt. De jag tränat med är noga med att inte ha med detta in på agilityplan men det nog olika hur folk tänker kring det.
Sen finns det absolut säkert stressade bc på tävling, jag upplever att oavsett sport så kan man inte ersätta det med det hunden är avlad för att göra (valla) och jag förstår varför många uppfödare har som krav att valpköparen ska kunna erbjuda vallning. Samtidigt har jag hört hundägare önska sig bc utan vall utan insikten att det är just vallinstinkten som gör bcn till en bc, det finna ju typ 400 andra raser utan denna egenskap att välja på.
 
Jag som har en bc håller med om detta, dock så hässjar ändå olika bc på olika nivå har jag märkt. Till skillnad från våra andra hundar så ger bcn 100% även på 60 sekunder, det sparas ingenting på krutet. Han hässjar dock inget innan ansträngning även om han kan vara lite uppspelt. Våra andra hundar tar ut sig i varierande grad men aldrig så fullt ut som bcn men de börjar också hässja vid tillräcklig värme och ansträngning. Sen har han lätt för att hässja överlag, han känner av värme fortare än våra andra hundar.
Sen tror jag absolut att många agilityhundar går upp i stress på träning inklusive många bc även om det visar sig på olika sätt, vi tränar ganska mycket på passivitet då vi inte vill ha hundar som är uppe i varv en hel tävlingsdag bc eller inte bc. Själv blir jag ganska trött på allt skällande på tävling mer än hässjande hundar, skulle jag bara RASist så skulle jag påstå att det mestadels shelties då det dom jag ser skälla mest men det är säkert blandat och mer beroende på träning och uppfostran än ras.
Tinja ger också 100% så fort hon startar och min coach säger ständigt åt mig att springa fortare för även med optimala linjer är hon så jäkla snabb både i ben och huvud att det inte kräver mer än ett halvt misstag från mig för att vi ska diska oss. Visst att hon kan flåsa lite efter vi tränat intensivt i ca 5 minuter (Då gäller det halva eller hela banan, coachingen är för klass 3 så det är långa svåra banor), men aldrig som jag sett BC's flåsa. De kommer ur buren som om de sprungit full kareta när det är 25 graders värme i en timme.

Sen finns det såklart andra raser med diverse problem, men just nu var jag intresserad av varför BC hässjar så extremt.

(Jag fasar infor varje gång jag ska de en Portis köra agility för de hugger nästan alltid efter sina förare, Shelties skäller konstant och snurrar framför hinder, Pyrrar är som en mix av sheltie och portis med en extra dos agression mot andra hundar)
 
Aldrig varit på agility men stress låter väll rätt troligt.

Tycker inte mina bc har hässjat mer än andra hundar dock.
 
Aldrig varit på agility men stress låter väll rätt troligt.

Tycker inte mina bc har hässjat mer än andra hundar dock.
Att du aldrig varit på agility och att dina BC's inte hässjat på det viset säger en hel del. De BC's jag träffat som bara vallar har aldrig hässjat på det viset.
 
När det kommer till hässjande i sig så har jag rätt länge märkt att BC's på agility hässjar extremt lätt? Alltså samma hastighet som att de fått värmeslag, helt öppen mun, läpparna är bakåtdragna så långt det går, tungan högt och lång ut och de låter som små motorer. Har nog aldrig sett dem sluta heller? Visst, jag är bara med dem några minuter, men under den tiden så saktar det aldrig av, och jag har absolut aldrig sett en slutat hässja.

Det är rätt stressande att se och vara kring, för ett max 60 sekunders lopp borde inte göra att de hjässar så mycket. Oftast hjässar de även innan de går in på banan. Är det stress? Möjligtvis framavlad för att få så snabba och reaktiva BC's som möjligt? Visst, de vinner ju, men när man ser dem flämta som om de sprungit maraton, kryper fram till ägaren vid starten, går cirklar kring denne när det blir fel och ständigt har svansen mellan benen så kan man ju undra om allt står rätt till?

Förväntar mig inte några definitiva svar. Bara en tanke jag grunnat på länge.
Stress och anspänning. Ale kunde bli helt utbränd på att gå omkring med får i några minuter, för hon var så spänd att hon knappt andades. Jag har haft hundar här som kollapsar av syrebrist efter 2 minuters träning för de är så upphetsade att andningen inte fungerar. De har samma problem i all träning.

Förekommer knappt i arbetslinjer, där måste hundarna vara betydligt mer avspända och orka långa dagar. Agilitylinjer däremot...
 
När det kommer till hässjande i sig så har jag rätt länge märkt att BC's på agility hässjar extremt lätt? Alltså samma hastighet som att de fått värmeslag, helt öppen mun, läpparna är bakåtdragna så långt det går, tungan högt och lång ut och de låter som små motorer. Har nog aldrig sett dem sluta heller? Visst, jag är bara med dem några minuter, men under den tiden så saktar det aldrig av, och jag har absolut aldrig sett en slutat hässja.

Det är rätt stressande att se och vara kring, för ett max 60 sekunders lopp borde inte göra att de hjässar så mycket. Oftast hjässar de även innan de går in på banan. Är det stress? Möjligtvis framavlad för att få så snabba och reaktiva BC's som möjligt? Visst, de vinner ju, men när man ser dem flämta som om de sprungit maraton, kryper fram till ägaren vid starten, går cirklar kring denne när det blir fel och ständigt har svansen mellan benen så kan man ju undra om allt står rätt till?

Förväntar mig inte några definitiva svar. Bara en tanke jag grunnat på länge.
Förutom stress är annars min tanke att de kanske tar ut sig rejält? Likt en Whippet eller Greyhound som precis sprungit ett race. Själva racet är inte direkt länge men de tar ju i allt de har och hässjar sedan en stund efteråt med tungor långt ut.
 
Förutom stress är annars min tanke att de kanske tar ut sig rejält? Likt en Whippet eller Greyhound som precis sprungit ett race. Själva racet är inte direkt länge men de tar ju i allt de har och hässjar sedan en stund efteråt med tungor långt ut.
Delvis, men det hänger väldigt tydligt ihop med hundens mentala anspänning. Vissa hundar ser ut som att de har gått till bristningsgränsen efter bara några minuter av lågtempoarbete, medans andra kan jobba explosivt och länge utan att hamna i samma hässjande. Det är skillnad på "slutkörd och varm" med rejäl andning och tungan vid knäna, och "syreskuld" som gör att hunden vibrerar och hackar.
 
Delvis, men det hänger väldigt tydligt ihop med hundens mentala anspänning. Vissa hundar ser ut som att de har gått till bristningsgränsen efter bara några minuter av lågtempoarbete, medans andra kan jobba explosivt och länge utan att hamna i samma hässjande. Det är skillnad på "slutkörd och varm" med rejäl andning och tungan vid knäna, och "syreskuld" som gör att hunden vibrerar och hackar.
Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar, en Whippet innan ett race kan vara rejält mentalt ansträngd och stressad precis som en border collie.
Det är inte ovanligt att de biter sönder bilens inredning i väntan på lopp, om de sitter lösa.
Jag tänker att en BC som kör Agility också kan vara stressad, men också springa med all sin kraft och väldigt explosivt och vara hässjor av den anledningen.
 
Vet inte om jag riktigt förstår vad du menar, en Whippet innan ett race kan vara rejält mentalt ansträngd och stressad precis som en border collie.
Det är inte ovanligt att de biter sönder bilens inredning i väntan på lopp, om de sitter lösa.
Jag tänker att en BC som kör Agility också kan vara stressad, men också springa med all sin kraft och väldigt explosivt och vara hässjor av den anledningen.
Just det där med hundar som biter sönder inredningen i väntan på lopp är något jag inte förstår hur man står ut med... När vi väntar på lopp så ligger mina och sover/vilar. Det gör de fram tills de får på sig utrustningen som säger att det är deras tur att jaga, vilket gör att jag även kan rasta dem på tävlingsområdet utan att de går märkbart upp i varv. Visst är de lite mer uppmärksamma på vad som händer runtomkring, men fortfarande ordentligt avslappnade.

På LC-träning har vi även kunnat sitta och fika bredvid fältet under tiden som hundar springer, men då varje gång en funktionär ropat "Håll i hundarna!" (som de gör precis innan start) så har mina flugit upp och hoppats på att det ska bli deras tur att springa :p Måste dock säga att jag är förvånad över hur bra det gick.

Kan tilläggas att ingen som sett mina hundar live kan tänka sig att de inte anstränger sig till max på fälten. De drar som satan i koppel på väg in till start, knockar mig nästan när jag håller dem vid starten och springer sedan allt de har tills de är i mål. Springer bra gör de också, eftersom de varje gång när de varit i "bra LC-ålder" stått på prispallen.

Jag vet att det är skillnad på whippet/grey/saluki, det är också en anledning till att jag säger att om jag inte ska ha saluki kan jag lika gärna ha något som inte är vinthund ;) Men ja, det behöver inte vara så att de är helt galna utanför LC-fälten och kappbanorna bara för att de jagar som tokar. Och ja, jag har delvis fått träna dem på att ta det lugnt när det inte är deras tur att springa, men mycket kommer automatiskt pga avel på hundar som är avslappnade när det inte är dags att jaga.
 
Förutom stress är annars min tanke att de kanske tar ut sig rejält? Likt en Whippet eller Greyhound som precis sprungit ett race. Själva racet är inte direkt länge men de tar ju i allt de har och hässjar sedan en stund efteråt med tungor långt ut.
Om en wh eller grey hässjar långa stunder är de i urusel kondition eller så är nåt på tok.

Min tik slutar efter några minuter. Endast Irländaren kan ha problem med att sluta, men det är nåt med hans ämnesomsättning som inte stämmer. Han slutar efter rejäl dos elektrolyt (speciellt kalium är livsviktigt för honom).

edit: jag tänker hässja som att I flåsa snabbt. Det gör inte mina alls, ens efter race. De flåsar mer tungt. Stora andetag.
 
Om en wh eller grey hässjar långa stunder är de i urusel kondition eller så är nåt på tok.

Min tik slutar efter några minuter. Endast Irländaren kan ha problem med att sluta, men det är nåt med hans ämnesomsättning som inte stämmer. Han slutar efter rejäl dos elektrolyt (speciellt kalium är livsviktigt för honom).

edit: jag tänker hässja som att I flåsa snabbt. Det gör inte mina alls, ens efter race. De flåsar mer tungt. Stora andetag.
Jag menade inte att de hässjat långa stunder. Utan kort efter loppet, men att de då kan hässja rejält. Jag trodde det var så TS menade att BC kan göra efter ett agilitylopp men missförstod kanske.

Om jag släpper vår Whippet på ett fält drar han några rejäla varv i nästintill maxfart. Han hässjat då någon minut efteråt. Han är dock i dålig kondition nu då han är 12 år och inte tränat/tävlat på många många år. Släpper jag våra schnauzrar och de springer några varv så hässjar de inte ens, för att de antagligen inte springer på maxfart.

För övrigt så tycker jag att Agility verkar vara otroligt stressande för vissa individer men att det då också har med föraren att göra. Hundar som står och gapar i sina burar i flera timmar, tas ut och får springa ett lopp på typ 40 sekunder och sen sätts in i buren igen (jag vet att inte alla gör så men tyvärr har jag sett att flera gör så på de få tävlingar jag varit på, jag hoppas att det inte är jättevanligt dock för hundarnas skull).
 
Senast ändrad:
Jag menade inte att de hässjat långa stunder. Utan kort efter loppet, men att de då kan hässja rejält. Jag trodde det var så TS menade att BC kan göra efter ett agilitylopp men missförstod kanske.

Om jag släpper vår Whippet på ett fält drar han några rejäla varv i nästintill maxfart. Han hässjat då någon minut efteråt. Han är dock i dålig kondition nu då han är 12 år och inte tränat/tävlat på många många år. Släpper jag våra schnauzrar och de springer några varv så hässjar de inte ens, för att de antagligen inte springer på maxfart.

För övrigt så tycker jag att Agility verkar vara otroligt stressande för vissa individer men att det då också har med föraren att göra. Hundar som står och gapar i sina burar i flera timmar, tas ut och får springa ett lopp på typ 40 sekunder och sen sätts in i buren igen (jag vet att inte alla gör så men tyvärr har jag sett att flera gör så på de få tävlingar jag varit på, jag hoppas att det inte är jättevanligt dock för hundarnas skull).
Ah, jag vet inte hur jag läste men trodde du skrev att de hässjade långt efteråt. Men det enda långt jag läste nu var att tungorna hängde långt ut. My bad!
 
Tänkte på tråden nyss då jag var ute med en av wh tikarna med kickbiken. Vi var ute en halvtimme ungefär och körde så rask trav det går utan att galoppera och utan drag. Det är plusgrader och hon hade fleecetröja. Hon öppnade inte munnen en enda gång. :laugh:

Jag blev rejält andfådd. :rofl:
 
När det kommer till hässjande i sig så har jag rätt länge märkt att BC's på agility hässjar extremt lätt? Alltså samma hastighet som att de fått värmeslag, helt öppen mun, läpparna är bakåtdragna så långt det går, tungan högt och lång ut och de låter som små motorer. Har nog aldrig sett dem sluta heller? Visst, jag är bara med dem några minuter, men under den tiden så saktar det aldrig av, och jag har absolut aldrig sett en slutat hässja.

Det är rätt stressande att se och vara kring, för ett max 60 sekunders lopp borde inte göra att de hjässar så mycket. Oftast hjässar de även innan de går in på banan. Är det stress? Möjligtvis framavlad för att få så snabba och reaktiva BC's som möjligt? Visst, de vinner ju, men när man ser dem flämta som om de sprungit maraton, kryper fram till ägaren vid starten, går cirklar kring denne när det blir fel och ständigt har svansen mellan benen så kan man ju undra om allt står rätt till?

Förväntar mig inte några definitiva svar. Bara en tanke jag grunnat på länge.
Jag skulle säga stress, som exempel när vi väntade på att komma in på rehabavdelningen när vi höll på med det så hässjade Ville hysteriskt, förväntan och stress. När han väl fick komma in och börja jobba på treadmillen i vatten så slutade han hässja helt och fokuserade på arbetet. Trots att sjukgymnasten körde på rejält hårt med motstånd i vattnet och högt vatten och tempo så hässjade inte Ville en gång.
När vi sen kom ut kunde han koppla av och hässjade inte på vägen till bilen igen.
 
Ja, våra andra hundar hur mycket de än hässjar ligger i lä med sina tungor då de inte är så långa som bcns tunga. Det är inte fysiskt möjligt för dom att få ut sina tungor lika mycket.
Ibland undrar jag vart de har den när den inte hänger utanför... :nailbiting:

Fullt normalt att se ut såhär efter att ha jobbat hårt i värmen - men andningen rosslar eller väser absolut inte ändå, och de är nere i normalpuls och andning på kort tid.
IMG_4037.jpg
 
Ibland undrar jag vart de har den när den inte hänger utanför... :nailbiting:

Fullt normalt att se ut såhär efter att ha jobbat hårt i värmen - men andningen rosslar eller väser absolut inte ändå, och de är nere i normalpuls och andning på kort tid.
Visa bifogad fil 88823
Det där ser verkligen helt galet ut! Men just att de kan få ut tungan sådär vid behov lär ju vara otroligt praktiskt just för nedkylning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 648
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 029
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp