Hässjande

Det där ser verkligen helt galet ut! Men just att de kan få ut tungan sådär vid behov lär ju vara otroligt praktiskt just för nedkylning.
Ja, det är säkert väldigt effektivt.

Mina hundar har väldigt sällan munnen stängd annat än när de sover/tigger mat. Det är tom så att vi pratar om att om hunden vallar med stängd mun så är det ofta ett tecken på att den inte är avspänd, och är i många fall ett tecken på att den är på väg att braka ihop och brista! Självklart finns undantag, men de allra allra flesta hundar jobbar med avspänt öppen mun, typ så här (samma hund, mitt i arbete)
271981733_10158807432633666_2125439798544400614_n.jpg
 
Ja, det är säkert väldigt effektivt.

Mina hundar har väldigt sällan munnen stängd annat än när de sover/tigger mat. Det är tom så att vi pratar om att om hunden vallar med stängd mun så är det ofta ett tecken på att den inte är avspänd, och är i många fall ett tecken på att den är på väg att braka ihop och brista! Självklart finns undantag, men de allra allra flesta hundar jobbar med avspänt öppen mun, typ så här (samma hund, mitt i arbete)
271981733_10158807432633666_2125439798544400614_n.jpg
Intressant! Jag är så van vid att hundarna har stängda munnar att jag blir stressad om jag träffar hundar med konstant öppen mun :p Mina öppnar munnen om de blir väldigt varma, that's it. Eller ok, det kan hända att de öppnar munnen när de tigger också, men det är sällan :D
 
Intressant! Jag är så van vid att hundarna har stängda munnar att jag blir stressad om jag träffar hundar med konstant öppen mun :p Mina öppnar munnen om de blir väldigt varma, that's it. Eller ok, det kan hända att de öppnar munnen när de tigger också, men det är sällan :D
Kanske handlar det om hur långa arbetspassen är? Mina är ju ofta ute och springer för fullt i timmar, både i lek och arbete. De är ju antingen högaktiva eller sover 😁😅
 
Kanske handlar det om hur långa arbetspassen är? Mina är ju ofta ute och springer för fullt i timmar, både i lek och arbete. De är ju antingen högaktiva eller sover 😁😅
Möjligt! Kanske delvis rasbundet också?

Mina är ju absolut inga långdistansare på det sättet. Här är det också "sova eller springa", men det är nog betydligt fler sovtimmar per dygn för mina än för dina hundar :) De gånger vi hållit igång större delen av dagen är när vi varit ute på vandring, men då är det gå-tempo för såväl människor som hundar som gäller.

Senast mina var (med deras mått mätt) väldigt aktiva var förra helgen när de lekte med Lilys bästis. Då var det 30-40 minuters koppelpromenad, ca 40 minuters intensiv lek och sedan kanske en timmes koppelpromenad hem igen. Nu är det ju tyvärr inte speciellt varmt ute, men när vi skulle ut ur rastgården så kopplade vi dem och vi hann inte många meter från grinden innan de var nere på normal andning (med stängd mun) igen. Utöver den promenaden gick de den dagen bara rastningsrundor, även det i koppel och då lugnt tempo här i kvarteret där vi bor. (herregud vad jag hatar att bo i stadsmiljö!)
 
Ja, det är säkert väldigt effektivt.

Mina hundar har väldigt sällan munnen stängd annat än när de sover/tigger mat. Det är tom så att vi pratar om att om hunden vallar med stängd mun så är det ofta ett tecken på att den inte är avspänd, och är i många fall ett tecken på att den är på väg att braka ihop och brista! Självklart finns undantag, men de allra allra flesta hundar jobbar med avspänt öppen mun, typ så här (samma hund, mitt i arbete)
271981733_10158807432633666_2125439798544400614_n.jpg
Samma med Ammo. Han har den nästan alltid lite öppen, han stänger den om han fokuserar på och spänner sig (tex får syn på vilt).

136314439_10157342514926707_8236912358001920496_n.jpg
 
Lustigt det där med öppna munnar. Kailzie kunde ofta springa runt med lite halöppen mun och dåå och då drällde tungan ut, men inte särskilt ofta om det inte var supervarmt ute. Shiban andas nästan Aldrig med öppen mun - och ska tungan dessutom hänga ut mer än för ett kort, glatt litet flin ska det vara riktigt extremt.
I mitt huvud blir det lite automatiskt att en hund som hänger med tungan och hässjar måste ha det rätt jobbigt, även om jag inser att det givetvis inte måste vara så.
Tror absolut det är delvis rasbetingat men också beror på arbetet de utför.
 
Detta är intressant. Torsten har tungan ute om han är stressad.
Ibland har han tungan ute i situationer där han borde vara avspänd

Får bli mer observant på om det är värme eller stress. Min lilla lätt autistiska hund...
 
Det är ju skillnad på öppen mun, hässjande och det jag tänker på. Trodde jag beskrivit det okej men kanske inte?

Vanligt flämtande är för mig öppen mun med avslappnad tunga. Hundar gör det hela tiden. Inga problem. Det hjässande jag pratar om är när läpparna är så bakåtdragna det går, alla tänder syns, tungan är högt upp och långt ut, oftast med bakåtstrukna öron.
 
Jag har inte varit på supermånga agilitytävlingar, kanske ett par handfulla, men finns det några hundar som inte stressar sönder av agility? :p
Får ångest varje gång jag ser agility, tycker hundarna alltid verkar helt galna, haha.

Mina ser ofta ut såhär efter ett träningspass, med lång tunga men liksom mjuk blick.
4C44B1FD-5155-44F8-8016-332A4FF754C7.jpeg


Det är ju dock inte ovanligt med uppvarvade retrievers som stresshjässar på jakter eller träningspass, även om de sitter stilla på en fasanjakt i typ januari. Dvs, inte för att behov av att kyla sig finns utan enbart stress.
 
Det är ju skillnad på öppen mun, hässjande och det jag tänker på. Trodde jag beskrivit det okej men kanske inte?

Vanligt flämtande är för mig öppen mun med avslappnad tunga. Hundar gör det hela tiden. Inga problem. Det hjässande jag pratar om är när läpparna är så bakåtdragna det går, alla tänder syns, tungan är högt upp och långt ut, oftast med bakåtstrukna öron.
Ja precis, så tänkter jag också. Men då har jag också bara hört (sett) ordet på buke. Hässja för mig är att typ hyperventilera.
 
Jag har inte varit på supermånga agilitytävlingar, kanske ett par handfulla, men finns det några hundar som inte stressar sönder av agility? :p
Får ångest varje gång jag ser agility, tycker hundarna alltid verkar helt galna, haha.

Mina ser ofta ut såhär efter ett träningspass, med lång tunga men liksom mjuk blick.
Visa bifogad fil 89193

Det är ju dock inte ovanligt med uppvarvade retrievers som stresshjässar på jakter eller träningspass, även om de sitter stilla på en fasanjakt i typ januari. Dvs, inte för att behov av att kyla sig finns utan enbart stress.

Tycker också att hundarna känns dödsstressade och ångestiga när man ser dom flåsa på agility. Mår själv dåligt av att se det så undviker agility som pesten.
 
Var på tävling igår, kan inte komma ihåg att jag såg en enda hässjande hund, bc eller icke bc. Några enstaka som skällde (inklusive Tay av frustration när matte envisades med att köra lite lydnadsövningar vid agilityplan). Kan ju bero på att det inte ännu är sommarvärme heller.
Allt som allt lugnare än härom kvällen på brukshundsklubben när kurserna (bruks och nw vill jag minnas samt rally) dragit igång och det var stormskällande och ylande hundar i bilarna och en hel del skall på träningsplanerna också.
Förstår ärligt talat inte problemet med agility, överexhalterade hundar finns det överallt 🤷‍♀️.


.
 
Var på tävling igår, kan inte komma ihåg att jag såg en enda hässjande hund, bc eller icke bc. Några enstaka som skällde (inklusive Tay av frustration när matte envisades med att köra lite lydnadsövningar vid agilityplan). Kan ju bero på att det inte ännu är sommarvärme heller.
Allt som allt lugnare än härom kvällen på brukshundsklubben när kurserna (bruks och nw vill jag minnas samt rally) dragit igång och det var stormskällande och ylande hundar i bilarna och en hel del skall på träningsplanerna också.
Förstår ärligt talat inte problemet med agility, överexhalterade hundar finns det överallt 🤷‍♀️.


.

Alla stormskällande och ylande hundar oavsett sport ger mig rysningar. Tycker att det är ett generellt problem bland sporthundar att det är svårt att vara tyst, och då framförallt i agilityn.

Men så kommer jag också från en gren där minsta pip ger en disk ;) det är extremt sällan hundar som ylar/skäller på våra träningar, jakter eller tävlingar.
 
Klart de finns överallt men det är ju en enorm skillnad i ljudnivå på en agilitytävling än på en brukstävling? Och även stor skillnad i stressnivå. Det enda som slår det här är whippet-racen som körs på en bana bredvid klubben.
Ja och herregud här får ju jag känna mig lite skyldig! Alla mina är tysta innan jag sätter in dem i startboxen. Då jävlar! Min yngsta är alltid tyst och cool som tur är. På lc är de tysta hela tiden.
 
Klart de finns överallt men det är ju en enorm skillnad i ljudnivå på en agilitytävling än på en brukstävling? Och även stor skillnad i stressnivå. Det enda som slår det här är whippet-racen som körs på en bana bredvid klubben.
Nu har jag inte jämfört med en brukstävling utan en vanlig kväll på klubben.
 
Alla stormskällande och ylande hundar oavsett sport ger mig rysningar. Tycker att det är ett generellt problem bland sporthundar att det är svårt att vara tyst, och då framförallt i agilityn.

Men så kommer jag också från en gren där minsta pip ger en disk ;) det är extremt sällan hundar som ylar/skäller på våra träningar, jakter eller tävlingar.
Ja, jag är övertygad om att om det fanns en regel mot ljudande på plan så hade ljudnivån varit betydligt lägre. Sen är det en hel del som inte ljudar, kan koppla av och inte märks så som dom som håller liv. Själv har jag en hund som har nära till ljud men bara för att man får har jag inte lust att hon håller låda vid eller på agilityplan men många tycker inte att det är ett problem då det inte finns en regel mot det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 382
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp