Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

ForeverYoung

Trådstartare
Flytta tråden om den ligger fel, moderator! :)

Vi har ett inackorderingsstall hemma, som min mamma och jag driver tillsammans (mest mamma nuförtiden). Vi har hästarna i mindre grupper i hagen, 2-4 st i varje. I en grupp går häst A och B. Häst A är en vanlig inackordering och häst B är en häst som jag har här på utbildning. Häst A började för någon vecka sedan att bita i häst B:s täcke, något som jag då direkt tog upp med båda hästägarna. Vi var alla tre överens om att om detta fortsatte och blev så illa att täckena verkligen gick sönder, skulle vi dela på hästarna. Häst A skulle då gå själv eftersom det är han som biter, och häst B skulle kunna gå in i en annan grupp alternativt gå själv.

Jag tog även upp detta med min mamma, som redan då var av åsikten att de hästarna ska gå ihop oavsett. Jag blev arg på henne redan då eftersom hon vägrade diskutera det, men jag tog inte upp det mer eftersom jag hoppades på att bitandet inte skulle bli värre.

Idag när jag tog in häst B, var täcket sönder. Jag fick snällt laga täcket med hjälp av min väldigt snälla farmor, eftersom jag inte har något annat regntäcke åt hästen. Ägaren har varken lust eller råd att köpa nytt täcke till hästen, och det har varken jag eller ägaren till häst A heller. Ägaren till häst B är utomlands denna veckan, men jag pratade med ägaren till häst A och vi är båda av samma åsikt: Hästarna ska inte gå med varandra mer.

Men: Min mamma vägrar låta oss dela på hästarna!!!! Och inte kommer hon med någon annan lösning heller. Vad ska jag göra??!
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Om din mamma vägrar sära på dom får väl hon stå för kostnaderna ;)

Jag tycker att den som äger hästen som biter ska stå för sånt där medel man kan ta på som smakar illa, funkar inte det får man se över hagarna, kanske kan de få halm/hö i nät att pyssla med?

Annars får man sära på dom, om inte ägaren till täckesbitaren vill stå för nya täcken.

Så har vi gjort i tidigare stall där detta hänt.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

+1 på det.

Lösning: hästarna separeras.

Lösning 2: Den som insisterar på att ha dom ihop (din mamma) får stå för kostnaderna.

Inte rimligt att ägare till häst B ska stå för kostnader pga. din mamma. Heller inte egentligen ägare A när det går att lösa genom att ha dom separat. Om det hade varit hagbrist hade ägare A fått ta kostnaden men det verkar ju inte vara situationen.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Det finns ju en slags "läpp" man kan spänna på den bitande hästens grimma så att den inte kommer åt att bita. Viktigt är dock att kolla att den kan dricka (och äta) med "läppen".
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Om din mamma vägrar sära på dom får väl hon stå för kostnaderna ;)

Jag tycker att den som äger hästen som biter ska stå för sånt där medel man kan ta på som smakar illa, funkar inte det får man se över hagarna, kanske kan de få halm/hö i nät att pyssla med?

Ja, det sa jag till henne också, men det ville hon minsann inte. Om hon släpper dem ihop imorgon igen och täcket går mer i sönder tänker jag minsann sno pengar från henne till att köpa nytt täcke. :devil: (nej, jag brukar inte stjäla;))

Anti-bit-medel funkar tyvärr inte, jag satte på det så sent som igår :( Hö diskuterade jag också med hästägare A idag, kanske hjälper det, men jag vågar knappt chansa?!
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Biter den för att den driver runt den andra hästen och surar, eller går den och noppar i täcket tex för att den har långtråkigt?
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

+1 på det.

Lösning: hästarna separeras.

Lösning 2: Den som insisterar på att ha dom ihop (din mamma) får stå för kostnaderna.

Inte rimligt att ägare till häst B ska stå för kostnader pga. din mamma. Heller inte egentligen ägare A när det går att lösa genom att ha dom separat. Om det hade varit hagbrist hade ägare A fått ta kostnaden men det verkar ju inte vara situationen.

Hagbrist kan man egentligen inte prata om då vi har c:a 15 stooora hagar på 13 hästar. Men om du frågar min mamma så har vi för många grupper. :grin:

Hur får jag då min mamma att betala täckena?! Jag vill ju ersätta hästägaren med likvärdiga täcken också, och det handlar inte om några billiga Börjestäcken precis :/
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Det finns ju en slags "läpp" man kan spänna på den bitande hästens grimma så att den inte kommer åt att bita. Viktigt är dock att kolla att den kan dricka (och äta) med "läppen".

Problem 2: Mamma vägrar låta hästarna ha grimmor på sig i hagen, för att hon tror att de kommer att fastna i staketen eller i varandra eller vad vet jag. Jag är heller inget fan av det när det inte behövs, men om det här hade funkat så... antar att du menar en sån där haklapp? typ en plastgrej som spänns fast på undersidan av grimman. Problemet med dem är att de inte kan beta normalt. Annars en bra idé!
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Biter den för att den driver runt den andra hästen och surar, eller går den och noppar i täcket tex för att den har långtråkigt?

Både och, han vill leka för att han har långtråkigt, och då försöker han driva på den andra hästen som egentligen inte reagerar alls.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Haklapp funkar ju inte mot bitande på andras täcken, det kommer den ju åt iaf. Däremot är den suverän om hästen biter i sitt eget täcke eller nattbandage tex.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Min häst biter gärna på andra hästars täcken, så han gick med haklapp och han kunde då inte bita på varken den andra hästens täcken eller på sitt eget, (vilket han dock aldrig gör). Däremot kunde han äta hösilaget på marken utan problem så jag tror inte att beta skulle vara så svårt heller. Beror nog på hur hårt man spänner grimman och haklappen.

Använde en sån här, men tog bort bandet över nosen så att han kunde äta bättre.

IMGP6370.jpg
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Fast det blir ju inte FLER grupper om "din" häst kan stoppas in i en annan grupp, medan bithästen går kvar själv! :idea:
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Kan ni inte testa hästen som biter i en annan grupp, det behöver absolut inte bli samma sak där? Gärna då med en ranghög som inte tolererar tjafs.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Att sära på hästarna tycker jag låter rationellt.

Däremot tycker jag att varje ägare får ta ansvar för sin hästs utrustning.
Det är ju knappast så att ägaren till den täckesbitande hästen heller kan hjälpa beteendet.

Varför är det så viktigt för din mamma att just de här två hästarna går tillsammans?
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Däremot tycker jag att varje ägare får ta ansvar för sin hästs utrustning.
Det är ju knappast så att ägaren till den täckesbitande hästen heller kan hjälpa beteendet.
Fast det är ägarens problem att göra något åt hästens beteénde. Det är inte rätt att "offret" ska behöva köpa nya täcken hela tiden.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Fast är enda alternativet att flytta isär hästarna? Det känns ju som ett väldigt dåligt alternativ om häst A är uttråkad, den bör ju snarare gå i en större och mer aktiv flock!

Finns det ingen häst som inte har täcke på sig?
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Har ni provat att ha en större grupp av hästar tillsammans? Beteendet kan bli helt annorlunda då.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Köp antibit och spraya på Häst A's täcken. Så har jag/vi i vårt stall gjort eftersom det var en häst som tyckte det var jättekul att gå och dra i andras täcken. Han slutade med det. Man behöver bara spraya på de ställen på täcket som är utsatta och sen får man göra det med lite jämna mellanrum. Oftare om det regnar och snöar än om det är fint väder. Men stäng munnen när du täckar om för det virvlar i luften och smakar inte speciellt gott.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Hagbrist kan man egentligen inte prata om då vi har c:a 15 stooora hagar på 13 hästar. Men om du frågar min mamma så har vi för många grupper. :grin:

Hur får jag då min mamma att betala täckena?! Jag vill ju ersätta hästägaren med likvärdiga täcken också, och det handlar inte om några billiga Börjestäcken precis :/

Som hästägare hade jag nog vänt mig direkt till din mor och om det inte hade lyckats hade jag sagt upp platsen och flyttat. Aldrig i helskotta att jag accepterat att min utrustning ska slitas sönder av någon annan häst när det går att undvika genom omplacering av hästarna i andra hagar.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Hur ska man lösa det menar du?
Min är glad o busig o biter gärna på andras täcken, glöm att jag skulle köpa nya täcken åt andra. Det har inte varit tal om att göra så i ngt stall jag stått i.
Har även fått massa täcken sönderbitna av andra hästar o skulle aldrig kräva ersättning av ngn, det är sånt som händer när man har hästar ihop. Köp bättre täcken eller dela på dem.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 977
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 712
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 650
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp