Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Hur ska man lösa det menar du?
Min är glad o busig o biter gärna på andras täcken, glöm att jag skulle köpa nya täcken åt andra. Det har inte varit tal om att göra så i ngt stall jag stått i.
Har även fått massa täcken sönderbitna av andra hästar o skulle aldrig kräva ersättning av ngn, det är sånt som händer när man har hästar ihop. Köp bättre täcken eller dela på dem.

:bow:
Precis som jag menar.

Ägaren till den bitande hästen kanske skulle gå och tala allvar med sin häst?:D
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Antibitspray eller No-Bite-creme brukar fungera! Min 4-åring biter gärna på saker, täcken, drar av grimmor osv, men med antibit på så låter han det vara.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

jag far den uppfattningen att hastagarna ar helt overens med att flytta pa hastar om sa ar.. men det ar mamma som ar problemet.. varfor hastarna inte kan ga i en annan hage forstar jag inte.. eller att de far byta hagkompisar helt enkelt..kanske ngn som inte har tacke pa sig.. ett prat med morsan ar nog lampligt.. och da garna fran hastagarna (hot med att flytta etc...lol)
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Som jag ser det hela bör din mamma genast sluta med hästhållning öht om man inte har bättre förstånd eller kunskap.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

*kl*

Mitt tips är att sätta på grimmor, lädergrimmor, så får de helt enkelt leka. Hänga grimma är skitskoj (iaf om man frågar våra)! Trasiga grimmor lagas med rep.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Det finns en liten detalj till i det hela, och det är att häst B inte kan gå med ston eftersom det hänt att han hoppar på dem när de brunstar, och just nu går det ston i alla de andra grupperna. En häst kommer dock att flytta i månadsskiftet okt/nov och då finns det en grupp som häst B kan gå in i.

Jag har också föreslagit att häst A kan gå in i en annan grupp, t.ex. i en grupp där vi har ett par väldigt ranghöga ston som antagligen skulle läxa upp honom om han bet dem i rumpan. Problemet är att ägaren till häst A nu är rädd att hästen ska bita isönder deras täcken också om de nu inte säger ifrån, och hon har redan dåligt samvete som det är nu.

Till er som föreslagit Anti-bit: Det funkar tyvärr inte i detta fallet, jag hade satt på det dagen innan täcket bets sönder.
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Finns det ingen häst som inte har täcke på sig?

Bara en shetlandsponny ^^ Och han har haft fång, så att släppa honom ihop med en stooor kuse på 175 som behöver massor med mat är tyvärr inget alternativ :P
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Som hästägare hade jag nog vänt mig direkt till din mor och om det inte hade lyckats hade jag sagt upp platsen och flyttat. Aldrig i helskotta att jag accepterat att min utrustning ska slitas sönder av någon annan häst när det går att undvika genom omplacering av hästarna i andra hagar.

Jag sa det till mamma också, att jag kan ha mina utb-hästar någon annanstans om det ska vara på det viset.

Nåja, nu har det ju löst sig halvvägs i alla fall. Hästarna går tills vidare i olika hagar!
 
Sv: Häst A biter sönder Häst B:s täcken - vems ansvar och hur löser man det?

Jag skulle provat olika alternativ.

1: Köp wasabi på affären, blanda med lite olja så den blir mer lätt hanterlig, smeta på riktigt rikligt på täcket. Den häst finns inte som frivilligt smakar på wasabi två gånger.. :) (Wasabi är grönmojja som man har till ex. sushi)

2: Ta bort alla staket och låt hästarna gå i stora flockar. Gärna med ston för sig och vallacker för sig.
Dels får hästarna större ytor att röra sig på och dels så kanske någon annan tar komandot och fostrar häst A.

3: Såga ner en ganska rejäl gran och lägg in i hagen så de har något att gnaga på. Funkar även med asp, vilket kan vara att föredra eftersom de inte har så många pinnar som sticker ut.
Detta är mer långvarigt underhållande än en klick hö.

Som tillägg till punkt 2 så skulle jag även föreslå att ni låter hästarna få fri tillgång på grovfoder. Köp ett finmaskigt nät som ni sätter runt balarna, ställ balen i en foderring så kan hästarna pilla med det under dagen.. Då har de sysselsättning.
Jag skulle personligen satsa på ett grovfoder av lite sämre kvalitet. Alltså gärna torrare men med betydligt mindre näringsämnen i.


Så börja med att lösa problemet innan ni letar ersättningsskyldig.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 007
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 799
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 691
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp