Häst anfölls av hund

Jag och min ponnie var med om en liknande händelse däe en hund anföll ponnyn. Jag kastades av och hunden satte av efter hunden. Hon lyckades dock undkomma men hade ett stort köttsår vid strupen :cry:

Jag är alltid orolig för hundar när jag rider efter den händelsen. Det har förstört en del av det roliga med ridningen. Att kunna njuta ostört av ridturen. Den hund som anföll min häst hade inte ägarna någon som helst kontroll på fast än den var lös. De kom inte heller till undsättning.

Man borde nog tänka över om man verkligen ska ha sin hund lös när den attackerar folk och fä.. :mad:
 
Javisst är det obehagligt med lösa hundar. Jag tror att nästan alla ryttare har haft möten med någon lös hund. Jag hade det senast i måndags. En svart spets-ras kom springande emot oss och skällde. Ponnyn jag red är hundvan och var ganska cool. Den här hunden följde inte efter oss utan stannade där den var och skällde. Hur kan man försvara sig? Genom att ha bra benskydd? Ett dressyrspö? Mobiltelefon? Men det största ansvaret har alltid hundägaren. Jag tolererar inga lösa hundar! Sätt upp uppmaning om att koppla hundarna i din lokala affär! /Inelin
 
Jag håller med om att det är obehagligt med arga hundar. Och Man blir ju rädd när man hör liknande historier. Jag tycker däremot att det är synd om man ska dra alla hunder över en kant, det är ju absolut inte alla hundar som anfaller och det är ju inte heller alla som ens har sådana instinkter. Att förbjuda alla lösa hundar är ju lika synd som när folk är sura på ryttare för att de rider på grusvägar. Men självklart ska man inte ha hunden lös om man inte kan kontrollera hunden!!
 
Jag säger bara en sak...AVLIVA HÙNDEN! :mad: Och om tjejen är smart så anmäler hon hundägaren, fortast kvickt! En ursäkt räcker inte tycker jag. Dom som har aggresiva hundar, kamphundar osv. borde måsta ta ett "hundkörkort" för att visa att de är kapabla till att ta hand om och uppfostra hunden så ingen skadas. Jag älskar hundar, men jag älskar verkligen inte ägare som inte kan uppfostra sina djur! :bump:
 
Jag är ingen hundhatare...men har alltid varit hundrädd sedan en lös hund högg mig när jag var elva år. Har man en hund måste man ha koll på den och respektera att det kan finnas människor med rädsla. Jag måste ändå säga att jag är för kopplade hundar. Hälsar Inelin
 
Fy fasiken, sådana oansvariga ägare ska inte få ha hund.

Råkade själv ut för en schäfer för ett år sen, jag var ute och red och för att komma till de bra ridvägarna så var man tvungen att gå förbi ett hus där det ofta gick en schäfer lös.

Första gången kom han framfarande och kom 1 dm från hästen innan han stannade upp sitt anfall eller vad det nu var han höll på med.
Jag blev rädd, men det gick vöer i ilska ganska omgående, så jag skrek åt hunden att hålla sig borta och den ryggade när den hörde hur arg jag var.

Råkade ut för detta ett antal gånger förra sommaren, samma hund, till slut så var det inte kul att rida förbi där längre, men jag hade annars bara ridbanan att välja på.

Jag såg flera gånger att någon höll på i närheten av huset när jag kom ridandes och även fast det måste hört flera kilometers väg när jag röt åt hund :devil: så inte kom det någon och sa åt hunden, de liksom gömde sig bara tills jag ridit förbi.

För jag anser att de tinte är hundens fel, det är ägaren som måste ta sitt ansvar och uppfostra hunden, även om det är en stor eller liten hund de har.

Det är synd att inte alla förstår hur stor och stark en hund egentligen är.

/Madelene
 
Hur mycket felet än är ägarens, så hjälper det inte ryttaren. Problemet kvarstår. Det kan inte diskuteras bort ryttare emellan och försvinner heller inte för att man sätter upp lappar i affären. Som med många andra problem, blir man kvitt dem först när man tar fatt i dem:
1) Stig av och hälsa på hunden. Den skäller oftast för att den är rädd. Om den lär känna dig som en vänlig människa, kommer den inte att anfalla i framtiden. Skäller gör dock alla hundar innan de identifierat vem som kommer.
2) Om inte det tar bort hundens aggressivitet, tala med ägaren. Det är ju bara få hundar som beter sig så där, så det är bara få ägare som du behöver tala med. Ägaren kommer inte att hålla med dig, utan käfta emot och försvara sitt beteende. Ni kommer att skiljas i oenighet, men dina ord kommer att finnas kvar i hundägarens minne och när hon lugnat sig kommer hon antagligen att anpassa sig lite.
2) Om det inte hjälper, ta med en kamera och hota med polisanmälan. Genomför också polisanmälan om det behövs och ge ägaren en kopia på inlämningskvittot.

Lösspringande aggressiva hundar som man möter oförberett kan inte hanteras så. Det finns det inte tid till och antagligen möter man aldrig ägaren igen.
Jag har alltid med mig ett dressyrspö. Jag försöker inte fly från hunden, för då känner den sig stöddig och fortsätter. Jag vänder och rider mot hunden och slår för träffa. Hästen och jag är stora och det skrämmer de flesta hundar. Man kan behöva stiga av för att träffa med spöet. En pisksnärt och hunden har lärt sig att jag är farlig. Det är ytterligt få hundar som behöver behandlas så, de flesta är snälla.
 
Men det kan väl ändå inte vara jag som ryttare som har ansvaret för hur andras hundar beter sig?

En kompis till mig blev för flera år sedan biten i byxorna när han cyklade på allmän väg, utanför Knivsta där vi bor du och jag. Det enda som hände var att hundägaren skällde ut honom för att inte uppträtt på rätt sätt. De red med lös hund och hade inte heller kontroll på sina hästar.

Då jag bor så att mina barn skulle kunna råka ut för hunden, så ringde jag och bad ägaren att aldrig mera ha hunden lös. Gissa om jag fick en utskällning för det! Ingen ursäkt för de sönderbitna byxorna som faktiskt borde ha ersats av hundägaren. Utan bara klagomål på cyklistens beteende och min otrevlighet. För hon hade minsann rätt till att rida ut med sin lösa hund hur mycket hon ville, det var upp till dem hon mötte att uppföra sig så att hunden inte skulle valla. Då talade jag om att det är ett lagbrott att låta sin hund bita människor. Och om jag någonsin såg den hunden lös igen så skulle jag polisanmäla. Vi blev nog osams för evigt, synd det var ju ändå en granne med hästar. Men hon lovade att aldrig mera ha hunden lös, och jag värderar mina och grannarnas barns säkerhet högre än någon sorts konstig vänskap där det anses att man skall tolerera att bli hundbiten.

Senare fick jag höra ryktesvägen att det varit mycket problem med att den hunden jagat just cyklister och bitit folk. Så en polisanmälan hade nog resulterat i minst kopplingstvång för den hunden om inte avlivning.

En sak som hundägaren var arg på cyklisten för, var att han cyklade i december. Och hon hade räknat med att det skulle vara cykelfritt. På det svarade jag att jag inte tyckte att man skulle straffas med att bli jagad och biten av en hund för att man cyklade i december.
 
Jag bodde utanför Knivsta förut, men troligen inte åt samma håll som er.

Var ute och cyklade en dag när en stor hund (tror det var en rottweiler) kommer upp bredvid mig på vägen och springer efter mig en bra bit.
Jag är inte hundrädd, men jag har stor respekt för hundar. Turligt nog hade jag nedförsbacke så jag höll upp benen och lät cykeln rulla.

Sen ringde jag till hundägaren och förklarade vad som hade hänt, jag var inte alls arg utan mest chockad och rädd då.
Hundägaren tog åt sig i alla fall och lovade ha bättre koll på hunden.
Har inte ens sett hunden sen dess!

Kanske det är något med Knivsta som lockar fram dåliga hundägare :D

/Madelene
 
Jag tycker du är ganska orättvis Inelin, hundar har också behov av att röra sig fritt varje dag precis som hästar och mår väldigt dåligt av att alltid gå kopplade. Självklart skall man inte ha en farlig hund lös bland folk, men att alla hundar alltid skall gå kopplade tycker jag är att gå för långt.
 
Precis som med hästar kan man ha sin hund lös i en "hage", en hundgård! Eller ska du komma att kräva att hästars naturliga beteende är att springa lösa i samhället? /Inelin.
 
en Grand Prix häst i stallet..Glenn Grant blev attakerad av en straford...ngt...och blev av med en rejäl bit på bogbladet men som senare blev bra...
 
Nyligen när vi va ute och red, pållen och jag..så står det en man med två hundar (av x.raser)som blir helt tokiga och slänger sig och håller på, (kopplade såklart)..Jag sa rakt ut vad jag tyckte!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Amatörtränaren Catrin Alexanderssons häst blev attackerad av en hund då hon var ute och körde den i skogen. Något som ledde till stora...
Svar
1
· Visningar
465
  • Artikel
Hästnyheter En häst i Karlshamn tvingades avlivas sedan den omhändertagits efter vanvård. Totalt omhändertogs tre hästar. Hästarna hade varit...
Svar
0
· Visningar
749
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 27-åriga ryttaren var ute på ridtur. Då anfölls hennes häst av en hund, som hetsade hästen till döds efter att ryttaren fallit av...
Svar
0
· Visningar
1 400
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Kvällsposten) Anki Orning, 41, och hennes dotter Desirée, 12, anfölls av tre rasande hundar under ridturen i skogen. Hundarna gick till...
Svar
0
· Visningar
957
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp