Häst biten av hundar vid uteritt

En häst vid Hufvudsta Ridskola i Stockholm attackerades av två hundar vid en uteritt på söndagen. Ryttaren är förd till sjukhus och hästen ska opereras i morgon, måndag.
Usch vad hemskt. Det känns som om incidenter med hund ökar, främst gällande attacker mot andra hundar men också mot människor. Jag upplever att det sällan leder till åtal...tyvärr.
 
Usch vad hemskt. Det känns som om incidenter med hund ökar, främst gällande attacker mot andra hundar men också mot människor. Jag upplever att det sällan leder till åtal...tyvärr.

Jag är inte helt säker på att det är så. Jag tror att hundolyckor hände "stup i kvarten" även tidigare men att det numera spridit sig in i tätorterna (fler och fler idioter skaffar hund, och framför allt FEL hund) och att det i och med social media fått en plattform.
Har en känsla av att även ganska allvarliga incidenter alltid förekommit frekvent men att olyckan vägdes mot hundens värde.

Och idag leder det väl nästan Alltid till åtal? Nästan i överkant åt det hållet ibland i och med det totala ägaransvaret.
 
Jag är inte helt säker på att det är så. Jag tror att hundolyckor hände "stup i kvarten" även tidigare men att det numera spridit sig in i tätorterna (fler och fler idioter skaffar hund, och framför allt FEL hund) och att det i och med social media fått en plattform.
Har en känsla av att även ganska allvarliga incidenter alltid förekommit frekvent men att olyckan vägdes mot hundens värde.

Och idag leder det väl nästan Alltid till åtal? Nästan i överkant åt det hållet ibland i och med det totala ägaransvaret.
Jag kan inte komma på ett enda åtal de sista åren, var hittar du dem?
 
Om, jag säger om, beskrivningen är korrekt så handlar det om mer än vanlig vårdslöshet. Man har ju medvetet hetsat hundarna mot hästar o ryttare. Och då handlar det väl om försök till misshandel eller misshandel + djurplågeri + att man ska ställas till svars för att ha brustit i sitt hundägaransvar...problemet är väl 1 att få tag på den 2 att de inta har ngr resurser att betala ev. skadestånd med, om man får tag på dem.
 
Så synd om häst och ryttare.

Eftersom signalementen är mycket vaga, och inga vittnen verkar finnas är ju utsikterna för att hitta de ansvariga mycket dåliga.. Larmet kom nästan 10 min efter olyckan (Förståeligt om man är i chock och kanske ringer stallet i första hand för att berätta att hästen ev. är på väg hem utan ryttare). På 10 minuter hinner man enkelt försvinna långt i Stockholm.

Tyvärr är det få icke hästmänniskor som förstår konsekvenserna av rädda hästar. Det gäller ju både cyklister, bilister och i detta fallet hundägare. Man har ofta ingen aning om hur illa det faktiskt kan gå om man som ryttare och häst blir ordentligt skrämda.

Jag har själv blivit snöbollskastad av unga pojkar (löjligt i detta sammanhang. Men ändå relevant) när jag passerat under en bro - på obroddad häst vintertid. De ville ju "bara busa" - inte döda mig. De trodde att hästen skulle stegra sådär snyggt som på TV och sätta av i full galopp som på tornerspel, och hade ingen aning om att den förmodligen istället skulle slänga sig, halka och krossa mig istället.
Som tur är fick jag en av pojkarna att våga stanna kvar när jag vände (alla hans kompisar sprang iväg) för att så vänligt som möjligt kunna förklara situationen.

Fruktansvärt tragiskt alltihop. Hade varit så skönt att ställa de ansvariga till svars för att sätta ett exempel utåt mot alla som kommer i närkontakt med häst.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En av de två personer som fördes till sjukhus efter dramat med lösspringande hästar i Stockholm under helgen har livshotande skador...
Svar
0
· Visningar
409
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På söndag är det en stor dag för de som har lyckats kvala in till Life After Racing Trophy genom Stockholms Cupen, arrangerad av...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under fredagsmorgonen rymde två hästar från en hästgård söder om Stockholm. Nu rapporterar P4 Stockholm att en av dem har blivit påkörd...
Svar
0
· Visningar
253
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagseftermiddagen har fem hästar varit lösa på Djurgården i Stockholm. Enligt P4 Stockholm har två personer fått föras till...
Svar
0
· Visningar
710
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp