Häst död i trafikolycka på E4 vid Linköping

Hästen som fanns i hästbussen ska enligt nya uppgifter vara död. En omfattande trafikolycka har inträffat på E4 väster om Linköping. Enligt uppgift ska minst en personbil, en lastbil och en hästlastbil vara inblandade i krocken. Fem personer ska ha blivit skadade, varav en allvarligt.
 
@Grazing & @Brie
Kanske beror på att det är mer trafik nu när folk väljer att semestra hemma istället för att resa under corona.
Det är nog endel förare där ute som inte är så erfarna då dem inte kör så ofta till vardags, eller inte är vana att åka långt, eller så överskattar dem kanske sin egen körförmåga? Och så blir det ju fler olyckor.
 
@Grazing & @Brie
Kanske beror på att det är mer trafik nu när folk väljer att semestra hemma istället för att resa under corona.
Det är nog endel förare där ute som inte är så erfarna då dem inte kör så ofta till vardags, eller inte är vana att åka långt, eller så överskattar dem kanske sin egen körförmåga? Och så blir det ju fler olyckor.
Eller så är folk helt enkelt förjävla dåliga på att hålla avstånd till framförvarande och i synnerhet djurtransporter.
 
Jag trodde inte att jag skulle tänka så här men, jag ser faktiskt fram emot självkörande lastbilar, tror det kommer att bli mycket lugnare på vägarna.
 
Eller så är folk helt enkelt förjävla dåliga på att hålla avstånd till framförvarande och i synnerhet djurtransporter.

Jo men denna sommar verkar det vara mer trafik på vägen än vanligt, och då är det klart att det är fler dåliga förare som överskattar sin förmåga och därför kör på sätt som orsakar olyckor
 
@Grazing & @Brie
Kanske beror på att det är mer trafik nu när folk väljer att semestra hemma istället för att resa under corona.
Det är nog endel förare där ute som inte är så erfarna då dem inte kör så ofta till vardags, eller inte är vana att åka långt, eller så överskattar dem kanske sin egen körförmåga? Och så blir det ju fler olyckor.

Dagligen ser jag bilar som vinglar på vägen med en förare som fipplar med telefonen vid ratten. Funkar ännu sämre i motorvägsfart.
 
Kanske beror på att det är mer trafik nu när folk väljer att semestra hemma istället för att resa under corona.
Det är nog endel förare där ute som inte är så erfarna då dem inte kör så ofta till vardags, eller inte är vana att åka långt, eller så överskattar dem kanske sin egen körförmåga? Och så blir det ju fler olyckor.
Ja någonting är det ju med detta året, jag har aldrig hört om så mycket olyckor med hästtransporter något år som det här. Jag brukar resonera när jag kör häst att det ju händer sällan någon olycka med transporter så det är inte så mycket att oroa sig för men detta året så är det den ena allvarliga olyckan efter den andra. Känns ganska otrevligt faktiskt.
 
@Grazing & @Brie
Kanske beror på att det är mer trafik nu när folk väljer att semestra hemma istället för att resa under corona.
Det är nog endel förare där ute som inte är så erfarna då dem inte kör så ofta till vardags, eller inte är vana att åka långt, eller så överskattar dem kanske sin egen körförmåga? Och så blir det ju fler olyckor.

Ja, kanske. Det är ju sällan man får alla detaljerna (tack och lov, kanske) via nyhetsrapporteringen.

En sak jag funderat över, inte minst efter en sådan olycka nära mig, är olyckorna där hästen faller ur transporten under färd. Är det rackliga transporter på vägarna? Är kunskapen om att lasta säkert som brister? Eller är det bara maximal otur?
 
Ja, kanske. Det är ju sällan man får alla detaljerna (tack och lov, kanske) via nyhetsrapporteringen.

En sak jag funderat över, inte minst efter en sådan olycka nära mig, är olyckorna där hästen faller ur transporten under färd. Är det rackliga transporter på vägarna? Är kunskapen om att lasta säkert som brister? Eller är det bara maximal otur?
Jag tror många är slarviga faktiskt med sin transport, det ska inte hända att en häst ramlar ur transporten liksom om det inte skett en olycka där transporten har skadats och hästen ramlar ur, då har man missat någonting i säkerheten. Sen är det klart det kan ske produktfel att golv osv är fel ditsatta eller nåt men den sannolikheten är nog inte jättestor.
 
Ja, kanske. Det är ju sällan man får alla detaljerna (tack och lov, kanske) via nyhetsrapporteringen.

En sak jag funderat över, inte minst efter en sådan olycka nära mig, är olyckorna där hästen faller ur transporten under färd. Är det rackliga transporter på vägarna? Är kunskapen om att lasta säkert som brister? Eller är det bara maximal otur?

Jag tror många är slarviga faktiskt med sin transport, det ska inte hända att en häst ramlar ur transporten liksom om det inte skett en olycka där transporten har skadats och hästen ramlar ur, då har man missat någonting i säkerheten. Sen är det klart det kan ske produktfel att golv osv är fel ditsatta eller nåt men den sannolikheten är nog inte jättestor.

Enligt mig skriver tidningarna alltid "ramlade ur transporten", oavsett vad som egentligen hänt, sedan när man får mer detaljer är det kanske så att hästen på något sätt kommit lös i transporten, fått panik, fått upp skötardörren och krupit ut.
Jag har aldrig hört om en häst som på riktigt bara "ramlat ut transporten" utan anledning, då är det något som hänt när man kollar upp det noggrannare.
Det värsta jag hört är hästar som trampat igenom golvet.
 
kollar du statistik är det inte lastbilar som oftast är med i olyckor, det är vanliga bilar som oftast är inblandade/orsakar olyckor.
Fast statistiken säger tydligt att den tunga trafiken styr hastigheten på vägarna, håller lastbilarna ett högt och hetsigt tempo, avspeglas det på övriga trafiken.
 
Fast statistiken säger tydligt att den tunga trafiken styr hastigheten på vägarna, håller lastbilarna ett högt och hetsigt tempo, avspeglas det på övriga trafiken.

Vad för vägar åker du på? alla vägar jag åker på är lastbilar dem långsammaste och det är alltid bakom lastbilar det blir kö eftersom dem åker så långsamt. Jag har aldrig blivit omkörd av en lastbil i hög hastighet.
 
I våras var det en häst som hade hoppat ut ur transporten i Sundsvallstrakten, en bilist stannade och fångade in hästen.
Vad för vägar åker du på? alla vägar jag åker på är lastbilar dem långsammaste och det är alltid bakom lastbilar det blir kö eftersom dem åker så långsamt. Jag har aldrig blivit omkörd av en lastbil i hög hastighet.
Jag har flera gånger råkat ut för att ha en långtradare/lastbil så nära att jag inte ens ser lyktorna i backspegeln och de visar ingen som helst hänsyn om man har en hästtransport påkopplad utan slickar nästan rampen. Vid minst ett tillfälle i vintras har jag varit med om att de blinkat med helljusen för att jag ska öka farten på 70-väg vid vägarbeten och omlagda filen för att de ska slippa bromsa.

Den lilla landsvägen heter E4:an och är trefilig vid de tillfällena.
 
Jo men denna sommar verkar det vara mer trafik på vägen än vanligt, och då är det klart att det är fler dåliga förare som överskattar sin förmåga och därför kör på sätt som orsakar olyckor
Statistiskt sett påstår dom att det är mindre trafik än vanligt fortfarande. Däremot så skulle jag tippa på att det är en större andel ovana förare som hyrt eller lånat en bil för semester eller utflykter istället för att resa utomlands.
 
Dagligen ser jag bilar som vinglar på vägen med en förare som fipplar med telefonen vid ratten. Funkar ännu sämre i motorvägsfart.

Jag upplever också att andelen äldre förare som INTE ska köra bil har ökat... jag har ringt polisen flera gånger de senaste året pga knepig körstil på bilen framför mig. I de flesta fallen har det visat sig vara en äldre förare.
 
Vad för vägar åker du på? alla vägar jag åker på är lastbilar dem långsammaste och det är alltid bakom lastbilar det blir kö eftersom dem åker så långsamt. Jag har aldrig blivit omkörd av en lastbil i hög hastighet.
Blir ofta omkörd av lastbilar när vi är ute och kör med hästtransporten. Vet inte riktigt vad du menar med hög hastighet? Vi håller 80 km/h som mest, dvs den lagliga hastigheten med släp.
 
Jag upplever också att andelen äldre förare som INTE ska köra bil har ökat... jag har ringt polisen flera gånger de senaste året pga knepig körstil på bilen framför mig. I de flesta fallen har det visat sig vara en äldre förare.
Åh, jag hade en HEMSK upplevelse med en äldre förare för ett litet tag sedan...... :crazy: Han körde 40 km/h på en väg där hastigheten ligger på 100 km/h. Jag såg med fasa hur bilarna bakom närmade sig mig SNABBT. Vägen är en sådan väg som är enfilig och blir tvåfilig med jämna mellanrum, och där var det bara en fil så jag kunde ju inte precis köra om honom.. Jag var livrädd för att bilarna bakom skulle köra in i mig. Men den långsamme föraren skulle jag svänga av en bit längre fram, så han tyckte väl att 40 km/h var lagom hastighet då..... :crazy: HELT livsfarlig.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst har dött efter en krock mellan en lastbil och personbil med tillkopplat hästsläp längs E6. Trafiken längs sträckan är just nu...
2
Svar
24
· Visningar
2 017
Senast: Kjerulfia
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera barn ska ha varit inblandade i en olycka med häst och vagn på en camping på långfredagen. Sju personer ska ha befinnit sig ombord...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En olycka har inträffat på E6 vid Laxvik i Halland. En lastbil körde in i en personbil med hästsläp. Ingen person har kommit till skada...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kusk föll av sin häst med vagn på E4 vid Bjästa, enligt polisen. Strax efter lunchtid kom uppgifterna från sjukhuset i Örnsköldsvik...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp