Häst dräktig? Trots negativt provsvar

Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig vara negativa. (proven togs ca 2 månader efter betäckning) men den senaste tiden har jag tyckt att hon inte gått ner i vikt även om vi tränat mycket och gett henne lagom med mat.
Har kollat på juvret igår och såg att hon har något som liknar vaxproppar och att det även ser ut att vara rester av torkad mjölk på magen. vi köpte henne för ca två år sedan och förra ägarna tror att hon haft föl tidigare. Finns det någon möjlighet att hon är dräktig Även om proven var negativa? Då detta blir vårt första föl är vi inte så erfarna kring detta. Tacksam för svar!🙂
 
Hoppsan 😇
Vilken månad skulle hon vara i nu isåfall?
Hur kommer det sig att hon inte ultraljudades om det bara var 2 mån efter betäckning?
Jag har en gång köpt ett sto som det togs blodprov på som var negativt men året efter föddes det en liten hingst.
 
Har inte riktigt haft någon koll på det eftersom jag ej trodde hon var dräktig men jag hade skrivit upp någon stans och det verkar som hon i sånna fall skulle vara i 8 månaden nu. Jag har för mig att vi skulle göra det men så blev det ett blodprov istället. Ojdå skulle verkligen vara roligt med ett litet föl!🤗 det ser även ut som att det hoppar till i magen lite då och då och att hon även sparkar mot magen med bakbenen. Kan det vara ett tecken på dräktighet?
 
Har inte riktigt haft någon koll på det eftersom jag ej trodde hon var dräktig men jag hade skrivit upp någon stans och det verkar som hon i sånna fall skulle vara i 8 månaden nu. Jag har för mig att vi skulle göra det men så blev det ett blodprov istället. Ojdå skulle verkligen vara roligt med ett litet föl!🤗 det ser även ut som att det hoppar till i magen lite då och då och att hon även sparkar mot magen med bakbenen. Kan det vara ett tecken på dräktighet?
8:e månaden är nog lite tidigt för vaxproppar isåfall men kolla med din veterinär. De av mina ston som faktiskt fått vaxproppar har bara fått det precis innan fölning. Kan vara, svårt att säga utan att sett det själv men som sagt kolla med din veterinär så ni kan ta hjälp inför er eventuella första fölning. Det är en del man måste ha koll på 🙂
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är...
Svar
14
· Visningar
4 098
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon...
2
Svar
27
· Visningar
3 523
Senast: Sampi
·
Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 576
Senast: Similitude
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Vi som har det lite knapert - Ät snart
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp