Häst drogs upp ur kärr

(Gefle Dagblad) Räddningstjänsten fick under lördagen göra en utryckning till Kungsgården sedan en häst gått ner sig i ett kärr. Relaterat Händelsen inträffade i Färnmuren strax norr om Kungsgården vid tolvtiden på dagen. En person var ute och red när hästen plötsligt fastnade med fötterna i kärret. -...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Så ryttaren tyckte det var en bra idé att rida ut på ett kärr...?
 
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Kärr kan vara förrädiska, det är inte säkert att man ser att det är det. Tror inte det finns någon som med flit skulle rida ut på ett kärr där man vet om att det är det....
 
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Absolut, dock har kärr ofta ett lite speciellt utseende och om jag personligen misstänker att området framför mig skulle kunna vara ett kärr (eller en myr eller dylikt) hade jag inte gett mig ut där med häst. Tycker det tillhör allmänt sunt förnuft att inte bara rida rätt ut i ett område man inte känner till. Sen ska man komma ihåg att hästar är tunga djur med relativt små fötter i förhållande till kroppsstorleken och tyngden. Även om man som människa kunde korsa kärret utan att gå ned sig är det inte lika självklart att hästen kan göra det samma.
 
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Det som bedöms som ett kärr i texten kan ju egentligen vara något annat också? Det kan ha sett ut precis hur som helst, som en klaffsig äng/glänta.

Dessutom kan man ju rida över våtområden 100 gånger och det går hur bra somhelst men den 101:a gången går det käpprätt åt...
Som med alla andra ridvägar som är lite steniga eller risiga på något sätt på vissa partier.


Låt oss hoppas att ryttaren inte medvetet red ner hästen i ett kärr och låt oss vara glada över att det ändå gick så bra och ingen blev skadad :)
 
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Nä det skulle ju egentligen kunna vara precis vad som helst. I verkligheten skulle det egentligen ha kunnat vara så att hästen blev rädd, hoppade ned i ett blött dike och fastnade. Jag utgick från vad som stod i texten och det jag lyckats utläsa av texten är att ryttaren var ute och red och helt plötsligt hade hästen fastnat i ett kärr och hade sjunkit ned en bra bit med benen. Vet inte om det bara är jag, men jag tycker ändå det luktar lite dåligt omdöme om det hela. Får hoppas att hästen klarade sig bra iaf.
 
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Jag och min häst gick ner oss en gång. Hon sjönk ned till en bra bit över knäna innan hon fick panik och gick omkull.
Som tur var slängde hon sig åt rätt håll så att hon hamnade med frambenen på torr mark och bakbenen ett tunt träd.

Detta inträffade för att hon hoppade ut i skogen för att hon skyggade för en vattenpöl på grusvägen vi red på. :crazy:
Nu sitter det staket på båda sidor om grusvägen. Och detta var inte långt in i skogen.

Så nej, det behöver inte vara så att man är oansvarig och tycker det är en bra idé att rida ut i ett kärr.
 
Sv: Häst drogs upp ur kärr

Nä, fast nu stod det inget om att hästen blev rädd och hoppade ut i buskarna utan att ryttaren var ute och red och "plötsligt" satt hästen fast i ett kärr.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under fredagen fastnade en häst i ett kärr norr om Uppsala. Terrängen var så svåråtkomlig så att räddningstjänsten inte nådde fram med...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Området kring kärret var så pass otillgängligt att räddningstjänsten inte kunde ta hjälp av maskiner. Bara mankraft återstod och...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst gick ner sig i ett kärr norr om Borås på lördagsförmiddagen. Räddningstjänsten larmades till platsen, men till slut var det...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp