Häst eller gård först

Mire

Trådstartare
Kära bukefalister,

Jag behöver lite kloka råd och ord då jag står inför två val- och jag blir inte klok på mig själv 😅.

Jag och sambon står i startgroparna för att spara ihop till handpenning på gård. I April har vi tillräckligt för att beviljas lånelöfte på den summan vi behöver. Men, jag har förälskat mig i en häst, visserligen via film och bild, men han är en drömhäst. Om jag köper honom, så försenas gårdsletande/köp med ca 4-6 månader pga köpesumman plus inackordering. Är det värt det? Hur hade du resonerat?

Tänker att jag kanske inte hittar den hästen sen och köper jag inte nu så kanske en står där utan häst och gårdsletandet tar tid, kanske år. Så trist. Eller så dyker gården upp men en står där utan en del av handpenningen 🙃 Detta är ett ilandsproblem men ändå.

Stora beslut...men ack så lyxiga 🙏.
 
Är det inte bäst att träffa hästen på riktigt så att du vet om det verkligen är en drömhäst eller om bilderna och filmerna förskönar verkligheten. Är det en drömhäst kan du sen besluta om den är värd att vänta på eller inte.

Många hästar som verkar helt fantastiska i annonsen är det inte i verkligheten, anpassa inte livet efter en dröm utan ta reda på fakta.
 
Tyvärr kan jag inte det då den står i Holland. Fått filmer och det räcker. Jag är inte ny på själva den biten så huruvida köpa en häst osedd irl eller inte är inte frågan.
 
Kära bukefalister,

Jag behöver lite kloka råd och ord då jag står inför två val- och jag blir inte klok på mig själv 😅.

Jag och sambon står i startgroparna för att spara ihop till handpenning på gård. I April har vi tillräckligt för att beviljas lånelöfte på den summan vi behöver. Men, jag har förälskat mig i en häst, visserligen via film och bild, men han är en drömhäst. Om jag köper honom, så försenas gårdsletande/köp med ca 4-6 månader pga köpesumman plus inackordering. Är det värt det? Hur hade du resonerat?

Tänker att jag kanske inte hittar den hästen sen och köper jag inte nu så kanske en står där utan häst och gårdsletandet tar tid, kanske år. Så trist. Eller så dyker gården upp men en står där utan en del av handpenningen 🙃 Detta är ett ilandsproblem men ändå.

Stora beslut...men ack så lyxiga 🙏.

Jag skulle utan att tveka köpa hästen! Det är ju inte säkert att ni hittar gården med stort G direkt i april ändå. Ett halvår går snabbt.
 
Det kan ta tid att hitta gård, beroende på era behov och önskemål. Utbudet kan vara större i vår/försommaren. Om du köper hästen nu kanske det dyker upp precis den gård ni önskar i vår. Så du får nog väga fram och tillbaka de behov/önskemål ni har, vad som kan vara svårast att hitta rätt på och vad du kan tänka dig att vänta på - häst eller gård. Finns det gott om hästar du gillar, så köp gård först. Finns det gott om gårdar du gillar, så köp häst först.
 
Jag hade nog satsat på gården först. Vet hur svårt det kan vara att spara pengar som hästägare, är alltid något oförutsett som dyker upp.
Förstår att längtan efter en häst är stor, särskilt om man tror det är drömhästen, men har lärt mig efter 35 år med hästar att det finns många drömhästar därute!😉
Lycka till med vad du än väljer!😃
 
Om gården ni köper behöver renoveras osv kommer den att ta mkt tid och energi.Jag skulle väntat med hästköp och försökt stilla hästbehovet på annat sätt .Att ha häst tar också en hel del tid och energi, även om den är uppstallad hos någon annan...I synnerhet om det är en ny häst man ska lära känna....Men det är ju hur jag tänker,🙂
 
Tusen tack för allas svar. Det är en blandad kompott. Jag har letat som en tok efter stall utifrån mina önskemål men inser att jag måste ha eget först så att jag äntligen kan få det som jag önskar. Hade gärna köpt både och på en gång men den ekonomin finns inte på så kort tid. Så det blir gård först och sedan får jag ju köpa minst två hästar 🤷🏼‍♀️🙏😊 Förhoppningsvis är Covid över nästa sommar och då kan jag köra ner till Holland för att träffa lite olika individer. Men så otålig jag är 🙃😅
 
Kära bukefalister,

Jag behöver lite kloka råd och ord då jag står inför två val- och jag blir inte klok på mig själv 😅.

Jag och sambon står i startgroparna för att spara ihop till handpenning på gård. I April har vi tillräckligt för att beviljas lånelöfte på den summan vi behöver. Men, jag har förälskat mig i en häst, visserligen via film och bild, men han är en drömhäst. Om jag köper honom, så försenas gårdsletande/köp med ca 4-6 månader pga köpesumman plus inackordering. Är det värt det? Hur hade du resonerat?

Tänker att jag kanske inte hittar den hästen sen och köper jag inte nu så kanske en står där utan häst och gårdsletandet tar tid, kanske år. Så trist. Eller så dyker gården upp men en står där utan en del av handpenningen 🙃 Detta är ett ilandsproblem men ändå.

Stora beslut...men ack så lyxiga 🙏.

Vi håller just nu på och bygger stall på våran gård, förväntas vara klart till sommaren 2021. Jag började leta häst i slutet på denna sommar faktiskt, för jag hade ingen lust att vänta längre :) Så för en månad sedan köpte jag häst och har honom inackorderad så länge :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 060
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, vi har precis köpt en gård med stall utanför stan. En tidigare ägare till gården har haft två hästar, nuvarande ägare som vi köper...
Svar
7
· Visningar
1 318
Senast: Grizelda
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp