Häst eller inte häst, det är frågan.

Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och började om, vilket var en ganska lång och slitsam väg tillbaka i sadeln. Ringrost och elände och jag lovade mig själv där och då att jag Aldrig någonsin skulle ta en hästpaus igen. Det var så hemskt att hitta tillbaka till ridningen på den nivå jag var innan. Jag är inte nöjd med att lufsa runt utan jag har alltid varit intresserad av träning och tävling vilket kräver träning och tajming vilket man tappar fort vid en paus.
Sedan har jag haft mkt motgångar med skadade hästar som avlöst varandra osv, så inget av det jag velat ägna mig åt har jag gjort i nån större omfattning. Men hästlivet har liksom snurrat på i sitt hjul lite av bara farten och jag har alltid haft mitt mål i sikte och det har drivit mig framåt. Dvs träning och tävling. För 1,5 år sedan stod jag vid ett vägskäl då jag fått ta bort ett par hästar på kort tid. Visste inte vad jag skulle göra så jag satsade mig ur krisen sas och köpte för första gången i mitt liv en färdig tävlingshäst. Ett strategiskt drag för att rädda mitt hästintresse helt enkelt då jag var väldigt trött och slut efter alla år med rehab och elände. Jag ville se vad det gav att ha en häst där jag kunde göra allt det där jag ville göra.

Med facit i hand har jag nog aldrig fått tillbaka gnistan trots att jag har alla förutsättningar som jag aldrig har haft förr. Jag har en häst i full kondition som är hel och frisk. Jag har eget ridhus, fullservice i stallet och åker bara dit och rider. Slipper allt slit och släp med stalljour, mockning osv. Det finns även en tränare på gården som jag nyttjar i de perioder jag har svårt att få ihop schemat och åka iväg och träna för min huvudtränare. Men jag är ändå inte nöjd. Det går bra att gaska upp sig emellanåt i perioder av regelbunden träning för min huvudtränare, men däremellan fallerar mitt intresse. Jag har en känsla att jag mest har häst på rutin. För att jag inte vet nåt annat. Men det är väl i ärlighetens namn som mest 30% kul och 70% en känsla av att jag inte vill längre.

Men jag är så villrådig. Det känns som att kasta minst 10 år av slit i sjön, om jag ger upp nu. Nu när jag har det jag alltid velat ha och jobbat för. Dessutom har jag bara haft den här hästen i 1,5 år och det känns inte sjyst att den ska flytta och byta hem så ofta. Det är en väldigt känslig häst.
Jag har haft tankar på att betäcka den, den har superstam. Men samtidigt känner jag mig tveksam till det då det ju innebär två hästar och jag vet inte om det riktigt är vad jag behöver i arbetsbelastning i det utgångsläge jag har. Jag hade i normala fall gärna haft ett föl med den stammen jag tänkt, men i ärlighetens namn ser jag inte hur jag skulle kunna förvalta den unghästen med den bristande ork och engagemang jag känner idag.

Jag känner nog egentligen att jag inte vill mer. Men jag kan inte ta mig för att genomföra det. Och det är ett mindre arbete att bara fortsätta springa i hjulet, än det är att ta tag i avvecklandet. Och vem är jag utan häst? Jag kommer ju få obehindrat med tid till att gräva ner mig i mina depressioner och livsleda som jag redan skrivit om innan.
Samtidigt känner jag att det är orimligt att betala 7-8000 kr/månaden för nåt som jag egentligen inte tycker är speciellt roligt. Jag känner mig också hindrad i att jag vill göra annat men behöver ju vara med hästen minst 5 dagar/vecka för att det ska vara givande att ha den. Det handlar eg inte mest om pengar utan om tiden. Jag vill vara fri att tex resa på ett sätt som jag inte är nu. Men jag är också rädd att jag bara Tror att jag kommer göra så himla mkt annat om jag inte hade häst. Till saken hör ju att jag lever ensam och har inte mkt vänner där jag bor, så frågan är ju vad exakt jag tror att jag ska hitta på och med vem, om jag inte är bunden av häst? Jag kanske bara kommer sitta här och gräva ner mig i elände, vilket jag redan gör i alldeles tillräckligt hög utsträckning.
 

Det låter ju som guldläge att sälja hästen när den är fräsch och igång och det är säljarens marknad, du har goda chanser att kunna välja en köpare som du tycker passar hästen. Säger jag som mest har häst för att jag köpte ett föl för 24 år sen och han är en familjemedlem nu. Efter honom blir det hästpaus, troligen permanent. Och då kommer det att kännas konstigt att kasta bort ridningen som jag lagt så många år på att lära mig, och stallgemenskapen.
 
Det låter ju som guldläge att sälja hästen när den är fräsch och igång och det är säljarens marknad, du har goda chanser att kunna välja en köpare som du tycker passar hästen. Säger jag som mest har häst för att jag köpte ett föl för 24 år sen och han är en familjemedlem nu. Efter honom blir det hästpaus, troligen permanent. Och då kommer det att kännas konstigt att kasta bort ridningen som jag lagt så många år på att lära mig, och stallgemenskapen.

Jag ska tala med min tränare nästa gång vi ses, om hen vet nån passande köpare. Det är ju en lång process nog som det är, och jag vill inte annonsera. Då får vi se vad det ger. Till rätt hem och pris kanske det är lättare att fatta beslut. När jag jämför priser på likvärdiga på hästnet skulle jag kunna lägga prislappen 150-170k. Sjuka priser nu.

Som du säger är det en stor del av känslan, att kasta bort allt arbete och slit med ridnigen, samt gemenskapen... Å andra sidan har jag fått ett jobberbjudande som nog kommer innebära att framåt våren kommer jag inte ha så mkt tid att lägga på ridningen. Det kanske också kan bidra till beslutet.
 
Jag ska tala med min tränare nästa gång vi ses, om hen vet nån passande köpare. Det är ju en lång process nog som det är, och jag vill inte annonsera. Då får vi se vad det ger. Till rätt hem och pris kanske det är lättare att fatta beslut. När jag jämför priser på likvärdiga på hästnet skulle jag kunna lägga prislappen 150-170k. Sjuka priser nu.

Som du säger är det en stor del av känslan, att kasta bort allt arbete och slit med ridnigen, samt gemenskapen... Å andra sidan har jag fått ett jobberbjudande som nog kommer innebära att framåt våren kommer jag inte ha så mkt tid att lägga på ridningen. Det kanske också kan bidra till beslutet.
Jag tycker att det låter som en lysande strategi, håll fast vid den!
Låt din tränare lägga ut krokar hos sina vänner/tränare också. Din tränare vet ju verkligen vad din häst kan och kan grov-sortera ev. köpare direkt.
 
Jag tycker att det låter som en lysande strategi, håll fast vid den!
Låt din tränare lägga ut krokar hos sina vänner/tränare också. Din tränare vet ju verkligen vad din häst kan och kan grov-sortera ev. köpare direkt.

Precis min tanke. Om en köpare tränar för vettig tränare skulle jag kunna känna mig mer trygg att sälja. Annonsera till vem som helst känns som en större risk att få tillbaka ett problem efter 3 mån när dom misslyckats med känslig häst. Ja jag är cynisk men man blir det efter 30 år i branschen. Finns så mkt inkompetent hästfolk, mer nu än för 20 år sedan...
 
Precis min tanke. Om en köpare tränar för vettig tränare skulle jag kunna känna mig mer trygg att sälja. Annonsera till vem som helst känns som en större risk att få tillbaka ett problem efter 3 mån när dom misslyckats med känslig häst. Ja jag är cynisk men man blir det efter 30 år i branschen. Finns så mkt inkompetent hästfolk, mer nu än för 20 år sedan...
Kan bara hålla med, tyvärr... :down:
 
Känner mig helt under isen nu. Var till min tränare igår och hade tänkt ta upp frågan, kände mig rätt tillfreds i beslutet att sälja. Så hade min häst ingen vidare bra dag och min tränare var bekymrad över det, och tyckte att jag borde kolla upp den närmare ifall det är nåt fel. Jag kände bara hur jag sögs ner i det svarta häst-hålet igen. Jag ORKAR inte ha ytterligare en häst som blir ett jävla rehabprojekt, är det nån gång jag inte orkar det så är det nu när jag inte ens orkar ha en hel häst... jag vill bara lägga ner och aldrig mer se en häst igen. Så känner jag nu.
Hoppas verkligen det är nån pälsrelaterad kinkighet, men så enkelt ska man väl aldrig komma undan. Jag har ju som sagt gjort detta i 30 år och det är Aldrig så enkelt som bara en liten grej som inte tar flera månader att få ordning på. Eller år. Skjut mig.
 
Känner mig helt under isen nu. Var till min tränare igår och hade tänkt ta upp frågan, kände mig rätt tillfreds i beslutet att sälja. Så hade min häst ingen vidare bra dag och min tränare var bekymrad över det, och tyckte att jag borde kolla upp den närmare ifall det är nåt fel. Jag kände bara hur jag sögs ner i det svarta häst-hålet igen. Jag ORKAR inte ha ytterligare en häst som blir ett jävla rehabprojekt, är det nån gång jag inte orkar det så är det nu när jag inte ens orkar ha en hel häst... jag vill bara lägga ner och aldrig mer se en häst igen. Så känner jag nu.
Hoppas verkligen det är nån pälsrelaterad kinkighet, men så enkelt ska man väl aldrig komma undan. Jag har ju som sagt gjort detta i 30 år och det är Aldrig så enkelt som bara en liten grej som inte tar flera månader att få ordning på. Eller år. Skjut mig.
Men du, om det skulle innebära rehab i många månader eller till och med år - kan du inte ta bort hästen då? :heart

I övrigt förstår jag precis hur du känner. Är utbränd på djur efter ett helt bisarrt år med sjukdomar och skador. Har alldeles för många djur så har beslutat mig för att åtminstone inte skaffa några fler. Så får de jag har gå bort tids nog.
 
Men du, om det skulle innebära rehab i många månader eller till och med år - kan du inte ta bort hästen då? :heart

I övrigt förstår jag precis hur du känner. Är utbränd på djur efter ett helt bisarrt år med sjukdomar och skador. Har alldeles för många djur så har beslutat mig för att åtminstone inte skaffa några fler. Så får de jag har gå bort tids nog.

Nja, så allvarligt är det inte eftersom den bevisligen gått att rida. Det är nog mer en tillräckligt liten sak för att inte vara föremål för utdömning/t-märkning, men tillräckligt stor för påverka användbarhet och kräva mkt rehab. Det brukar vara standard för mitt hästägande sett till de sista 20 åren. Inget avgörande inledningsvis men som suger musten ur en fullständigt för att försöka reparera, med en frustrerad undermotionerad häst på köpet. Har gjort den resan i många år och jag har inte en sportmössa att uppbringa ork och engagemang för det igen. Men det är liksom inte anledning nog för att önska livet ur min häst. Det känns mest som nåt som omöjliggör försäljning, och jag orkar inte rehabba. Jag orkar ju bevisligen inte ens med en fullt frisk häst där jag bara gjort det roligaste dvs ridit och tränat. Jag blir oerhört stressad av känslan att jag nu ser framför mig en massa elände som jag inte har nån aning hur jag ska orka med.
Och nej man ska inte måla fan på väggen, men eftersom jag är så pass skadad av tidigare erfarenheter så gör jag det. För säkerhets skull. För att åtminstone eliminera risken för att bli negativt överraskad.
 
Hur gick det med hästen? Känner igen mig i den där ständiga rehab-loopen, man tappar motivationen totalt till slut... :(

Sålde en av mina hästar för halv pris pga fissur i benet som krävde 6 mån boxvila/rehab för några år sedan, då jag inte orkade med att göra det jobbet själv bara för att sälja sedan.

Din häst var ett sto, eller? Kan du evt sälja henne som avelssto?
 
Hur gick det med hästen? Känner igen mig i den där ständiga rehab-loopen, man tappar motivationen totalt till slut... :(

Sålde en av mina hästar för halv pris pga fissur i benet som krävde 6 mån boxvila/rehab för några år sedan, då jag inte orkade med att göra det jobbet själv bara för att sälja sedan.

Din häst var ett sto, eller? Kan du evt sälja henne som avelssto?

För att vara ärlig - jag har ingen aning. Jag gav henne några dagar ledigt, mest gav jag mig själv ledigt för jag orkade inte ens se en häst. Klippte sedan av all björnpäls och gav en kur djävulsklo i ett par veckor. Har aldrig gett det förr men fick ett tips. Hade ju inte direkt mkt att förlora på det. Sedan har jag ridit på som vanligt men varit extra lyhörd för ev motstånd. Varken jag själv, equiopaten eller den som hjälper mig med tömkörning ser några fel på min häst. Min egen analys är att jag helt enkelt är den felande länken, jag har ingen motivation alls till att rida till vardags, kan med god vilja gaska upp mig inför träningarna men mängdträningen blir ju inte direkt toppen. Det är väl ok, men klart hästen känner av min ovilja.
Jag har nu avbrutit kuren med dk och bokat in en klinikgenomgång med god marginal till det ska ha gått ur kroppen. Så vi får väl se. Jag har inte varit till tränaren pga att det inte passat med jobbet, men det hade varit intressant att höra vad hen säger också. Men jag kan inte rida för hen förrän om 3v till. Ja det är öken just nu när jag jobbar så mkt de dagar tränaren är tillgänglig, då det är en heldagsutflykt att åka och träna måste jag vara ledig och det har inte kunnat lösas.

Jag ber till gud att vet inte hittar nåt fel. Isf kommer jag försöka sälja, jag har verkligen efter detta insett att jag aldrig mer vill ha en häst.
Ja det är ett sto och avelsvärde finns men man vill ju veta om det ev är nåt fel först. I vilket fall kan jag ju glömma att få samma pengar som avelssto jämfört med som ridhäst så jag hoppas ju verkligen det inte är nåt fel på henne, bara skit i sadeln.
 
Senast ändrad:
Liten terapiuppdatering då....

Klinikgenomgången visade ingenting. Frisk som en nötkärna, vilken lättnad! Passade på att besiktiga när jag ändå var där och skickade in protokollet till fb och höjde livvärdet medan jag hade en frisk och fräsch häst (är inte alls cynisk :angel: ).
Sedan har vi hankat på under vintern, kämpat med min ork och motivation som går upp och ner. Så är mitt liv överlag, men det blir mest märkbart i ridningen då det kräver att man är närvarande. Men så plötsligt gav jag mig fan på att rida ordentligt för att ge min häst upprättelse och ja, min häst har gått som en klocka länge nu. Fantastisk att rida, underbar energi, och jag tom kan känna att jag ser fram emot ridningen :heart Såklart dippar jag vissa dagar men överlag har det funkat jättebra, ffa på träning.

Resten kvarstår dock. Är det värt pengarna? Orkar jag ta det till en nivå där det känns värt uppoffringarna från annat? Jag dras fortfarande till andra saker jag vill göra, men inget av det handlar så mkt om vardagsgrejer utan mer om sånt jag vill vara fri att göra på semester och helger. Men övriga året då? Vad gör man i vardagen utan häst? Jag har jobb + extrajobb, vilket jag trivs med men det finns ju 24 tim per dygn vilket är tajt när det är jobb men segt när en är ledig. Jag känner att jag är trött, men vet inte hur och vad jag kan sålla bort. Och jag tycker om min häst, mer ju bättre det går med ridningen såklart. Och det går bra nu. Är jag dum i huvudet som säljer en häst som är frisk och har den bästa ridbarheten av alla hästar jag haft i mitt liv? Ska jag kanske passa på att ha en sådan häst nu när jag har den? Mkt tankar snurrar här som sagt...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 408
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag är inte medveten om hur jag, vecka för vecka, blir mer och mer dyster och inåtvänd. Inte förrän en kollega påpekar det och jag inser...
Svar
4
· Visningar
635
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
789
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 836
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp