Häst exploderar!

Tack, bra tips! Håller med, men svårt att hitta lösdrift inom rimligt avstånd med de träningsmöjligheter jag vill ha tillgång till. Skulle jag ha mina hästar på lösdrift blir det helt andra förutsättningar för min satsning. Så allt är ju en avvägning, jag har tagit det bästa alternativet(eller minst dåliga kanske man får säga vad gäller just hagtider och sällskap)som är rimligt. Han går i skrittmaskin+rids varje dag med en vilodag från ridning där han också skrittar. Han är ju inte så gammal än utan fortfarande finns hopp att han ska coola ner sig med åldern. I sommar ska han gå på bete och kommer vara ute dygnet runt vilket han inte gjort sen han var (ung) unghäst. Gett mig fan på att det ska gå för han är den bästa hästen jag suttit på och har kapacitet för hur mycket som helst. Så begränsningarna är ju hos mig. Men han är så otroligt ridbar när han går att kommunicera med och kan man tygla den enorma energin så skulle det bli så bra. Men just nu så får man hålla i sig när det drar iväg...
Jag har inga konkreta tips men en fundering. Du skriver att om du flyttar hästen till lösdrift så kan du inte göra den satsning som du vill göra. Men kan du göra den satsningen nu då hästen är så pass explosiv av sig? Kommer du dit du vill med honom, funkar han på tävling osv?
Att hästen blir lugnare av lösdrift är såklart inte säkert. Men blir han lugnare i sommar av att gå ute dygnet runt som du skriver att han ska få göra, så kanske det kan vara värt att prova lösdrift ett tag. Det kan ju vara så att han behöver det under en period och att det går att stalla upp honom senare i livet när han är mer ”färdigutbildad” och inte så mycket nytt och svårt ska läras in.
 
Vad roligt!
Det kan absolut vara min häst. Men tungriden är han inte. Han är otroligt känslig. Däremot var han farlig som ung och oskolad. Det var lägen då det inte funkade med pyttehjälper då. Och han kunde gå emot.
Han är också sådan som varit för kvick och slängt sig mellan ytterligheter. Gärna kasta sig in i för mkt samling, för kvick etc.
Min ville ingen heller rida förut IOM att det kunde explodera och det väldigt fort. Ridfröken gömde sig bakom sargen varje lektion då. Och inte ens mannen ville sitta på honom då IOM att han var för farlig.
Nu vet jag att det till stor del berodde på att han hade väldigt ont i mun, käkled och nacke(vilket ju då går vidare i resten av kroppen och ger en häst som skyddar sig och inte rör sig fullt ut) pga att veterinärerna som kollat tänder inte hjälpt honom balansera om hans bett. Med rätt tandläkare av annan skola har jag en ny häst. En häst som vill och kan på ett annat sätt, genom hela kroppen.

Med så bra tränarhjälp så löser det sig säkert om ni fortsätter träna och göra rörelserna bekanta!

Det finns många sätt att ge mer fett i foderstaten. Detta är mitt IOM att jag vill åt andra delar än bara det dämpande.
Det finns oberoende studier på att hästar som går på en fettrik foderstat reagerar mindre på stimuli i form av tryck, hastiga visuella rörelser och ljud. Så det kan ju vara värt att testa ge någon sorts fett. 😊
Jag förstår! Jag snurrar säkert till det.

Man ber om mer kraft som krävs när man trappar upp samlar och får det med besked.. Även när jag upplever att han är loss både fysiskt och mentalt så går det från 0-100. När han har lust att "busa" och vill springa. För att ta sig vidare från det lösgjorda till det bärande samlade behöver man ju sätta kraft i hästen. Där brister jag säkert som ryttare med och gör inte exakt precis så mycket som man behöver. Han är totalt oförlåtande och då blir det så oändligt små marginaler..Upplever inte att det är smärtrelaterat om man tar in vad han vibar. Och vill ju tro att ögonen jag har på marken också sett om de upplevt det så. Känns liksom inte som att det är av fysisk begränsning/att det tar emot som han flyger i luften. Sen håller jag med om att man inte ska utesluta det, han är såklart kollad men någon annan som jobbar annorlunda kanske hittar något. Så det ska jag ha i bakhuvudet och höra mig för.
Synd att det är de begåvade hästarna som ofta sprakar såhär. Man vill ju inte ge upp och när han går så går han så bra.. Du vet säkert!
 
Jag har inga konkreta tips men en fundering. Du skriver att om du flyttar hästen till lösdrift så kan du inte göra den satsning som du vill göra. Men kan du göra den satsningen nu då hästen är så pass explosiv av sig? Kommer du dit du vill med honom, funkar han på tävling osv?
Att hästen blir lugnare av lösdrift är såklart inte säkert. Men blir han lugnare i sommar av att gå ute dygnet runt som du skriver att han ska få göra, så kanske det kan vara värt att prova lösdrift ett tag. Det kan ju vara så att han behöver det under en period och att det går att stalla upp honom senare i livet när han är mer ”färdigutbildad” och inte så mycket nytt och svårt ska läras in.
Väldigt bra reflektion. Jag har fler hästar på samma ställe och har min tränarhjälp här. Så det skulle bli så svårt att ha honom någon annanstans på lösdrift :( Om han blir bättre i sommar så måste jag ju ta en rejäl funderare på hur jag ska göra.
Han har ju bra dagar när han går att kommunicera med. Och han blir ju bättre av att rastas och få springa innan man sitter upp samma dag. Så det kan man ju göra innan tävling men ju starkare han blir desto mer måste han ladda ur sig och till sist blir jag väl stående flera timmar innan varje ridpass till vardags. Han rör redan på sig så pass mycket att jag måste komma runt det på annat sätt(också, han kommer nog alltid behöva väldigt mycket motion och möjlighet till rörelse).
 
Har själv en numera 6-åring som i perioder har varit rentav farlig att rida - trots lösdrift med kompis och inget kraftfòder så körde han i vintras full rodeo 9 av 10 ggr om vi t. ex. försökte skritta ut i skogen en liten sväng... (även om han gått hårdt dressyrpass dagen innan)

Två saker som fungerat på honom, är:
- Lägga upp passen så att man i största möjliga mån undviker att trigga dessa oönskade reaktioner - för varje gång det händer så blir det en vana, så man måste få in det att vara lugn och avspänd som en vana istället. Dvs mesrida under en tid, för att "programmera om" hästen.
- Hoppträna regelbundet. Iaf min häst verkar bli av med sina "myror i brallan" på ett helt annat sätt om han får använda kroppen och knoppen lite ordentligt genom att hoppa minst en dag i veckan.

Hoppast du hittar något som funkar för din med!
 
Min häst har hittat ett helt annat sinneslugn sedan jag kom i kontakt med vbr-inriktad ridlärare. Han blir aldrig trängd eller satt i samling så att det bygger spänning som sen blir explosion utan är betydligt mer nöjd och tillfreds som utgångsläge. Har innan ofta känt känslan av att det puttra på under lock och sen plötsligt kokar det över. Den jag åker till är verksam utanför Norrköping.
 
Nu är inte min häst "dum" och exploderar, men han är verkligen tokhet. Blir lätt som en tokig hopponny som frustar argt och hoppar jämfota i galoppen. Men han har lärt sig att han måste vänta och får inte ge sig iväg. Så i allt det heta är han otroligt lydig. När jag rider fram börjar jag galoppera så fort känslan av att lyfta mot månen släppt i traven och galopperar tills han frustat ur sig och det blir ridbart. Efter det är traven mycket bättre och hästen betydligt mer nöjd.

Tänker att när du rider rörelser och har kommit så långt som byten i varje/vartannat så bör ni ha en rätt hög samling i hästen. Samling handlar om att ha rejält tryck utan att hästen ligger i handen utan energin "stannar i kroppen", hästen ska hela tiden vänta. Så känns som det finns mycket grundjobb att leka med för dig. Att kunna rida tempoväxlingar och få häst att vänta osv.

Sen finns det tex NAF Magic som kan ta udd av spänning. Har fungerat otroligt bra på de två jag testat på.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 840
Senast: jemeni
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 938
Senast: akleja
·
Ridning Jag rider en kallblodstravare som har lite stressbeteende kvar sen travet. Han vill också göra allt i högt tempo, gärna fullt ös...
Svar
9
· Visningar
2 149
Senast: KSF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kaninskrik
  • Kön kattungar
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp