Häst får panik vid uppsittning och avsittning

KAROLIJNAH

Trådstartare
Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har börjat få panik när man ska sitta upp och sitta av.

Hästen är en 10 år gammal valack på 148cm och inriden. Varje gång jag sätter foten i stigbygeln börjar han backa och gå bort från mig. Jag har fortsatt att hoppa med honom på ett ben men då blir han ännu räddare. Min stallkompis har försökt att hålla i honom när jag försöker sitta upp, men då börjar han kasta sig åt sidan och vi fick avbryta försöket. Jag har försökt att hoppa upp från en stol, men då börjar han gå bort från stolen och igår fick han panik och lyckades få stolen under magen.

När jag väl kommer upp i sadeln försöker han springa iväg och beter sig väldigt stressat. Efter ett par minuter lugnar han ner sig och är väldigt fin att rida.

Problem kommer också när jag ska sitta av. Då beter han sig som när man ska sitta upp. Dvs börjar kasta sig åt sidan, backar och blir stressad. Igår fick jag rida hela vägen in i stallet och sedan hoppa av. Där var han i alla fall lugn och stod still när jag hoppade av.

Det här problemet har aldrig funnits förut. En annan tjej red honom innan och då var det aldrig problem med att sitta upp och av. Men sedan fick han stå i två veckor och det är efter det här som han har blivit konstig. Vi har inte bytt utrustning på honom och det enda som har hänt är att han har fått nya skor.

Jag och stallkompisen kände igår på hans kropp för att se om han har ont, men han markerar inte och är inte halt. Provade även igår att stå bredvid honom och hoppa upp och ner och efter en stund slappande han av och blev inte rädd för mitt hoppande.

Han blir även lite rädd när man ska tränsa och lägga tyglarna över huvudet. Men efter lite tid var det inga problem att få tyglarna över huvudet. Hantering av hästen är inga problem. Man får lov att borsta överallt och pilla på honom utan några konstigheter.

Någon som kan hjälpa mig att komma till rätta med problemet? Har inte lust att bli skadad av hästen eller riskera livet varje gång jag ska rida ett pass på honom.
 
Har du alltså hästen på uppdrag av ägaren? Eller är det din häst?
Tänker att du kanske ska avsäga dig uppdraget om du inte reder ut det isf.
 
Säger också smärta vid en sån förändring.
Kan ha hänt något under de två veckorna den vilat - vore ju inte första gången en häst halkat och dragit till något, gått omkull eller liknande...
 
Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har börjat få panik när man ska sitta upp och sitta av.

Hästen är en 10 år gammal valack på 148cm och inriden. Varje gång jag sätter foten i stigbygeln börjar han backa och gå bort från mig. Jag har fortsatt att hoppa med honom på ett ben men då blir han ännu räddare. Min stallkompis har försökt att hålla i honom när jag försöker sitta upp, men då börjar han kasta sig åt sidan och vi fick avbryta försöket. Jag har försökt att hoppa upp från en stol, men då börjar han gå bort från stolen och igår fick han panik och lyckades få stolen under magen.

När jag väl kommer upp i sadeln försöker han springa iväg och beter sig väldigt stressat. Efter ett par minuter lugnar han ner sig och är väldigt fin att rida.

Problem kommer också när jag ska sitta av. Då beter han sig som när man ska sitta upp. Dvs börjar kasta sig åt sidan, backar och blir stressad. Igår fick jag rida hela vägen in i stallet och sedan hoppa av. Där var han i alla fall lugn och stod still när jag hoppade av.

Det här problemet har aldrig funnits förut. En annan tjej red honom innan och då var det aldrig problem med att sitta upp och av. Men sedan fick han stå i två veckor och det är efter det här som han har blivit konstig. Vi har inte bytt utrustning på honom och det enda som har hänt är att han har fått nya skor.

Jag och stallkompisen kände igår på hans kropp för att se om han har ont, men han markerar inte och är inte halt. Provade även igår att stå bredvid honom och hoppa upp och ner och efter en stund slappande han av och blev inte rädd för mitt hoppande.

Han blir även lite rädd när man ska tränsa och lägga tyglarna över huvudet. Men efter lite tid var det inga problem att få tyglarna över huvudet. Hantering av hästen är inga problem. Man får lov att borsta överallt och pilla på honom utan några konstigheter.

Någon som kan hjälpa mig att komma till rätta med problemet? Har inte lust att bli skadad av hästen eller riskera livet varje gång jag ska rida ett pass på honom.
Det är inte så att ni oavsiktligt har lyckats skrämma den, så att ni gjort den rädd för uppsittning och avsittning då?
 
Bytt sadelgjord till en som luggat pälsen/nypt till eller liknande vid uppsittning?

Kan någon hålla emot på andra sidan vid uppsittning/avsittnimg om du skippar pall så länge?

Testat att longera innan du sitter upp?

Testat att hoppa upp/av från andra sidan?
 
Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har börjat få panik när man ska sitta upp och sitta av.

Hästen är en 10 år gammal valack på 148cm och inriden. Varje gång jag sätter foten i stigbygeln börjar han backa och gå bort från mig. Jag har fortsatt att hoppa med honom på ett ben men då blir han ännu räddare. Min stallkompis har försökt att hålla i honom när jag försöker sitta upp, men då börjar han kasta sig åt sidan och vi fick avbryta försöket. Jag har försökt att hoppa upp från en stol, men då börjar han gå bort från stolen och igår fick han panik och lyckades få stolen under magen.

När jag väl kommer upp i sadeln försöker han springa iväg och beter sig väldigt stressat. Efter ett par minuter lugnar han ner sig och är väldigt fin att rida.

Problem kommer också när jag ska sitta av. Då beter han sig som när man ska sitta upp. Dvs börjar kasta sig åt sidan, backar och blir stressad. Igår fick jag rida hela vägen in i stallet och sedan hoppa av. Där var han i alla fall lugn och stod still när jag hoppade av.

Det här problemet har aldrig funnits förut. En annan tjej red honom innan och då var det aldrig problem med att sitta upp och av. Men sedan fick han stå i två veckor och det är efter det här som han har blivit konstig. Vi har inte bytt utrustning på honom och det enda som har hänt är att han har fått nya skor.

Jag och stallkompisen kände igår på hans kropp för att se om han har ont, men han markerar inte och är inte halt. Provade även igår att stå bredvid honom och hoppa upp och ner och efter en stund slappande han av och blev inte rädd för mitt hoppande.

Han blir även lite rädd när man ska tränsa och lägga tyglarna över huvudet. Men efter lite tid var det inga problem att få tyglarna över huvudet. Hantering av hästen är inga problem. Man får lov att borsta överallt och pilla på honom utan några konstigheter.

Någon som kan hjälpa mig att komma till rätta med problemet? Har inte lust att bli skadad av hästen eller riskera livet varje gång jag ska rida ett pass på honom.
När beteendet kommer plötsligt och utan synbar anledning bör man nog låta vet checka hästen. Det kan vara diverse smärta och vissa fysiska besvär kan ge upphov till milda sadeltvångsliknande reaktioner där de visar obehag vid upp/avsittning.

Har du sett den riden hos den som red in hästen? Reds den in i "Normal ålder" eller nu nyligen? Har den stått längre perioder och när?

Sen tillhör det för mig som absoluta basic att se till att man släcker ut alla tendenser till obehag av utrustning och normala procedurer som ska göras med en riden häst innan man rider den/ser den som färdiginriden.
En häst som visar obehag över att man ska över med tyglarna kan reagera på andra saker med.
En häst som inte vill att man sitter upp hade jag, om den var frisk, arbetat med att den ska tåla att stå still, att man hänger på den, att man joxar i med stigbyglar etc etc.. Det finns ett gäng övningar man kan göra för att hjälpa de som tycker det är obehagligt med vikt i stigbygel tex som man gör avsuttet innan man börjar rida. Jag gör sånt som standard på alla lite grönare eller problematiska hästar i förebyggande syfte. Gör man grunderna slipper man oftast sånt här om det inte är smärtbaserat.
 
Nu vill jag inte skrämmas utan mer visa på hur viktigt det är att kolla upp hästen hos veterinär när den börjar bete sig annorlunda.
Jag hade en unghäst som började göra precis så som du beskriver. Det blev svårare att sitta upp och en dag sa hon ifrån rejält genom att resa sig så hon nöstan gick omkull just när jag skyndat mig upp i sadeln. Jag åkte av och fick ordentliga skador. Trodde först att hon bara blev rädd för att jag var lite för snabb upp för att hinna innan hon gick i väg, men för att göra en lång historia kors så visade det sig senare att hon var väldigt trasig i haserna och gick inte att rädda. Det var därför hon hade börjat bli krånglig att sitta upp på och reagerade så starkt när jag skyndade mig upp i sadeln den dagen.
Så precis som andra redan skrivit så är nr 1 att kolla upp hästen veterinärt innan ni börjar jobba med att kunna sitta upp och av hästen igen. Gör det snarast innan något allvarligt händer.
 
Jag känner till en häst som blev så, det visade sig att bommen i sadeln var av, efter att en annan häst sprungit över sadeln då den låg i stallgången.

* Jenny *
 
Är sadeln kollad invändigt nyligen? Dvs öppnad (bossor och kammarläder lossade från sadeln) och bommens skick kontrollerad av en kunnig sadelmakare.
Nitar kan gå sönder och om en inte märker det (det märks inte alltid utvändigt, alls) så blir det ökad rörelse i bommen vilket kan göra att fler nitar går sönder och/eller att järnet i framvalvet går av. Till exempel. Det finns också nitar på fler ställen än framvalvet, som kan gå sönder, även om fram är vanligast enligt min erfarenhet. (Om det inte är en helgjuten plastbom, då. Men jag hade ändå låtit kontrollera sadelns skick mtp beteendet. Vid upp/avsittning blir belastningen ju sned/annorlunda jämfört med när en sitter rakt över hästen.)

Förutom sadeln så hade jag velat att en veterinär undersöker hästen. Plötsliga beteendeförändringar är för mig en varningssignal.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 279
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp