Häst fastnade i järnvägsräls

När jag var barn fick jag lära mig att man aldrig aldrig aldrig rider över övergången utan precis bredvid just för att hästen inte ska kunna fastna. Är jag den enda som fått lära mig detta? När jag ridit över övergångar har jag alltid varit den enda som tar den lilla lilla omvägen över den fria rälsen.
 
När jag var barn fick jag lära mig att man aldrig aldrig aldrig rider över övergången utan precis bredvid just för att hästen inte ska kunna fastna. Är jag den enda som fått lära mig detta? När jag ridit över övergångar har jag alltid varit den enda som tar den lilla lilla omvägen över den fria rälsen.
När jag var barn fanns det ett övergångsställe som vi ofta passerade. Det var en obevakad järnvägsövergång. En gång fastande ponnyn 😧 oron innan han kom loss ! Han fick liksom vrida hoven runt på något vis och tack o lov kom han upp. Efter det gick vi bredvid. Allt annat är ju livsfarligt. Vi förstod inte det först som barn, det var ingen vuxen med och visade.
 
När jag var barn fick jag lära mig att man aldrig aldrig aldrig rider över övergången utan precis bredvid just för att hästen inte ska kunna fastna. Är jag den enda som fått lära mig detta? När jag ridit över övergångar har jag alltid varit den enda som tar den lilla lilla omvägen över den fria rälsen.
Det fick vi också lära oss.
Men vi fick ju också lära oss att hoppa av och sparka skiten i diket om hästen gjorde ifrån sig när man red efter en väg. Båda sakerna verkar vara bortglömda lektioner för de yngre generationerna, med tanke på en del debatter och så denna "olycka".
 
Utanför Åstorp vet jag att de satte extra brädor på en övergång så att tomrummet inte skulle bli så stort. Men är det Strail (gummiplattor) eller storplan (betongplattor) så ska det inte finnas en chans att fastna eftersom dessa sluter mot rälen, även om allt kan hända. Det är när det är trälämmar som risken är som störst.
 
Någon som kan förklara hur hästen lyckas fastna?
Jag skulle tippa på att det var på en övergång med trälämmar. Inte helt säkert men det är där det finns ett utrymme mellan brädor och räl som hästar kan fastna.
Bilden är endast för att visa mellanrummet som kan finnas, där jag misstänker att en häst kan fastna med hoven.
 

Bifogade filer

  • 76CCC06E-ACAD-4863-92BC-6F804FC7F33F.png
    76CCC06E-ACAD-4863-92BC-6F804FC7F33F.png
    284,5 KB · Visningar: 85
Senast ändrad:
Jag skulle tippa på att det var på en övergång med trälämmar. Inte helt säkert men det är där det finns ett utrymme mellan brädor och räl som hästar kan fastna.
Bilden är endast för att visa mellanrummet som kan finnas, där jag misstänker att en häst kan fastna med hoven.
Menar du att den liksom åker ner med hoven i springan och fastnar?
 
Menar du att den liksom åker ner med hoven i springan och fastnar?
Ja, det är så jag fått förklarat för mej utav en hästägare som bodde nära järnvägen. Inte alls omöjligt scenario eftersom det är ett bra glapp mellan räl och brädor. Och något annat ställe har jag svårt att fantisera fram.
 
Vår ena häst har fastnat just bredvid, på den fria rälsen, så det är ingen garanti!

Den lossnade genom att rygga. Tåkappan hamnade under en av rälsklamrarna.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En häst räddades på söndagen efter att ha fastnat illa med benet i en bro under en ridtur i Johannishus, Ronneby kommun. Med hjälp av...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan fick en ponny som halkat av en bro och fastnat bärgas bort med hjälp av en lastare. Nu berättar ryttaren, 11-åriga...
Svar
0
· Visningar
174
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Räddningstjänsten larmades under söndagskvällen till Talbo i Stenungsund då en häst fastnat i någonting. – Den var illa skadad...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en ridtur på söndagen föll en häst igenom en bro i Johannishus i Blekinge och kilades fast. Det krävdes en stor räddningsinsats...
Svar
0
· Visningar
241
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp