Häst fixerad vid annan häst

service

Trådstartare
Nya hästen har blivit fixerad vid sin boxgranne.
Litet stall 4 hästar, går inte byta box pga olika anledningar.

Hästen går i hage mellan sin boxgranne och en annan häst.
Alla hästar ser varandra i hagarna.
När boxgranne går in så får nya hästen spel och spränger hagen.
Inte varje gång men hänt x antal gånger så nu vågar vi inte chansa mer. Hästen gör illa sig.
Spelar ingen roll att dom andra är ute/lugna.
El på, i lugnt tillstånd respekterar hon den.

Nu får hon gå in varje gång boxgrannen går in.
Vilket inte är hållbart i längden då boxgrannen är borta mycket och länge i perioder.


Tips/råd ... ?
 
Det går inte att ha henne ihop med någon annan av hästarna?

Nej det gör tyvärr inte det, då dom andra 2 platserna är till/in ridnings hästar som kommer och går.
Därav att det inte går flytta runt bland boxarna heller.
Tanken var ju att hästen skulle gå ihop med den andra stationära hästen vilket är boxgrannen.
 
@service fattar inte riktigt, går hästen själv i hagen just nu alltså ?

Och vilken boxgranne är stationär , du skriver om att ena boxgrannen är borta mycket ?

Hur länge har du haft hästen?
 
@service fattar inte riktigt, går hästen själv i hagen just nu alltså ?

Och vilken boxgranne är stationär , du skriver om att ena boxgrannen är borta mycket ?

Hur länge har du haft hästen?

Hästen går själv i hagen.
Hon har bara en boxgranne för hon står längst ut.
Boxgrannen är den hon är fixerad vid och även den som är borta mycket.
Ett par månader har jag haft henne så att det är nytt det förstår jag.
Men i längden så är det inte hållbart om det skulle fortsätta, och vill ju helst att hon ska kunna gå tillsammans med den hon är fixerad vid.
 
Hur fungerar det om hästen går ut när den andra är inne? Om den går ut först? Har varit i stall där vissa hästar varit smått fixerade vid andra men då har det oftast gått bra om dom inte blir lämnade utan att det är dom som går ifrån den andra.

Annars tror jag det bara är att ha tålamod, trots allt så har inte hästen stått där jättelänge och vissa hästar blir väldigt fästa vid andra den första tiden. Det kommer säkerligen lägga sig med tiden.

Sen kan motionen spela in, har den någon överskottsenergi?
 
Hästen går själv i hagen.
Hon har bara en boxgranne för hon står längst ut.
Boxgrannen är den hon är fixerad vid och även den som är borta mycket.
Ett par månader har jag haft henne så att det är nytt det förstår jag.
Men i längden så är det inte hållbart om det skulle fortsätta, och vill ju helst att hon ska kunna gå tillsammans med den hon är fixerad vid.

Ok. Men varför går hon själv då fortfarande efter 2 månader ?

Om hon är så orolig och fäst vid just hästen som inte ska vara hemma regelbundet utan är iväg ofta längre tider som du skriver så är det inte bästa scenariot kanske .

Jag hade nog valt annat stall/andra lösningar utifrån det om det är så gravt att hon spränger staket och skadar sig som du skriver.

Vissa hästar blir osäkra i mindre stall och knyter an hårdare till de få individer som finns där. Om dessutom 2 av 4 stallplatser handlar om individer som kommer och går och byts ut, så blir det extra känsligt i ett så litet stall .

Jag hade släppt ihop hästen med den boxgrannen vid detta laget om det är planen, och sett utifrån det om separationsångesten dämpat sig när hästen går tillsammans med denna och inte ensam i angränsande hage. Men som sagt - lite trist läge/förutsättningar för en ny häst som just nu är en flockbunden individ, om kompisen är borta mycket och ett så litet stall ...
 
Senast ändrad:
Hur fungerar det om hästen går ut när den andra är inne? Om den går ut först? Har varit i stall där vissa hästar varit smått fixerade vid andra men då har det oftast gått bra om dom inte blir lämnade utan att det är dom som går ifrån den andra.

Annars tror jag det bara är att ha tålamod, trots allt så har inte hästen stått där jättelänge och vissa hästar blir väldigt fästa vid andra den första tiden. Det kommer säkerligen lägga sig med tiden.

Sen kan motionen spela in, har den någon överskottsenergi?

Problemet sitter inte i vem som går ut först.
Problemet är att hästen inte klarar av att den andra går ifrån sin hage.
Då får hon panik i sin hage, kan gå 2 minuter eller 1 timme efter den andra gått in så spränger hon hagen.
Hon har själv inga problem gå iväg från andra hästen.. men den hästen får inte gå från henne.

Ja den har massa överskotts energi då hon skadar sig när hon spränger hagen och får vila.
 
Problemet sitter inte i vem som går ut först.
Problemet är att hästen inte klarar av att den andra går ifrån sin hage.
Då får hon panik i sin hage, kan gå 2 minuter eller 1 timme efter den andra gått in så spränger hon hagen.
Hon har själv inga problem gå iväg från andra hästen.. men den hästen får inte gå från henne.

Ja den har massa överskotts energi då hon skadar sig när hon spränger hagen och får vila.
Sådana problem kan ofta lätt lösas med att den som har seperationsångesten går ifrån den andra hästen istället för tvärtom. Det är inte helt ovanligt. Det är onödigt tycker jag att envisas med ett sätt för att det är lättast om det faktiskt kan fungera att ta in båda två för att sedan ta ut den andra igen.

Och förmodligen så har överskottsenergi en hel del med det att göra, bra staket, håll hästen inne om den riskerar att skada sig och se till att hästen får röra såpass på sig att den inte har någon överskottsenergi att lägga på fixeringen av den andra hästen. Och ha tålamod. Och om problemet löser sig genom att låta den som är så fixerad gå ifrån den andra hästen så lös det på det sättet tills fixeringen lägger sig.
 
Ok. Men varför går hon själv då fortfarande efter 2 månader ?

Om hon är så orolig och fäst vid just hästen som inte ska vara hemma regelbundet utan är iväg ofta längre tider som du skriver så är det inte bästa scenariot kanske .

Jag hade nog valt annat stall/andra lösningar utifrån det om det är så gravt att hon spränger staket och skadar sig som du skriver.

Vissa hästar blir osäkra i mindre stall och knyter an hårdare till de få individer som finns där. Om dessutom 2 av 4 stallplatser handlar om individer som kommer och går och byts ut, så blir det extra känsligt i ett så litet stall .

För att hon var på prov första månaden sen gick hon och skadade sig när hon sprängde hagen och innan återbesök vill vi inte släppa ihop dom.
Sen behöver min lite mer mat just nu.
Då hon var ganska tunn när hon kom.

Ja tanken har väl slagit mig om att eventuellt behöva flytta henne.
Men vore otroligt tråkigt då jag och en kompis har stallet för oss själva och trivs oerhört bra med stall och stallägare.
 
Sådana problem kan ofta lätt lösas med att den som har seperationsångesten går ifrån den andra hästen istället för tvärtom. Det är inte helt ovanligt. Det är onödigt tycker jag att envisas med ett sätt för att det är lättast om det faktiskt kan fungera att ta in båda två för att sedan ta ut den andra igen.

Och förmodligen så har överskottsenergi en hel del med det att göra, bra staket, håll hästen inne om den riskerar att skada sig och se till att hästen får röra såpass på sig att den inte har någon överskottsenergi att lägga på fixeringen av den andra hästen. Och ha tålamod. Och om problemet löser sig genom att låta den som är så fixerad gå ifrån den andra hästen så lös det på det sättet tills fixeringen lägger sig.

Ah nu hängde jag med på hur du menade.
Men hon är lite knasig, sista gången så hade boxgrannen åkt och tränat varit borta i 2 timmar hon höll sig i hagen. Men när dom kommer tillbaka på gården, och gått in i stallet så kommer min springandes och sprängt hagen..

Nu får hon gå in i boxen när den andra d
rids. Men som sagt så funkar det inte i längden då boxgrannen är borta mycket.
Hon kan inte stå inne en hel vecka för att den andra är borta.
Det var bra staket med bra ström nu har hon haft av flera stolp och vi har snö/is kvar här så går inte laga ordentligt förens våren kommer.
 
För att hon var på prov första månaden sen gick hon och skadade sig när hon sprängde hagen och innan återbesök vill vi inte släppa ihop dom.
Sen behöver min lite mer mat just nu.
Då hon var ganska tunn när hon kom.

Ja tanken har väl slagit mig om att eventuellt behöva flytta henne.
Men vore otroligt tråkigt då jag och en kompis har stallet för oss själva och trivs oerhört bra med stall och stallägare.

Ok, men det är ju inte hållbart på något sätt hur du och hästen har det nu, och oavsett på prov så funkar ju hästen inte utifrån upplägget .
Ang mer mat så går det ju att fodra den utifrån det behovet övriga tiden .

Jag förstår att det är tråkigt att behöva överväga andra alternativ , men endera så släpp hästen med en kompis och utvärdera , och om det är oro ändå så tyvärr kanske du behöver överväga annan uppstallning . Som sagt - totalt 4 hästar varav 2 hästar ständigt byts ut/kommer och går är inte alltid fungerande för en helt ny häst som är osäker och otrygg.
 
Ah nu hängde jag med på hur du menade.
Men hon är lite knasig, sista gången så hade boxgrannen åkt och tränat varit borta i 2 timmar hon höll sig i hagen. Men när dom kommer tillbaka på gården, och gått in i stallet så kommer min springandes och sprängt hagen..

Det är inget konstigt att en osäker orolig häst reagerar så ? 😳😞
 
Nej för då får hon byta boxgranne varje månad. Och det kanske inte heller blir bra 😞
Så kan du inte svara eller jo det kan du uppenbarligen.

Din häst kan inte gå ensam. Du måste hitta en lösning. Skaffa egen sällskapshäst är en lösning och då får de två gå ute på lösdrift antar jag om du inte har tillräckligt stor box för två hästar. Då måste du fixa vindskydd. Hittar du ingen lösning får du byta stall eller sälja.
 
Jag blir alltid så förvånad över sådana här trådar. Det är en häst du har. Ett flockdjur som instinktivt vet att ensam är svag. Att hästen reagerar som den gör är fullkomligt naturligt. Det som inte är naturligt är att vi människor flyttar runt hästarna utefter behag istället för utefter deras önskemål och behov. Din häst har uppenbarligen hittat en kompis i boxgrannen. Det skulle jag se som jättepositivt! Hästens välbefinnande ökar i och med det vilket är det centrala för mig iallafall.

Som jag ser det har du två val. Plocka in din häst när den andra rids/åker iväg och se till att ta in hästen innan kompisen kommer hem igen eller skaffa en sällskapshäst till din. Inte alls säkert att det hjälper då hästar precis som människor blir vän med vissa men inte med andra.

Jag ser faktiskt inte problemet. Din häst kan ju gå i hagen om hon får gå ut efter att den andra har åkt iväg och tas in innan kompisen kommer hem igen. Visst blir det ett extra moment men alltså, det är inte robotar vi håller på med. Det är levande djur med känslor.
 
Det låter som en häst som skulle trivas bättre i ett större stall med fler hästar så hon aldrig behöver känna sig ensam. Det låter inte som att du har nåt annat val än att prova det.
 
Jag blir alltid så förvånad över sådana här trådar. Det är en häst du har. Ett flockdjur som instinktivt vet att ensam är svag. Att hästen reagerar som den gör är fullkomligt naturligt. Det som inte är naturligt är att vi människor flyttar runt hästarna utefter behag istället för utefter deras önskemål och behov. Din häst har uppenbarligen hittat en kompis i boxgrannen. Det skulle jag se som jättepositivt! Hästens välbefinnande ökar i och med det vilket är det centrala för mig iallafall.

Som jag ser det har du två val. Plocka in din häst när den andra rids/åker iväg och se till att ta in hästen innan kompisen kommer hem igen eller skaffa en sällskapshäst till din. Inte alls säkert att det hjälper då hästar precis som människor blir vän med vissa men inte med andra.

Jag ser faktiskt inte problemet. Din häst kan ju gå i hagen om hon får gå ut efter att den andra har åkt iväg och tas in innan kompisen kommer hem igen. Visst blir det ett extra moment men alltså, det är inte robotar vi håller på med. Det är levande djur med känslor.

Vart har jag påstått att det inte är en häst jag har, eller att jag inte förstår att det är ett flockdjur?

Jag tycker situationen är problematiskt då hon tyvärr gör sig illa om hon är ute, eller få stå inne mycket och ensam.
Sökte råd och tips.
Då jag personligen trivs väldigt bra i stallet och gillar min häst så vill jag göra mitt yttersta för att det ska fungera innan jag funderar på eventuell flytt, som jag skriver så är det inte hållbart i längden om det fortsätter/ hon är fortsatt orolig/stressad i detta stall.
Och då kan jag fundera på flytt, men kryllar inte av större stall här omkring.

Nej det funkar inte rent praktiskt att jag ska åka ifrån mitt jobb varje dag för att släppa in/ut min häst utefter hur min stallkompis ska rida.
Har ingen möjlighet att skaffa en sällskapshäst i dagsläget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp