Häst fixerad vid annan häst

Vi ska prova att släppa ihop henne med boxgrannen få se om det lugnar sig lite.
Bygga om hagarna och sätta plank som förstärkning, se om vi kan få till starkare ström.
Men så länge isen/snön ligger kvar så får vi vänta med det.
Så länge får hon stå inne när det andra är borta.

Nu är boxgrannen i skåne hela veckan och tävlar och hon har kunnat vara ute lite grann utan att rymma.
Men vågar inte längre stunder utan tillsyn så länge hagarna är provisoriskt lagade.

Återbesök på tisdag och förhoppningsvis är hon frisk och kan sättas igång och bli av med lite överskottsenergi.
 
Har ni dåligt stängsel/ström kan hon lärt sig det funkar rymma med. Med med extrem respekt för el och som gått utan el utan problem blev skrämd och sprängde tråden i ett stall hon inte trivdes hundra i. Första gången någonsin hon sprängt ett stängsel. Men sen hände det tre gånger till på lika många månader. Kassa stängsel och noll ström.

Vi flyttade akut. Hon har inte ens varit i närheten av tråden i nya stallet. Men hade vi stått kvar i gamla hade hon säkerligen fortsatt rymma.
 
Har ni dåligt stängsel/ström kan hon lärt sig det funkar rymma med. Med med extrem respekt för el och som gått utan el utan problem blev skrämd och sprängde tråden i ett stall hon inte trivdes hundra i. Första gången någonsin hon sprängt ett stängsel. Men sen hände det tre gånger till på lika många månader. Kassa stängsel och noll ström.

Vi flyttade akut. Hon har inte ens varit i närheten av tråden i nya stallet. Men hade vi stått kvar i gamla hade hon säkerligen fortsatt rymma.
Exakt så var det med min häst. Hon fick dåligt rykte i första stallet eftersom hon sprängde staketet när hennes bästis togs in. Att hon gick i jätteflock hjälpte inte, tog man in bästisen tog det mindre än en minut innan det brakade till på stallgången - i form av min häst.

Så flyttade vi till stall med ordentlig kräm i elen och det hände aldrig igen.
 
Kanske finns ett elaggregat att låna av någon? Extrael i staketet och även ta en rundtur runt staketet så det inte ligger i snön eller på träd eller buskar. För ett extraaggregat behöver du inte ha barmark utan kan lösa med enbart tillgång på el. Se till att det är ordentligt med el på tråden nu när hon har sällskap. Byt inte hage sen utan se till att hon vet var elen finns i sin ordinarie hage.
 
Har ni dåligt stängsel/ström kan hon lärt sig det funkar rymma med. Med med extrem respekt för el och som gått utan el utan problem blev skrämd och sprängde tråden i ett stall hon inte trivdes hundra i. Första gången någonsin hon sprängt ett stängsel. Men sen hände det tre gånger till på lika många månader. Kassa stängsel och noll ström.

Vi flyttade akut. Hon har inte ens varit i närheten av tråden i nya stallet. Men hade vi stått kvar i gamla hade hon säkerligen fortsatt rymma.


Hon visa respekt för elen när hon är lugn, det är när det slår slint som hon inte bryr sig.
Själva staketet och elen har varit bra från början, men såklart sämre nu med allt vi behövt reparera tillfälligt tills all snö är borta.
Sen har hon mest troligen inte gått i hage med el förut, hon är import från lite varmare breddgrader och där har dom haft järn/nät staket.
 
Hon visa respekt för elen när hon är lugn, det är när det slår slint som hon inte bryr sig.
Själva staketet och elen har varit bra från början, men såklart sämre nu med allt vi behövt reparera tillfälligt tills all snö är borta.
Sen har hon mest troligen inte gått i hage med el förut, hon är import från lite varmare breddgrader och där har dom haft järn/nät staket.

Om hästen är import och inte van vid staket osv har den ju ytterligare ett stressmoment i ekvationen . Vet du hur den hållits tidigare utöver det ?

Oavsett så är ju läget olyckligt . Litet stall med 50 % av hästarna som hela tiden byts ut/är iväg osv. Samt dåliga staket .
 
Om hästen är import och inte van vid staket osv har den ju ytterligare ett stressmoment i ekvationen . Vet du hur den hållits tidigare utöver det ?

Oavsett så är ju läget olyckligt . Litet stall med 50 % av hästarna som hela tiden byts ut/är iväg osv. Samt dåliga staket .

Hon har varit ute mycket och i olika konstellationer, ensam , i flock osv.
Inte haft några rutiner så, ibland ute endast em eller fm, ibland hela dagar.
olika hagar.
Där hon stod sist hade hon som ovan och innan så har hon stått i mindre stall tillsammans med 2-3 hästar.
Inte haft några såna här tendenser innan.
Har haft kontakt med fd ägaren.

Ja staketet är prio ett så fort det går att fixa, tills dess får hon vara inne när den andra är borta.
och får hoppas det hjälper att släppa ihop dom och sen att hon förhoppningsvis får komma igång också.
Annars får jag se mig om efter andra alternativ.

Tråkiga med det är ju att jag inte riktigt vet vart vi ska ta vägen då.
Dom flesta stall här är små.
Några större men då är det frimärkshagar och ute 8-14 som gäller.
Men det får vi ta då, nu tänker jag hålla tummarna för att det kommer fungera bättre och hon landar.
 
Hon har varit ute mycket och i olika konstellationer, ensam , i flock osv.
Inte haft några rutiner så, ibland ute endast em eller fm, ibland hela dagar.
olika hagar.
Där hon stod sist hade hon som ovan och innan så har hon stått i mindre stall tillsammans med 2-3 hästar.
Inte haft några såna här tendenser innan.
Har haft kontakt med fd ägaren.

Ja staketet är prio ett så fort det går att fixa, tills dess får hon vara inne när den andra är borta.
och får hoppas det hjälper att släppa ihop dom och sen att hon förhoppningsvis får komma igång också.
Annars får jag se mig om efter andra alternativ.

Tråkiga med det är ju att jag inte riktigt vet vart vi ska ta vägen då.
Dom flesta stall här är små.
Några större men då är det frimärkshagar och ute 8-14 som gäller.
Men det får vi ta då, nu tänker jag hålla tummarna för att det kommer fungera bättre och hon landar.

Tråkigt läge och som sagt verkar det ju som att hästen inte riktigt funkar utifrån stallet. Hoppas det löser sig 😔
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
571
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp