Häst Försäkring?

Chambery

Trådstartare
Hej Hej

Ville bara fråga om någon vet något om detta:

Jag köpte en häst för några månader sen som vi försäljningen blivit veterinärbesiktad UA (ej röntgen) som jag försäkrade i det försäkringsbolag som jag har mina andra hästar och hundar m.m.

Hästen försäkrades in utan problem och de krävde inga röntgen plåtar eller veterinär intyg m.m.

Hästen är Liv försäkrad mellan 40:000 och 55:000 kr. Nu några månader senare har en del fel på hästen uppmärksamats och konstaterats av veterinär, sådana fel som med behandling inte går att göra något åt och hästen har mer eller mindre blivit utdömd. Vid närmre kontakt med mitt försäkrings bolag ang hästen så får jag som svar att dom inte tänker ersätta mig hästens Liv försäkring. Dom säger att hästens fel är sådana fel som den haft länge och är därför tidigare ägares problem.

Men jag sitter oh betalar dyra pengar varje månad för att ha just den försäkring som jag har och den summan på liv ersättning som jag har.

Får det verkligen gå till så?
Borde det inte va så att om försäkringsbolaget valt att ta på sig denna häst och försäkr in den utan problem - får dom då inte stå för konsecventerna som kan uppstå? Som i detta läge har gjort?

Felen på hästen visste varken säljarna eller jag om eller tidigare veterinär vid besiktning och syns endast på röntgen.

Snälla, bara trevliga synpunkter. Gärna råd. :)

(Köpet går ej att häva)
 
Sv: Häst Försäkring?

Står klart och tydligt i försäkringsvillkoren.

Försäkringen täcker ALDRIG skador och sjukdomar som har funnits vid försäkringens tecknande. Vilket ju är rätt självklart, premien för en sådan försäkring som du hade velat ha hade ju varit betydligt högre än vad vård och liv hade gått på.
 
Sv: Häst Försäkring?

Om köpet skulle gå att häva,står säljaren där med problem då eller kan denne på ngt sätt använda den försäkring som fanns innan?
 
Sv: Häst Försäkring?

Står klart och tydligt i försäkringsvillkoren.

Försäkringen täcker ALDRIG skador och sjukdomar som har funnits vid försäkringens tecknande. Vilket ju är rätt självklart, premien för en sådan försäkring som du hade velat ha hade ju varit betydligt högre än vad vård och liv hade gått på.


Exakt.

TS: Det säger ju sig självt egentligen.... inget försäkringsbolag täcker skador som funnits innan försäkringens tecknande, oavsett vad det är man försäkrar. Hade dom gjort det hade det inte funnits några försäkringsbolag idag....

Jag förstår att det är en jobbig sits men dessa villkor gäller alla försäkringsbolag och står klart och tydligt i villkoren. Jag förstår inte att folk gång på gång blir upprörda över detta.... man måste ta reda på villkor och vad som gäller innan man gör affärer, oavsett om det är hästköp, köp av försäkring eller annat.

Folk vill gärna försäkra in med så lite undersökningar som möjligt men ändå att bolaget ska stå för all risk? Det är ju inte försäkringsbolaget som ska avgöra om man köper en frisk häst eller ej, det måste man göra sina egna undersökningar för att avgöra.
Det är helt enkelt en tråkig situation som uppstått för dig och det enda du kan göra är att försöka komma till någon lösning med tidigare ägare, och går inte det och hästen inte går att reklamera så är det inte så mycket att göra tyvärr.

Casacha: Vad gäller tidigare försäkring beror det ju på OM hästen haft en försäkring innan och isåfall hur länge, den måste ju varit tecknad innan denna skada antas ha uppstått, obruten och täcka den specifika skadan. Utöver det kan ju den endast utnyttjas om förre ägaren tar tillbaka hästen och det finns en dolda fel försäkring eller den är försäkrad i samma bolag. Annars är det osäkert om förra ägaren kan utnyttja den.
 
Sv: Häst Försäkring?

Egentligen borde ju säljare för sin egen skull vara väldigt mån om att köpare inte byter bolag.
Kan ju sluta med varken häst eller pengar kvar.
 
Sv: Häst Försäkring?

Egentligen borde ju säljare för sin egen skull vara väldigt mån om att köpare inte byter bolag.
Kan ju sluta med varken häst eller pengar kvar.

Japp, men om du visste hur många köpare/spekulanter som sparkar bakut när man vill skriva in det i kontraktet och i värsta fall tror att man försöker sälja en häst det är något fel på!

:cool:
 
Sv: Häst Försäkring?

Tack för svar.

Okej det här var ju väldigt olyckligt.
Köpet går inte att häva pga att klantiga jag godkände kontraktet där säljaren kryssat i rutan för dolda fel skrivning.

Så nu står jag här med en häst som ska avlivas, ingen försäkring som täcker och inget köp som går att häva.

Men felen på hästen är iaf funna och konstaterade att hästen såldes till mig med alla dessa fel. Endå kan jag inget göra verkar det som :(


Usch - Man borde inte kunna friskriva sig från ansvar när man säljer en häst med så mkt fel.. hur många rutor man en kryssar i .

Men tack så mkt för svar iaf!
 
Sv: Häst Försäkring?

Vad är det för fel på hästen och vad är det för typ av häst?

Förmodat att du köpt den av en privatperson och inte en näringsidkare?
 
Sv: Häst Försäkring?

Om det synts på normal röntgen är det inget dålt fel.
Enligt advokat som jag pratat med går det inte att friskriva sig från dolda fel, men drt kan vara skillnad mellan privat person o näringsidkare. Jag minns inte, men du kan kontakta en hästjurist, att fråga är gratis.
 
Sv: Häst Försäkring?

Olyckligt det som hänt, men förhoppningsvis har du efter denna tabbe lärt dig några saker som kan vara bra för dig att känna till i framtiden.

T ex att inte ingå i ett köpekontrakt där säljaren friskriver sig från dolda fel.

Att inte köpa en oförsäkrad häst (helst ska den vara försäkrad redan från att den ligger i mammas mage alt dag 1 som den kommer ut) och är hästen försäkrad ska du inte heller byta bolag även om dina andra försäkringar ligger i ett annat bolag.
Kan kännas surt att inte byta bolag och därmed gå miste om ev rabatter eller behöva betala en dyrare premie än nödvändigt, men då slipper man även såna här situationer som är väldigt jobbiga.
 
Sv: Häst Försäkring?

Det undrar jag också !
Kan du inte ta reda på om hästen är behandlad förut för något mystiskt ??
Eller luska ut om inte säljaren visste om "felen"? Då är det ju inga dolda fel .
Var du med vid besiktningen ?

Hej från Hambo
 
Sv: Häst Försäkring?

Uch vad trist! Men som de andra undrar, om hästen är så dålig att den måste avlivas hur kunde vet missa det på besiktning??
 
Sv: Häst Försäkring?

*lånar tråden här* Hoppas Ts inte tar illa upp:)

Jag har en liten fråga om Liv försäkringen på min häst.

Köpte henne för ca 7 månader sedan. Gjorde en vanlig gårdsbesiktning och hon gick igenom utan anmärkning. men nu under vintern när det började bli kallare så har det visat sig att hon har problem med ryggen, vi ska snart tbx till klinik och få domen. Är lite orolig för att hon blir utdömd.. men nu är ju frågan den om jag får ut liv för henne eftersom jag inte gjorde någon röntgen? Jag tog över tidigare ägares försäkring.. hon är försäkrad till 25 000..
 
Sv: Häst Försäkring?

Uch vad trist! Men som de andra undrar, om hästen är så dålig att den måste avlivas hur kunde vet missa det på besiktning??


Det undrar jag med. Alla felen har hittats genom röntgen bla tornutskott och roterat bäckenben.

Tidigare ägare säger sig aldrig ha haft problem med hästen.
<jag har köpt den för att ha den till tävling/hoppning.

Den var försäkrad vid köp men jag byte till mitt bolag just för att jag har dom andra djuren där.
 
Sv: Häst Försäkring?

Att byta försäkring är ofta något som blir mycket kostsamt i längden, om man jämför med att behålla den tidigare försäkringen. Vilket du smärtsamt fått erfara.

Frågan är om säljaren vetat om hästens problem. I så fall handlar det inte om dolda fel, utan att säljaren undanhållit dig som köpare viktig information om hästen, som skulle påverkat köpet. Då har du en god chans att reklamera hästen alltså.

Problemet är att bevisa att säljaren visste om hästens problem.
 
Sv: Häst Försäkring?

Att byta försäkring är ofta något som blir mycket kostsamt i längden, om man jämför med att behålla den tidigare försäkringen. Vilket du smärtsamt fått erfara.

Frågan är om säljaren vetat om hästens problem. I så fall handlar det inte om dolda fel, utan att säljaren undanhållit dig som köpare viktig information om hästen, som skulle påverkat köpet. Då har du en god chans att reklamera hästen alltså.

Problemet är att bevisa att säljaren visste om hästens problem.


Precis, det blir ord mot ord... tidigare ägare hade bara hästen runt 1 år. Jag har ingenaning om tidigare ägare vet något om hästen och problemen, dom säger iaf att dom inte har det, men dom kan ju lika bra ljuga. Pust..
 
Sv: Häst Försäkring?

Det kan löna sig mer än man tror (och väldigt lite att förlora) på att höra runt. Är det långt mellan dig och säljaren? Eller är det så att ni har gemensamma bekanta? Tränar i samma ridhus?

Ett år är långt tid om man ser till vilka problem hästen har, du hade väl inte haft den så länge innan den visade symptom?
 
Sv: Häst Försäkring?

Ett tips är också att leta på nätet. Förvånansvärt många har tex en blogg eller hemsida, där de dokumenterar det mesta...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 688
Senast: WBanna
·
Hästvård Hej, Vår häst har brutit tornutskotten i manken. Det är 5 st tornutskott som är brutna och då det inte fanns några sår och...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Allis
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 297
Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 042
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp