Häst Försäkring?

Sv: Häst Försäkring?

Denna häst var tidigare oförsäkrad, köptes som fyraåring o avlivades som fem åring pga medfött fel som förvärrades kraftigt.
Men jag håller helt klart med om att man ska vara nogran med villkoren.
Sen är det i princip omöjligt att köpa en häst som varit försäkrad sen födseln iaf när det gäller importer.
 
Sv: Häst Försäkring?

*kl*
Och importer har "högre krav" på sig än vad svenskfödda hästar har, vilket man också ska vara medveten om som försäkringstagare.
 
Sv: Häst Försäkring?

Denna häst var tidigare oförsäkrad, köptes som fyraåring o avlivades som fem åring pga medfött fel som förvärrades kraftigt.
Men jag håller helt klart med om att man ska vara nogran med villkoren.
Sen är det i princip omöjligt att köpa en häst som varit försäkrad sen födseln iaf när det gäller importer.

Oj, ja det var sjyst! :D

Visst är det svårt att hitta äldre hästar som varit fullförsäkrade sedan dag 1. Jag tror inte man behöver det heller, men dom flesta behöver ändra inställningen och inte sätta för stor tilltro till försäkringen, samt behandla ett hästköp som ett annat "begagnatköp" och göra adekvata undersökningar samt inse att det ÄR en risk man tar.

Du har rätt med importerna men när jag har förmedlat importhästar är folk MKT mer intresserade av att göra alla diverse undersökningar och röntga från topp till tå, då lägger man in den kostnaden i sitt "inköpspris" så att säga -vilket gör att dessa hästar ofta är bättre affärer i slutändan rent försäkringsmässigt. För har man röntgat ryggen till exempel och ett problem uppstår där senare =man kan bevisa att det inte fanns vid köpet, ja då är man skyddad. Om man valt rätt försäkring såklart.
 
Sv: Häst Försäkring?

Ja absolut, o jag vet att mitt fall inte är det enda, tvärtom.
Men jag skulle absolut inte sätta all tilltro till försäkringen bara för det :)
 
Sv: Häst Försäkring?

*kl

En reflektion... Lite OT men dock en sak jag undrar ang försäkringar. Det verkar ju som att man ska behöva tänka både en och tre ggr på vilket bolag hästen är försäkrad i då man överväger att köpa den öht. Som vi alla vet har ju villkoren, speciellt i ett stort känt bolag på A, kraftigt försämrats på senare år. Men tanke på riskerna med att byta bolag så borde man ju kanske inte ens överväga att köpa en häst som är försäkrad i tex detta bolag om man inte har 100 papp i veterinärbufftert...

Känns lite trist att avstå ett köp av drömhästen för att den är försäkrad i fel bolag :confused::crazy:
 
Sv: Häst Försäkring?

Avstå gärna om det är så du känner det, men jag har båda mina uppfödningar försäkrade sedan fosterstadie hos Agria och är gammal kund sedan de hette JFB och har enbart goda erfarenheter av dem oavsett om det gäller häst, katt eller hund, till skillnad mot andra bolag. Jag har inte för avsikt att sälja någon av dem men om det skulle ändock bli kommer jag iaf att ha som krav att de hålls fortsatt obrutet försäkrade i den form jag har dem försäkrade i nu i minst tre år. Skulle det bli någon tvist under tiden vill inte jag behöva köpa tillbaka en häst där köparen försämrat försäkringen så till den milda grad att den inte längre gäller för medfödda fel. :cool:
 
Sv: Häst Försäkring?

Har inga råd att ge, vill bara säga att jag varit i en liknande sits. Första dyrare hästen som köptes in (45 000 kr), innan hade jag haft foderhästar, travare etc. Veterinärbesiktning utan röntgen gjordes och då tyckte vi ju att vi visste att hästen var fullt frisk...

Hästen var oförsäkrad sedan innan så det fanns ingen försäkring att ta över, utan vi tecknade en egen direkt efter köpet. Ett år senare visar sig hästen ha spatt, blir utdömd och där stod vi utan både häst och pengar. Sved som attan men det var ju solklart vårt fel och jag biter ihop och har absolut lärt mig något!
 
Sv: Häst Försäkring?

Jag har inte för avsikt att sälja någon av dem men om det skulle ändock bli kommer jag iaf att ha som krav att de hålls fortsatt obrutet försäkrade i den form jag har dem försäkrade i nu i minst tre år. Skulle det bli någon tvist under tiden vill inte jag behöva köpa tillbaka en häst där köparen försämrat försäkringen så till den milda grad att den inte längre gäller för medfödda fel. :cool:

Du är inte ensam om detta. Vi köpte en häst där säljaren (som hade sina hästar i företagsform) satte kravet som ovanstående.
 
Sv: Häst Försäkring?

jag tycker faktiskt inte att det är ett dugg överdrivet, jag o väldigt många med mig har otroligt dåliga erfarenheter av dem. De har även varit väldigt mycket dyrare o haft sämre villkor när jag jämfört på samtliga hästar jag haft. Även hund o katt...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 753
Senast: WBanna
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej, Vår häst har brutit tornutskotten i manken. Det är 5 st tornutskott som är brutna och då det inte fanns några sår och...
Svar
5
· Visningar
1 528
Senast: Allis
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp