Häst gallor bakben!

Mikaelaros

Trådstartare
Hej! Köpte min häst i februari, helt UA på böjprov och longering etc - förutom att han har lite gallor båda bak, övre delen av senskidan . ( Enligt veterinär lindriga och inget att oroa sig för)

Men undrar ändå om någon har sett liknande? Vad kan det bero på? Foder/bete? Gammal överansträngning?

Hästen är fräsch i ridningen och verkar inte störas av dom. Mest jag som störs 🙈 Han rids varierat och går på lösdrift.
 

Bifogade filer

  • 5CF461C7-B9F0-44FE-B807-FCE70D955E37.jpeg
    5CF461C7-B9F0-44FE-B807-FCE70D955E37.jpeg
    323,9 KB · Visningar: 208
Det finns ingen seriös veterinär som säger att det inte är något att oroa sig för utan en grundligare undersökning men det kanske gjordes?
 
Det finns ingen seriös veterinär som säger att det inte är något att oroa sig för utan en grundligare undersökning men det kanske gjordes?
Böjprov och longering UA. Palpering av gallorna, inte öm eller någon reaktion. Men har inte gått vidare med tex röntgen :)
 
Alternativt är ju att röntga benen för att se om det finns förändringar. Min lilla donna 1 år är röntgad i våras alla ben, visade sig ha två lösa fragment i ena bakbenet. Nu gallig i hasen och ska opereras inom det närmsta veckorna. Så i hennes fall beror gallorna på att det finns ett löst benfragment i hasleden.
 
Böjprov och longering UA. Palpering av gallorna, inte öm eller någon reaktion. Men har inte gått vidare med tex röntgen :)
Hade personligt aldrig vågat köpa sån häst utan röntgen/Ultraljud och en klinik veterinär som hade kollat på dessa.🤷‍♀️

Det kan bero på massor olika saker, lösa benbitar, gammal skada etc ingen som kan veta utan en veterinär med röntgen och ultraljud som jag skrev över.
 
Har haft en häst med liknande gallor. Är senskidorna som är fyllda precis som TS skriver. Visade dem för en veterinär som jobbar med sporthästar och hen sa att de inte var något att oroa sig över. Orsakar sällan problem.
Min häst var helt obesvärad.
 
Har haft en häst med liknande gallor. Är senskidorna som är fyllda precis som TS skriver. Visade dem för en veterinär som jobbar med sporthästar och hen sa att de inte var något att oroa sig över. Orsakar sällan problem.
Min häst var helt obesvärad.
Tack för svar! Skönt att höra. Var i kontakt med en annan veterinär idag som sa att gallor på detta stället (tarsal senskidan) oftast bara är skönhetsfel. Hon rekommenderade att testa laser behandling för att minska ner dom😊👍🏼
 
Tack för svar! Skönt att höra. Var i kontakt med en annan veterinär idag som sa att gallor på detta stället (tarsal senskidan) oftast bara är skönhetsfel. Hon rekommenderade att testa laser behandling för att minska ner dom😊👍🏼
Intressant! Faktiskt aldrig någonsin sett gallor just där.
 
Jag hade ett halvblod som hade gallor där, men hon var också väldigt gallig i haserna. Vi hittade inget på röntgen och var inte halt så det fick vara 🤷🏼‍♀️
 
Hej! Köpte min häst i februari, helt UA på böjprov och longering etc - förutom att han har lite gallor båda bak, övre delen av senskidan . ( Enligt veterinär lindriga och inget att oroa sig för)

Men undrar ändå om någon har sett liknande? Vad kan det bero på? Foder/bete? Gammal överansträngning?

Hästen är fräsch i ridningen och verkar inte störas av dom. Mest jag som störs 🙈 Han rids varierat och går på lösdrift.
Är du orolig så röntga, omöjligt att gissa vad det är. Är det lösa benbitar och hästen är fräsch och varit fräsch hade jag inte brytt mig om det.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 214
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 198
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 100
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp