Häst går inte upp i vikt

Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har ökat på en del kilon sen vi fick honom men nu så går han knappt upp i vikt mer. Vet inte vad som är problemet då han har fri tillgång till hö och får mycket kraftfoder, nu är det ju också sommar så han får en del gräs också och går på lösdrift med box på natten, han tränas ganska hårt en gång om dagen, han är väldigt pigg och han är nyligen tagit maskprov då vi trodde att det var problemet. Hjälp!
 
Det finns massor av trådar i ämnet, använd sökfunktionen så får du bra tips.

Det första ni måste göra är nog att trappa ner träningen. Om ni verkligen tränar hårt med hästen varje dag gör den åt med all energi där istället. Det är också viktigt för att få effekt av träningen att hästen faktiskt hinner återhämta sig efter de tuffa passen.

Nästa sak är att räkna foderstat. Det är svårare när gräs är involverat, men du kan iaf titta på höet och få ett hum om vad det innehåller. Om hästen ligger i träning för trav behöver den säkert minst 10 MJ/kg foder och protein därefter.

Har ni kollat tänderna? Även magsår kan göra att de får svårt att gå upp i vikt.
 
Hej min kompis har en varmblodstravare som är 165 i manken och väger bara 410 kg. När han fick honom så var han väldigt smal, han har ökat på en del kilon sen vi fick honom men nu så går han knappt upp i vikt mer. Vet inte vad som är problemet då han har fri tillgång till hö och får mycket kraftfoder, nu är det ju också sommar så han får en del gräs också och går på lösdrift med box på natten, han tränas ganska hårt en gång om dagen, han är väldigt pigg och han är nyligen tagit maskprov då vi trodde att det var problemet. Hjälp!
Det finns ju många olika aspekter att ta hänsyn till, hur trivs hästen, är grovfoder analyserat, vad menas med ”hård träning” osv
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 125
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: mily
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp