Häst- hemma / utfodringen?

finapina

Trådstartare
Hej ! Jag fortsätter lite här på "häst- hemma"- temat o frågar lite mer...

1. Ni med eget stall, hur fixar ni utfodringen på dagen om ni är på jobb? Har en kollega m häst. Hon utfodrar bara morgon o kv med den motiveringen att hennes hästar jobbar så lite. Ok eller ej ? (Dom går ute hela dan i hagen 8- 21 de 3 dagar hon jobbar /vecka)

2.Hur många timmar emellan målen är det optimala ? Och hur många mål? Nu tänker jag på en häst som bara "fritidsrids" typ mest i skogen och som kanske går ute hela dagarna, men har tillgång att gå in om den vill om vädret blir för ruskigt.

Ursäkta om frågorna är korkade men jag har precis gjort come- back i hästvärlden efter 15 år( har glömt mkt!). Att skaffa egen häst är absolut inte på tapeten på några år men då vi bygger ladugård nu ska den hästanpassas för EV behov:) så man drömmer ju och undrar lite om det alls kunde gå att ha häst
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Min häst får mat morgon och kväll men hon får så mycket så det räcker större delen/hela dygnet. Om det räcker med foder 2 ggr/dag går altså inte att svara på för det beror hetl på hur mycket hästen får/gång.
Jag har läst att en häst aldrig har längre ätuppehåll än 4 timmar om den själv får välja. Jag har dock sett hästar stå och sova i ett hörn av hagen längre tider än så när de gått på bete, men ca 4 timmar bör man unna använda som riktvärde.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Hej ! Jag fortsätter lite här på "häst- hemma"- temat o frågar lite mer...

1. Ni med eget stall, hur fixar ni utfodringen på dagen om ni är på jobb? Har en kollega m häst. Hon utfodrar bara morgon o kv med den motiveringen att hennes hästar jobbar så lite. Ok eller ej ? (Dom går ute hela dan i hagen 8- 21 de 3 dagar hon jobbar /vecka)

2.Hur många timmar emellan målen är det optimala ? Och hur många mål? Nu tänker jag på en häst som bara "fritidsrids" typ mest i skogen och som kanske går ute hela dagarna, men har tillgång att gå in om den vill om vädret blir för ruskigt.

Ursäkta om frågorna är korkade men jag har precis gjort come- back i hästvärlden efter 15 år( har glömt mkt!). Att skaffa egen häst är absolut inte på tapeten på några år men då vi bygger ladugård nu ska den hästanpassas för EV behov:) så man drömmer ju och undrar lite om det alls kunde gå att ha häst

Visst kan man ge hästarna mat 2 ggr/dygn - bara de får tillräckligt mycket varje gång så de får tillräckligt med mat så det räcker över dagen/natten. Det måste bli typ fri tillgång.

Huruvida hästarna jobbas mycket eller inte styr energiintaget - men även en häst som inte jobbas har behov av att få sitt tuggbehov tillgodosett.

Jag var på en föreläsning för något år sedan, den agronomen talade om att hästar blir mätta när deras tuggbehov blivit tillgodosett - cirka 2000 tuggningar - vilket motsvarar att stå och äta i cirka 3 timmar. I matmängd, cirka minst 2-3 kg hö. Hästar blir inte "mätta i magen" på det sättet som vi blir.

Den viktiga tiden är alltså inte tiden mellan målen, utan hur lång tid hästarna kan stå och äta - ättiden. Det längsta uppehållet hästar fixar i icke ätbar tid är ju 3-4 timmar eftersom deras mage är gjord för att ta emot mat hela tiden och sedan transportera ut den i tarmsystemet. Det optimala är ju ifall man se till att hästarna har fri tillgång på stråfoder, men det ställer stora krav på värderna på stråfodret - alltså att kvoten mellan engergi och protein är i balans, plus att mineralvärderna är OK.

För övrigt så gäller det att försöka sprida målen så jämt som möjligt över dygnet, så att ättiden blir OK och icke ättiden inte drar iväg.

Det finns lunchgrindera och foderautomater man kan anskaffa för att lösa t ex fodring mitt på dagen osv. Jag ska investera i en lunchgrind nu till vintern för att få bättre spridning av mattiderna.

Men hittills har jag gjort så här:

Frukost kl 5.30: Hö inne

Utsläpp kl 6.30: Hö ute, både mera frukost hö, plus att jag lagt ut lunchransonen, lagt de olika höransonerna på olika ställen i hagen. Eftersom de ätit inne en timme, så slänger de sig inte på höt jag lägger ut.

Em kl 17.00: Hö ute

Kvällsmat 21.00-22.00: Hö och kraftfoder inne.


/Lizzie
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Det är inget som helst problem att fodra två ggr per dygn - eller bara en om så vore, det är ju hur länge hästen står utan mat som är huvudpunkten. Jag fodrar inte lunch men jag vet å andra sidan att det jag lägger ut till frukost räcker till 14-tiden (det ser jag ju på helgen) och sedan fodrar jag em strax efter 17 och de timmarna utan mat är ingen katastrof för mig. Kvällsmål strax före 21 och mina hästar väntar lugnt på morgonen medan jag mockar så jag drar slutsatsen att det jag ger på kvällen är tillräckligt för att de iallafall inte ska vara utsvultna på morgonen. Ska vi bort över dagen på helgen lägger jag ut extra mycket på morgonen och hoppar över em-fodringen likaväl som jag när jag är ledig kan dela upp givorna på 4 ggr istället för 3 för att det bättre ska passa med när hästarna motioneras.

Kraftfoder läggs till för varje individ utifrån när det behövs men jag ger aldrig kraftfoder "för att de är vana vid det" eller för att jag tycker synd om någon som inte får (vilket verkar vara rätt vanligt).
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

1. Numera har jag så lyxigt att jag jobbar skift, så hemma många dagar. Sen delar jag gård med min gamla mor, som snällt passar/sköter zoo:et när jag jobbar. Inklusive fodrar. Innan så hade jag endera fri tillgång, eller grindtimer som öppnade till fodringshage där lunchen fanns.

2. Hästar i det vilda avstår aldrig frivilligt från att äta mer än 4 - 5 h i sträck. Mina nuvarande som står på STRIKT diet och således får lite både strå och tuggtid ska aldrig behöva stå utan mat mer än 4 h i sträck. Således fodras de var fjärde h från morgon till kväll.

Tiderna flexar lite beroende på hur jag jobbar/när jag går upp etc. Men oftast får de frukost kl 06. Sen åker shettisen ut med munkorg på gräs klockan 10, konvalescenten får mat då. Sen kl 14 fodras konv igen. Kl 18 mat igen (+ att shettisen tas in), och kl 22 är det nattinatti.

När båda var friska och gick ute fick de mat inne på morgonen, gick ut med munkorgar kl 10, in 18 och fick mat och så nattmat kl 22. Vintertid så ut med mat kl 08, sen mat igen kl 12 och kl 16. In kl 20 och mat, och så nattmat vid midnatt.

Men oavsett vad tiderna är, så 4 h intervall mellan, och sista målet tidigast kl 22.

När jag hade hästar som inte behövde stå på diet gick de ut på morgonen och in sen kväll, och hade fri tillgång både ute och inne. Fyllde ute några ggr i veckan och inne varje kväll.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Mina hästar har fri tillgång inne. Och ute får dom mat lite beroende på hur jag jobbar. Jobbar jag morgon får dom hö med sig ut kl 6. Vilket brukar ta slut någon gång på em peroende på hur mycket dom får. Och sen igen efter att jag har ridit ca 17-18. In kommer dom någon gång mellan 19-22 peoende på vädret

Jobber jag em/kväll kommer dom ut 6 och får hö vid 10-11(efter att jag har ridit). Sen igen vid 16 och in som ovan.

Min granne gör följande: Hö inne och med ut vid 7. Åker hennes pappa hem till henne gar han dom lite hö då. Om inte får dom hö vi 17. Och sen när dom kommer in och en gång till innan hon lägger sig.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

När jag är borta hela dagen får hästarna dubbel ranson hö i hagen på morgonen. Det räcker fram tills jag kommer hem vid 17-tiden, då får de lite till. De kommer in runt 21 och då får de den största högivan.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

mina far mat mellan 7 och 9 och det ar en kaka ho samt "kraftfoder" (3dl lucern pellets, 3 dl krossat korn).
Nar de sen kommer ut sommartid har de en bal (20kg) att dela pa, for 3 hastar, de 2 som gar i paddock far halv bal... detta mumsar de pa fran och till hela dagen till ungefar 1600. Da far de en kaka var till. Kvall far de samma kraftfoder samt 5-6kg ho per hast.. ungefar 1930-2030. Och de har pa morgonen atit allt. men ar inte hungriga per se, bara vill ha sin mat.. rutin..

Vinter far de 10-15kg hosilage inne pa kvallen samt fri tillgang till torrt ho pa dagen. Dock star de inte och ater hela tiden utan mumsar och sen sover eller leker eller ngt annat och sen gar de och ater igen.. De haller sig bra i form ikroppen..
Jag har aldrig speciellt gett mina hastar lunch ho/foder men de har overlevt just fint, tror hellre pa att lagga ut nog sa de har an att dutta med 2 kg har och 2 kg dar.. de ar smarta nog att ata nar de blir hungriga,
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Svarar utifrån hur jag la upp mina stallrutiner förut.

1. Ni med eget stall, hur fixar ni utfodringen på dagen om ni är på jobb? Har en kollega m häst. Hon utfodrar bara morgon o kv med den motiveringen att hennes hästar jobbar så lite. Ok eller ej ? (Dom går ute hela dan i hagen 8- 21 de 3 dagar hon jobbar /vecka)

Mina utfodrades endast två gånger om dagen. Kraftfoder på morgonen och hö+kraftfoder på kvällen. Mellan klockan 06-23 stod dom ute och åt från en höboll på 350kg;) Tycker det var helt suveränt, både för mig och för hästarna.

Skulle dom, mot all förmodan, ha stått inne hade vi automatiska lunchboxar som var kopplade till en timer. Middagen gavs när man kommer hem.

2.Hur många timmar emellan målen är det optimala ? Och hur många mål? Nu tänker jag på en häst som bara "fritidsrids" typ mest i skogen och som kanske går ute hela dagarna, men har tillgång att gå in om den vill om vädret blir för ruskigt.

Om man inte har fri tillgång eller ger stora givor hö tycker jag att 4-5h mellan fodringarna är optimalast. Då frukost, lunch, middag och kväll. Däremot funkar det utmärkt att ge en stor frukostgiva, och sen ge normala mängder middag och kväll - förutsatt att man inte har en häst som vräker i sig allt på en gång.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Vi fodrar också bara två gånger per dag. En häst som rids samt unghästar. På morgonen får de kraftfoder och sen går de ut direkt (ganska tidigt, stax före 6.00) Ute har de så pass med hö att de står sig hela dagen. Oftast finns det lite hö kvar på kvällen när vi tar in dem ( ca 20.00). Då får de kväll-krafftfoder och natthö.

Om vi någon gång vill ha lite sovmorgon fodar de vi hyr stallet av. Då får hästarna även morgonhö i boxen och kommer då ut ett par timmar senare. (sällan senare än 8.30)

De har mått bra av dessa rutiner. När min stod på ortens ridskola var det frukost med kraft + hö inne. Lunch på hö ute vid 12. Insläpp med hö och kraft vid 14.00 och kvällsfodring med hö och kraft. Upplevde henne då som mycket mer stressad på grund av alla dessa rutiner. Minsta ruckning i dem stressade henne. Man fick anpassa ridning mm efter alla dessa mål mat annars lackade hon hur. Var man ute och red och klockan närmade sig 14.00 så stressade hon upp sig och skulle hem och äta :crazy:
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Jag kan bara svara på hur jag gör. Och mina får i princip bara morgon och kväll. På vintern är de inomhus under natten c:a 19/20-07. På morgonen får de först lite hö inomhus, medan jag går ut och fixar med vatten osv och lägger ut hö på olika ställen i hagen. Förra vintern fick gossen 4 kg hö morgon och kväll, har inte sett min höbondes analys än, men jag hoppas jag kan ge honom samma mängd även i år (och inte behöva tilläggsfodra med luzern osv).
På kvällen får de antingen komma in vid 16-17-tiden (om det ska ridas) och får då även mineralfoder+betfor och lite hö. Som kompletteras vid 19/20-tiden med resten av "halvdygnsgivan". Eller så får de gå ute till 19/20-tiden och får all sin mat då när de tas in.

Jag tyckte det verkade som om de hade hö kvar en rätt stor del av dagen. Ibland fanns det rent av hö kvar när jag kom vid 16-17-tiden... Grannens hästar däremot vräkte i sig hela dagsransonen på en timme och stod sen och såg deprimerade ut resten av dagen - så hon blev tvungen att dela upp utfodringarna (och ordna med passning av detta - väldans krångel de dagar hon jobbade borta!).
(Möjligen var det så att mina fick lite i överkant - de var inte undernärda kan man säga, medan grannen absolut inte övergöder sina... snarare tvärtom)
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Mina utfodras 2 ggr per dygn vintertid... Morgon och kväll.... De får tillräckligt med grovfoder (Hö och halm blandat) vid varje tillfälle för att det skall räcka fram till nästa fodring...

Om någon häst behöver kraftfoder så serveras det individuellt 1 gång per dygn, vanligtvis vid kvällfodringen.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

När jag hyrde hus på en gård och hade 2 hästar, så hade dom fri tillgång på grovfoder i hagen + vatten. Inget kraftfoder på morgonen..gud så himla skönt att inte ha det, och varför kan man undra i många fall ??? Många hästar äter ändå så pass lite kraftfoder så man lika gärna kan ge det i ett och samma mål. Helt perfekt att bara traska in i stallet på morgonkvisten, släppa ut hästarna, slänga ut hö som räckte ända till kvällen, fylla på med vatten. Man behövde aldrig bekymmra sig att man skulle hem nån viss tid för hästarna måste ha mat...dom hade mat ända tills nattningen vid 21-22 tiden.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Mina har fri tillgång till hö dygnet runt, får krafft 2 ggr per dag, fungerar utmärkt.. :-)

Har flera olika vattenkar och har vattenkar som håller vattnet frostfritt på vintern.. Skönt!
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Man kan ju egentligen fodra hur sällan som helst, beroende på hur mycket man ger hästen tillgång till per gång ;)

Om man ger hästen en 400 kilos hösilagebal vid varje fodring så behöver man ju inte göra det lika ofta som om hästen får 2-3 kilo.

Har hästarna grovfoder och vatten så klarar de sig, kraftfoder kan man ge allt ifrån endast de dagar de rids till 4 gånger per dag. På sommaren går mina på bete och då slänger jag till dem lite kraftfoder en gång per dag (de motioneras 5-7 dagar/vecka). Då är det inte så noga när på dygnet de får kraftfodret heller.

Så summa sumarum; hur ofta man kan fodra är väldigt beroende på hur mycket man ger när man fodrar.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Hej ! Jag fortsätter lite här på "häst- hemma"- temat o frågar lite mer...

1. Ni med eget stall, hur fixar ni utfodringen på dagen om ni är på jobb? Har en kollega m häst. Hon utfodrar bara morgon o kv med den motiveringen att hennes hästar jobbar så lite. Ok eller ej ? (Dom går ute hela dan i hagen 8- 21 de 3 dagar hon jobbar /vecka)
Jag har lunchgrind som öppnar sig vid 12-tiden på dagen. Mina hästar äter upp både frukost och lunch före klockan tio annars. då blir det väldigt långt till nästa mål. Mina hästar får två kilo var till frukost (kl 06.30) och sedan två kilo var till lunch. Nästa mål kl.18.00 och sista målet (3,5 rep. 4 kilo) kl 22.00. I och med lunchgrinden har mina hästar blivit betydligt lugnare i samband med kvälls- och nattutfodrignen. Och på morgonen är det inte heller någon tävling till närmaste höhögen i hagen :) Så för mig och mina hästar var lunchgrinden en ypperlig investering.

2.Hur många timmar emellan målen är det optimala ? Och hur många mål? Nu tänker jag på en häst som bara "fritidsrids" typ mest i skogen och som kanske går ute hela dagarna, men har tillgång att gå in om den vill om vädret blir för ruskigt. Det optimala är förstås ingen tid alls mellan målen, men om man som jag har hästar som inte kan gå på fri tillgång, så sägs det att max 4 timmar mellan att ena målet är slutätet tills nästa mål påbörjas. Det tar på ett ungefär 1 timme för en häst att äta 1 kilo hö.

Ursäkta om frågorna är korkade men jag har precis gjort come- back i hästvärlden efter 15 år( har glömt mkt!). Att skaffa egen häst är absolut inte på tapeten på några år men då vi bygger ladugård nu ska den hästanpassas för EV behov:) så man drömmer ju och undrar lite om det alls kunde gå att ha häst

Se det fetstilta :)
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

mina har fri tillgång på hö i hagen sen får dom hö inne på em/kväll och kraftfoder efter behov..dom får mellan7-15kg så det räcker länge sen står dom på halm som dom kan plocka med..funkar för mina hästar
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Jag fodrar också 2 gånger per dag, 3 om jag ska rida/köra. Fodrar med hö/gräsfröhalm, halm, lusern, proteinfoder och mineraler.

På sommaren går dom på gräs, på vintern har dom fri tillgång på halm ute. Blir ingen stress med utfodringstider som måste passas och inga vrålhungriga hästar.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

Vi släpper ut på morgonen och de får då sitt hö i hagen,vi fodrar alltså inte inne på morgonen.Ute har de en ensilagebal som de äter av.På kvällen tar vi in vid 19-20 tiden på vintern,på sommaren går de ute längre men då på gräs.Vintertid har vi lagt upp kraftfoder i krubben tills dess de kommer in,och så får de ensilage i boxen vid insläppet, ca 4-5 kg på kvällen.De är lugna på morgonen när vi ska släppa ut,alltså inte speciellt hungriga och de är inte överdrivet intresserade av att komma in på kvällen så jag tror de trivs med rutinerna.Tidigare hade vi inackorderingar som inte fick mat under dagen utan stod utan kanske 7 timmar.De var livsfarliga att ta in.Helt galna och sprang som idioter när de skulle in.Överlag tycker jag man ser det ofta,att hästarna får alldeles för lite stråfoder.Så jag tycker att man kan fodra 2 ggr/dag bara man ser till att maten räcker hela dagen.Och det går åt mycket när det är fri tillgång.
 
Sv: Häst- hemma / utfodringen?

4 måltider per dygn / lägger ut 1 ggr/dygn. 4 solcellsdrivna grindöppnare sköter detta. Enkelt och bra för både mig och hästar. Fri tillgång på äthalm för att skona magar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 283
Senast: bobbbo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 999
Senast: nullo-modo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 667
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp