Häst i form på uppvärmningen

Irisstogenhage

Trådstartare
Kanske dum fråga men är det okej att ha hästen på betet eller i form på uppvärmningen? Alltså vid skritten i början av passet?
 
Börjar alltid passet med en framskrittning på fria tyglar, sedan rider jag resten av framridningen i en jogging-form. "Låg och rund" där hästen söker sig framåt-nedåt. Avslutar också passet med den joggingformen(travar av) och sen avskrittning på fria tyglar. :D
 
Man vill att hästen värmer igenom sina muskler och då är det mest effektivt om de kan röra sig fritt, ledigt och energiskt under en uppvärmning. Att börja jobba dem i form när musklerna inte är uppvärmda sliter i längden. :) Låg form och sträcka ut sig brukar jag köra på, under tiden kan jag fokusera på hur jag sitter och på att hästen svarar framåt.
 
Inte haft det "problemet" innan men nuvarande häst har lätt för att krulla ihop sig och blir för kort vid andra hälften av uppvärmningen, lättar extra i handen om ber henne gå fram istället för att fokusera på bettet.
Formen fokuserar jag på när hon går att rakrikta och ställa ordentligt, samt har en bra takt, en sak i taget liksom :p (kör så har inte mycket annat val än att vänta på att hästen börjar jobba i form själv :rofl:.)
 
Alltid skritt på långa tyglar till att börja med. Sedan, när man tar tyglarna, kan man börja jobba hästen.
 
Om jag av någon anledning inte känner att det funkar att skritta på långa tyglar (pga överladdad häst eller liknande) brukar jag skritta fram hästen genom att promenera med den minst 5-10 min innan jag sitter upp. Då får hästen ändå röra sig ordentligt och fritt genom kroppen innan arbete, och jag kan börja arbeta skritten mer direkt efter uppsittning.
 
Kanske dum fråga men är det okej att ha hästen på betet eller i form på uppvärmningen? Alltså vid skritten i början av passet?

Ja det är okej om det är vad som funkar bäst för den hästen. :) Men om möjligt så håller jag med de flesta som svarat att några varv i fritt skritt alt. utan ryttare innan man kortar upp tyglarna är att föredra.
 
Kanske dum fråga men är det okej att ha hästen på betet eller i form på uppvärmningen? Alltså vid skritten i början av passet?

Du menar med korta tyglar? Nej generellt tycker jag inte att det är ok. Första skritten får den gå på helt lång tygel och sträcka på sig ordentligt. Den ska ju bli mjuk och varm, då måste den få röra sig fritt.

Sedan kan du korta tyglarna, och korta överlinjen på den.

Är den lite uppjagad så att du inte vill ge helt lång tygel så promenera den som @Ullmerkott tipsar om, eller ha i alla fall längre tygel än normalt så att den kommer fram med nosen.

När jag skrittar fram ute har jag sällan helt släppt tygel, jag håller lite kontakt, men har den inte rundad utan i så fri form som det går.
 
Kanske dum fråga men är det okej att ha hästen på betet eller i form på uppvärmningen? Alltså vid skritten i början av passet?

På banan eller i ridhuset brukar jag alltid gå ett tag innan så hästen får gå igenom kroppen utan ryttare så kan jag ganska fort sen uppsuttet börja jobba i lägre form.
Vid ridning ute har jag aldrig helt lösa tyglar utan alltid kontakt av säkerhetsskäl. Däremot kommer ju formen senare. Ibörjan är det alltid uppvärming oavsett
 
Kanske dum fråga men är det okej att ha hästen på betet eller i form på uppvärmningen? Alltså vid skritten i början av passet?
Jag skrittar alltid fram i 10-15 minuter innan jag börjar kräva något. Tar oftast något varv avsuttet först för att stämma av läget lite, innan jag hoppar upp och fortsätter skritta fram. En helt vanlig dag på banan är det helt lång tygel som gäller. De dagar jag rider ut eller hästen känns ovanligt tittig/pigg på banan så blir det lite halvlånga tyglar, så att han ändå kan röra sig fritt samtidigt som jag snabbt kan återta kontrollen om han skulle fara iväg.
 
Normalt skrittar man ju på helt lång tygel i uppvärmningen. Jag har däremot varit med om ett par hästar som skrittat ”dåligt/i hemsk obalans” som jag valt att rida i lång, låg form redan från början för att hitta bättre takt. Tänk ungefär form och tygellängd som i ökad skritt.

Målet är ju då naturligtvis att hästen så småningom ska ”hitta sig” i fri skritt. Men för de flesta hästar är det snarare till förfång än till nytta att skritta fram med korta tyglar.
 
Skrittar aldrig igång uppsuttet. Upplever att hästens rörelser brottas lite emot tyngden på ryggen under framskrittningen. Skrittar för hand 10 minuter innan jag hoppar upp, då är båda varma innan det är dags att jobba. Ska jag skritta igång uppsuttet har jag kontakt på tygeln men "rider" den inte.
 
Jag värmer upp min lite olika beroende på vad vi ska göra och vart vi är, men ofta går jag med honom några varv alternativt så går han I skrittmaskinen en stund, därefter skrittar jag uppsuttet en stund (beroende på vad han gjort innan men helst 20min om han inte gått I maskin/skrittats förhand alls). Efter det mjukar jag med kontakt på lite längre tygel I skritt, sedan galopp där han får gå på framåt mer o mer när han kommer "igång", tar en skrittpaus igen på helt lång tygel innan jag börjar själva arbetet. Han är bara 8 år men märks att han behöver få komma igång själv och tänka framåt för att bli riktigt lösgjord och framme senare.
 
Fri skritt rider jag nästan aldrig, mina har övriga timmar på dygnet att röra sig helt fritt i hagen.

Jag har ungefär den kontakten som det är i ökad skritt så jag har en lätt kontakt så jag lätt kan påverka men hästen har stort utrymme att röra sig hyfsat fritt.

Min ena häst trillar lätt isär om jag rider i friskritt när det går nerför och han sänker ryggen mer och mer ju längre tid han skrittar på lång tygel.
 
Mellan 10 och 20 minuter behöver hästen skritta fram för att förbereda lederna på arbete men i vilken form den ska gå i då är mindre viktigt. Det som är viktigt både i uppvärmning och arbete är att hästen är avslappnad och arbetar genom hela kroppen. En häst som är "på bettet" söker bettet själv och länger ut sin överlinje från nacken till haserna så att det känns som om hästen växer upp framför sadeln. I det läget kan du själv välja om du vill att hästen ska ha en längre form eller en lite kortare och rundare för så länge hästen är i balans så är den också "på bettet". Om hästen har svårt att ändra sin form har den oftast spänningar någonstans eller så förstår den inte hur du vill att den ska gå. Från fri skritt till extremt samlad ska vara en flytande skala beroende på vilken form du väljer precis då.
 
Jag fick tipset från vår equiterapeut att promenera de första och sista 10 min för att hästens muskler ska värma upp sig utan att jag sitter på. Sedan när jag sitter upp kan jag rida ”i form” direkt (men börjar självklart i låg och ganska fri form, poängen är att hästen ska arbeta med ryggen så fort man sitter på).
Så nej, jag skrittar sällan på helt långa tyglar men man kan värma upp på andra sätt.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Bri
·
Utrustning Jag har ca 20-30 meter mellan vattenutkastaren på huset och hästarnas vattentunna i stallet (beroende på om man räknar där slangen...
Svar
14
· Visningar
717
Senast: __sofia__
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Ridning Jag rider på ridskola. Där är det mååånga ryttare som sitter och totalt tvärsågar ner sina hästar i något som de kallar för "form"...
Svar
9
· Visningar
1 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp