Häst i julklapp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästens

Trådstartare
Hej igen….. jag har ju sett att det är många föräldrar som skriver på ett tex julkort så skriver dem typ en berättelse och sedan skriver dem att dem har fixat en egen häst till sitt barn och då undrar jag hur den biten går till kan ni ge tips hur det går till så kanske mina föräldrar gör så och så får jag en häst i julklapp för det är min dröm och jag är halvt häst kunnig men jag har sagt typ hela tiden till mamma och pappa och t.o.m farfar men kan ni ge tips på hur mina föräldrar kan ge mig en häst i julklapp jag är 12 år. /Alicia
 
Senast ändrad av en moderator:
Hej! Jag är ledsen, men precis som folk sagt i den andra tråden så tror jag att du får inse att du inte kommer få en häst den närmsta tiden tyvärr. Det finns andra sätt att umgås med hästar och lära sig. Du säger själv att du är halvt hästkunnig. Så om du tänker efter, tror du att du just nu kan ge en häst det hemmet och den kunskapen den förtjänar?
 
Det är inte många föräldrar som gör det. Jag skulle snarare säga att det är extremt ovanligt, och du gör nog bäst i att försöka acceptera att det faktiskt är väldigt få barn som får hästar av sina föräldrar bara för att barnen vill det.
 
Under hela min barndom, från det att jag lärde mig skriva, så stod en häst överst på min önskelista. Det kom aldrig någon häst, jag tror att mina föräldrar dels tyckte att det blev för dyrt och dels tyckte att det skulle ta för mycket tid från familjen (inte bara min tid, utan förmodligen mammas också) och att det skulle göra oss alltför bundna att ha häst, inte kunna åka på semestrar som vi (de) ville osv. Nu är mina föräldrar borta sedan länge, men jag frågade dem faktiskt aldrig, inte ens sedan jag blivit vuxen, varför vi aldrig köpte någon häst. Min mamma var ju också hästintresserad och red, så det hade varit fantastiskt, kan jag tycka såhär i efterhand, om vi hade haft en häst tillsammans.

Hästen kom sedan när jag blev vuxen (26) - då köpte jag faktiskt häst ihop med mamma. Tyvärr blev just den hästen inte riktigt vad vi hoppades på, så han såldes efter drygt ett år, och sedan hade vi båda medryttarhästar ett tag innan mamma tyvärr gick bort ett par år senare. Först när jag själv fyllt 30 och själv fått barn köpte jag min första riktigt egna häst. Jag hade honom sedan i 18 år och min dotter lärde sig rida på honom. Nu har vi 7 hästar i familjen (för många, minst en ska säljas) och min dotter och jag bor på egen gård. Så det går att få ett bra hästliv trots att man inte får någon häst när man är 12.

Det jag skulle råda dig att göra är att gå på ridskola, bli medryttare, hjälpa till med andras hästar, lära dig så mycket du kan. Då är du "redo" om föräldrarna skulle ändra sig, eller när du själv är vuxen och har inkomst så du kan köpa din första häst. Lycka till! :heart
 
Jag förstår att man kan längta hett efter en egen häst, men det är dessvärre inte realistiskt att tro att du kan få en. Om du vill umgås mer med hästar än vad du gör nu är det bättre att försöka hitta ett annat sätt. Många börjar som skötare på ridskolans hästar. Om man är halvt hästkunnig behöver man mer kunskaper för att kunna ha en egen häst. Man måste kunna se när hästen inte mår bra och förstå när man ska söka hjälp. Jag har sett hästar som farit illa på grund av att deras ägare kan för lite men varit för stolta för att acceptera det. Så använd tiden tills du är gammal nog för att tjäna egna pengar till att lära dig mer så att du är redo den dagen du får råd.

Jag skrev också häst högst upp på alla mina önskelistor, men jag fick köpa hästen själv när jag blev vuxen.
 
Det stod Häst högst upp på alla mina önskelistor med, tills jag blev gammal nog att inse att min ensamstående mamma inte hade råd med en häst. Jag fick ju gå på ridskolan på nåder liksom. När jag blev lite äldre fick jag betala mina ridlektioner själv med min månadspeng och studiebidraget (som inte räckte till mycket mer).

Jag tror det är högst ovanligt att man får en häst i julklapp bara så där. Och det är inte så man vill ha sin första häst heller! Man vill vara med och läsa annonser och åka och provrida och riktigt känna efter vilken häst som passar.

Jag köpte min första egna häst när jag i 20-årsåldern flyttade hemifrån för att börja studera. Innan min egna häst kom hade jag först varit fodervärd åt en häst i ett halvår och jag kan säga att det var en stor omställning från att rida lektioner på ridskolan till att ta hand om en egen häst! Och mycket dyrare än vad jag någonsin hade kunnat föreställa mig. Tyvärr räckte inte ekonomin till att behålla honom så länge. Jag fick vänta 30 år till innan jag fick chansen att köpa en egen häst igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej… jag heter Alicia och har ridit i 5,5 år och jag vill ha en egen häst och jag vet att det är dyrt,mycket tid, osv men jag vill ändå...
2
Svar
21
· Visningar
2 598
Senast: Ise
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
988
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästmänniskan Hej hörni…… alltså jag vill ha en ponny eller rättare sagt att jag vill ha en häst som är en allround och den ska vara snäll och vara...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp