Häst i Norrland?

jjjennaaa

Trådstartare
Hallå där! :)
Jag och min sambo har tänkt flytta upp till Norrland i höst/vinter, i närheten av Skellefteå är tanken. Vi har inte bott så högt upp tidigare med häst, vilket nu blir fallet. Så ni norrlänningar - hur är det att ha häst i Norrland? Vad har ni för goda råd att komma med?

Vi bor idag i småland med våra pållar, så de är inte vana vid klimatet. Vi har tänkt bunkra upp med lite täcken som kan behövas och sådant, men hur är det med allt annat? Hur högt sätter man trådarna för att vara på den säkra sidan vintertid? Alla tips är goda tips!

Tack på förhand!
 
När jag bodde i Småland packade jag aldrig upp de tjockaste täckena, det gjorde jag inte heller förra vintern. I år användes det några enstaka gånger. Är inte många dagar på året de de tjockaste täckena används oavsett. Min häst är helklippt. Så himla kallt blir det sällan efter kusten.
Tror faktiskt inte att du behöver bekymra dig om att de ska frysa ihjäl. Är inte Sibirien ni flyttar till . ;)
Värsta tiden är nog på hösten innan snön kommer. Då är det mörkt och hårt i backen.

Våra hagar är nog ca 140, dock inte trådhagar.
 
Hallå där! :)
Jag och min sambo har tänkt flytta upp till Norrland i höst/vinter, i närheten av Skellefteå är tanken. Vi har inte bott så högt upp tidigare med häst, vilket nu blir fallet. Så ni norrlänningar - hur är det att ha häst i Norrland? Vad har ni för goda råd att komma med?

Vi bor idag i småland med våra pållar, så de är inte vana vid klimatet. Vi har tänkt bunkra upp med lite täcken som kan behövas och sådant, men hur är det med allt annat? Hur högt sätter man trådarna för att vara på den säkra sidan vintertid? Alla tips är goda tips!

Tack på förhand!

Tycker att det är skitsvårt att veta hur höga stängsel man behöver ha vintertid. Förra vintern hade vi trådarna rätt så högt upp, översta tråden var typ 150 cm högt upp, men när det kom över 1 meter snö så var de översta trådarna i knäböjd på hästarna. Men i år hade vi extremvinter när det gällde både snö och kyla här.
 
Vad gäller täcken beror det helt på vad för hästar du har och vilket vindskydd som finns. Hästar som kan gå med fri tillgång på hö och inte klipps behöver inte så tjocka täcken, om alls. Men bor du i ett blåshål med klippta fryslortar är det bara att täcka på. Jag importerade en spanjor i årsskiftet och i januari när vi hade neråt -20 skakade han ute trots 3×400grams täcken🙈.

Tror mitt staket är 140 och det har funkat trots 100cm snö. Svårt att ta sats att hoppa med all den snön och snälla hästar😁.
 
Jag bor 4 mil väster om Skellefteå och har bott och haft häst in Skellefteå hela mitt liv. Vi har mer snö här, en bit in från kusten än vad det är i och kring själva stan, där är det oftast rätt snöfattigt och mest is till någon gång efter nyår. Men sedan brukar snön komma. Man får räkna med en meter snö när man gör staketen, då är man hyfsat säker. Sedan kan det ju blåsa och driva så det på vissa ställen blir mer.
Jag har haft helklippta tävlingshästar (klipper dock inte hela huvudet och benen) i alla år. Hur mycket täcken de behöver beror på hagens storlek, tillgång till vindskydd och grovfoder. När jag hade hästarna inhyrda vad det små hagar och fodring morgon lunch och kväll. Då krävdes tjocka täcken för att hästarna skulle hålla värmen.
Sedan vi flyttade till egen gård har jag kunnat minska på täcken avsevärt. Vi har stora hagar med många träd i som ger skydd samt att de alltid har tillgång till grovfoder. Då har mina helklippta klarat sig med 200gr ner till -15,-20. Vid kallare temp har jag då lagt stalltäcket på 200gr under. Då har de klarat sig utmärkt trotts -35 vissa perioder. Stoet som inte längre rids samt ponnysarna har gått utan täcken året om.
Viktigt att ha ordentliga kläder till sig själv när det är kallt så man inte börjar frysa. Hästarna klarar sig mycket bättre.

Jag har köpt i stort sett all mina hästar från södra sverige (Skåne, västkusten, Danmark) och alla har anpassat sig bra till klimatet. De hästar som kommit upp mitt i vintern, typ februari mars när det är -20 de har behövt lite extra täcken då de haft för lite päls och inte varit vana vid kylan. Men nästa vinter har de klarat sig lika bra som de andra hästarna och satt päls efter klimatet.
 
Hallå där! :)
Jag och min sambo har tänkt flytta upp till Norrland i höst/vinter, i närheten av Skellefteå är tanken. Vi har inte bott så högt upp tidigare med häst, vilket nu blir fallet. Så ni norrlänningar - hur är det att ha häst i Norrland? Vad har ni för goda råd att komma med?

Vi bor idag i småland med våra pållar, så de är inte vana vid klimatet. Vi har tänkt bunkra upp med lite täcken som kan behövas och sådant, men hur är det med allt annat? Hur högt sätter man trådarna för att vara på den säkra sidan vintertid? Alla tips är goda tips!

Tack på förhand!

Jag är uppvuxen i Norrköping men har bott i Umeå sedan 2014. Har haft häst både i södra och norra sverige.

Vad gäller täcken så är det ingen jätteskillnad mer än att jag tyckte att varmaste täcket behövde vara varmare. Det KAN ju bli -30 men det är inte vanligt.

En stor skillnad är att den blöta perioden är kortare här uppe. Snö som hamnar på täcket borstas bara bort, det blir sällan blött på samma sätt. Kortare period med blöta hagar.

Vatten behöver lösas med t ex Termobar för att inte frysa.

Vad gäller hagtråd så behöver den vara lite högre pga snön. Jag sätter den på ca 160 cm höjd.
 
Tack så mycket för alla svar, guld värt!
Vi har tänkt fri tillgång och lösdrift även när vi flyttar, och Termobar har vi redan här nere - hur överlever man utan en sådan ens? Kanske lite av bekvämligheten med att slippa hacka is för en själv också, men så himla smidigt!

Då sätter vi långa stolp med 160 cm tråd första året i alla fall så kanske vi kan känna oss trygga. Det är så himla svårt att veta, men hellre att vara på den säkra sidan tänker jag. Hur långt har ni slagit ner stolparna i backen? Ju längre desto bättre såklart, men skulle ni säga att det finns någon riktlinje man kan gå efter? Är det mycket sten i marken där uppe? Eller blir vi glatt överraskade och slipper stå och svära över att hagen går precis över gamla husgrunder som gör att det är sten varenda millimeter haha :)

Jag håller mina hästar oklippta vintertid, om de inte skulle börja må dåligt av det givetvis - men det har funkat hittills. Tre av dom blir riktiga isbjörnar när kylan kommer och får rejäl mammutpäls, så de tre tror jag anpassar sig fort till lite kyligare och snöigare klimat. Men så har jag en spanjorska som kom hit när hon var 13, hon är 16 nu - och fryser fortfarande om det blir minusgrader och blåsigt på samma gång. Så henne blir det väl att leta fram de tjockaste täckena till misstänker jag :)

Tack igen för alla svar, det underlättar otroligt!
 
Bor i Skellefteå och har haft hästar på lösdrift. Ponnyn hade "aldrig" täcke, men den klippta tävlingshästen hade. Inte tjockt alls, då hon inte hade lätt att frysa. Fri tillgång och ligghall. Självpåfyllande vattenbalja. Normal-högt staket. Mycket sten beror helt på var du bor även här.
 
Tack så mycket för alla svar, guld värt!
Vi har tänkt fri tillgång och lösdrift även när vi flyttar, och Termobar har vi redan här nere - hur överlever man utan en sådan ens? Kanske lite av bekvämligheten med att slippa hacka is för en själv också, men så himla smidigt!

Då sätter vi långa stolp med 160 cm tråd första året i alla fall så kanske vi kan känna oss trygga. Det är så himla svårt att veta, men hellre att vara på den säkra sidan tänker jag. Hur långt har ni slagit ner stolparna i backen? Ju längre desto bättre såklart, men skulle ni säga att det finns någon riktlinje man kan gå efter? Är det mycket sten i marken där uppe? Eller blir vi glatt överraskade och slipper stå och svära över att hagen går precis över gamla husgrunder som gör att det är sten varenda millimeter haha :)

Jag håller mina hästar oklippta vintertid, om de inte skulle börja må dåligt av det givetvis - men det har funkat hittills. Tre av dom blir riktiga isbjörnar när kylan kommer och får rejäl mammutpäls, så de tre tror jag anpassar sig fort till lite kyligare och snöigare klimat. Men så har jag en spanjorska som kom hit när hon var 13, hon är 16 nu - och fryser fortfarande om det blir minusgrader och blåsigt på samma gång. Så henne blir det väl att leta fram de tjockaste täckena till misstänker jag :)

Tack igen för alla svar, det underlättar otroligt!
Det är betydligt mindre sten här än i Småland, men kan så klart förekomma beroende på plats. Vi har endast sandgjord här en bit in från kusten.
Ett tips är att sätta sånt ”vinterband” i vinterhagen, alla fall längst upp. Då kan du vara säker på att det är ström i staketet även när det är snö på marken. Snön jordar inte, eller väldigt väldigt dåligt i alla fall och det är svårt att få hästarna att känna strömmen. Vinterpälsen gör ju sitt till dessutom.
Vi slår ner stolparna ca 30-50 cm beroende på stolpens längd. Var beredd på att ha någon lösning till trasiga stolpar vintertid. Finns inte en chans att få ner nya mitt i vintern då tjälen oftast är djup plus mycket snö. Vi har tex satt fast stolpar på träpallar som vi kan ställa ut vid behov. Går även gjuta fast stolpar i betongklumpar att ställa ut. Stolpar går ofta av när det är mycket snö.
Vi fixar alltid hagen efter konstens alla regler varje höst. Till våren när snön är borta ser den förskräcklig ut. Tråden hänger och stolpar är av. Snön är en stor påfrestning här. Kylan gör ju även sitt till då allting blir skörare i många minusgrader. Räkna med perioder med -20 och oftast är det någon vecka med -30 varje vinter. Men annars ligger temperaturen kring -5 till -10.

Snösulor och brodd åker på i oktober och tas av i slutet på april/ början på maj om man har hästarna skodda. Vi har fortfarande snö och is i hagen så vinterskorna med snösula och brodd är kvar någon vecka till. Snön försvinner nån vecka tidigare i och kring stan då det är någon mil närmare kusten.
 
Jag bor någon mil utanför Umeå, vi har översta eltråden på ca 2m höjd, 3 trådar där vi kan koppla bort den nedersta från aggregatet under värsta vintern. Trådarna sitter på ca 70cm, 130cm och 2m höjd. Denna vinter med såna enorma mängder snö + blåst med drevsnö lämnade våra staketstolpar med ca 150cm kvar över mark, dvs mellantråden var precis över snöns nivå..
Nu hyr vi ut stallplatser och har även hingst uppstallad, så har tagit i lite extra för att kunna vara på den säkra sidan, men lägre än vi har nu hade inte alls varit roligt en vinter som denna.. Vi plogade upp med traktor inne i hagarna pga de väldiga snömöngderna :meh:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
20
· Visningar
2 973
Senast: Åsa A
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 339
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 031
Senast: ako
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 953
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp