HÄST I STHLM?

Du har två val - betala enorma mängder pengar eller stå ut med hyfsat lång restid. Det går att ha häst i Stockholm men det är ofta lite omständligt! :)

Jag skulle spontant kolla norrut och räkna med uppemot en timmes restid. Själv har jag bara haft häst söder om stan (Grödinge), nu senast hela vägen borta i Nykvarn.
 
Du har två val - betala enorma mängder pengar eller stå ut med hyfsat lång restid. Det går att ha häst i Stockholm men det är ofta lite omständligt! :)

Jag skulle spontant kolla norrut och räkna med uppemot en timmes restid. Själv har jag bara haft häst söder om stan (Grödinge), nu senast hela vägen borta i Nykvarn.

Håller med dig om det, man kan stå på Ryttarstadion som väl kostar runt 10 000 per månad eller i stall med lång resväg som kostar hälften eller t o m lägre än så.

Jag har haft häst på olika ställen i Österåker och Vallentuna. Det går att åka kommunalt till de flesta stall där jag stått men bussarna kanske bara går en gång i timmen alternativt man får gå ett par kilometer.
 
Som andra säger. Antingen så får du stå i ett stall som kostar skjortan och har begränsad hagtid i små rutor eller så får du lägga lite pendlingstid för att komma ut en bit från stan och då har du större möjligheter att hitta ett stall som både passar hästen och din plånbok.

Själv skulle jag aldrig bosätta mig inne i stan om jag hade för avsikt att ha häst (eller andra djur) utan hellre då en bit utanför.
 
Som andra säger. Antingen så får du stå i ett stall som kostar skjortan och har begränsad hagtid i små rutor eller så får du lägga lite pendlingstid för att komma ut en bit från stan och då har du större möjligheter att hitta ett stall som både passar hästen och din plånbok.

Själv skulle jag aldrig bosätta mig inne i stan om jag hade för avsikt att ha häst (eller andra djur) utan hellre då en bit utanför.
Jag tyckte det var hur smidigt som helst att bo innanför tullarna och sen ta tunnelbana och sen buss antingen från KTH eller Brommaplan. Bra stall, bra hagar och bra ridvägar och smidiga kommunikationer.
 
Jag tyckte det var hur smidigt som helst att bo innanför tullarna och sen ta tunnelbana och sen buss antingen från KTH eller Brommaplan. Bra stall, bra hagar och bra ridvägar och smidiga kommunikationer.

Tycker man att 40-75 min i pendlingstid enkel resa är ok så funkar ju det såklart. Själv föredrar jag att ha 5-10 minuter till stallet :) (Särskilt nu när vi har sjuka hästar i stallet och man är där 2-3 ggr/dag. Det hade ju aldrig funkat om man hade så långt som många har.)
 
Tycker man att 40-75 min i pendlingstid enkel resa är ok så funkar ju det såklart. Själv föredrar jag att ha 5-10 minuter till stallet :) (Särskilt nu när vi har sjuka hästar i stallet och man är där 2-3 ggr/dag. Det hade ju aldrig funkat om man hade så långt som många har.)
Tja, buss 25 min är helt överkomligt för mig och eftersom jag även jobbade i city så var det inte så mycket längre än så när jag reste från KTH.
 
Som andra säger så bor du lite tokigt till för att ha häst inom rimligt avstånd och samtidigt inte betala hutlösa mängder pengar.

Så alternativ är att du får åka långt varje dag, att ha stall inom 5-10 min är en dröm för många men svårt att genomföra i stockholm. Finns många mindre stall ute på järvafältet norr om stan med fina ridvägar och bra kommunikationer nära stallet. Finns några stall med gångavstånd från blåa linjen vid akalla. Bland annat vid Hägerstalund finns det flera stall.

Men att ha häst i stockholm är inte som att ha häst i skåne tyvärr. Man får ofta göra uppoffringar på sin tid eller ekonomi eller t.ex. välja bort ridhus.
Det är mycket lättare att ha häst här om du har körkort så det skulle jag råda dig till att ta, speciellt om du bor ute på lidingö som är ganska krångligt att ta sig ut från.
 
Asså grejen är att du kan ha din häst i Stockholm där det kostar runt 10.000, men om du vill ha medryttare kan du ta ganska mycket så att medryttaren nästan betalar hälften av månadskostnaden.
Tänker om den rider 3ggr i veckan så kanske du kan ta 300kr per gång medryttaren rider, så då blir det 900kr i veckan. Sammanlagt blir det 3600 i månaden vilken är en tredjedel av kostnaden..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 409
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har hyrt ett stall med 2 boxar i 9 månaders tid, där det nu visat sig att boxstorlekarna är mycket mindre än ägaren sagt, så pass...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp