Häst i Stockholm som student

MzMandie

Trådstartare
Hej hästmänniskor runt stockholm!
Jag är en arbetande student som efter avslutad kandidat (i sommar) vill söka mig vidare till Stockholm för vidare studier.. MEN, även om jag arbetar samtidigt och nu i mindre stad klarar av ekonomin som hästägare, HUR går det i närheten av Stockholm? Har körkort och förstår att det krävs ett stall i utkanten av stockholm för att komma ner i rimliga priser, finns det någon annan hästägare här inne som kan förklara vad jag borde räkna med för kostnad? Jag vill ha tillgång till ridbana och gärna ridavstånd till ridhus, om det hjälper någon i en generell uträkning... Summan av kardemumman, bör det finnas en möjlighet för mig som inte har toppen ekonomi att ändå kunna studera i stockholm och behålla min häst? Tacksam för alla svar och tankar :heart
 
Jag kan inte rekommendera kollektivstall, men generellt så räkna med 5000 kr och uppåt om det finns kommunikationer, ridhus och ingår någon form av skötsel.
 
Hur långt är du villig att åka från innerstan tex? Jag har mina hästar 3 mil söder om stan och betalar 2100 kr i hyra, då finns ridhus och hö ingår samt utsläpp, lunch, em fodring, mockning etc vardagar. Kollektivt helg och kväll. Spån tillkommer!

Det mesta kostar mer än så, absolut, men det går att finna :)
 
Hur långt är du villig att åka från innerstan tex? Jag har mina hästar 3 mil söder om stan och betalar 2100 kr i hyra, då finns ridhus och hö ingår samt utsläpp, lunch, em fodring, mockning etc vardagar. Kollektivt helg och kväll. Spån tillkommer!

Det mesta kostar mer än så, absolut, men det går att finna :)
Dock bara 1 pass i veckan så det är ingenting knappt :)
 
Det är klart att det går. Jag köpte min häst medan jag studerade men då bodde jag billigt hos sambo som inte ville ha hjälp med hyran.

Frågan du måste ställa dig är vilka bekvämligheter du behöver för att hästlivet ska vara värt. Både i stallet men också med ditt boende, måste du bo mitt i storstadspulsen så blir det dyrare.

För att komma ner i pris måste du resa längre, klara dig utan ridhus på gården, stå i ett stall med mindre lyx, stå kollektivt etc.

Jag stod jättebilligt, 3000/mån första året med alla bekvämligheter på gården men arbetade ryggen av mig med stalltjänst.

Flyttade sedan till semikollektivt, Pass på kvällar och helger, nergånget och sjaskigt, Skrittavstånd till ridhus men nära stan (1,5 mil från city), och betalade 4600 kr. De lyxiga grannstallen där kostar närmare 10' per månad.

Nu har jag börjat jobba och har kunnat uppgradera till fullservice och ridhus, dock nästan 4 mil från city men vi flyttade också ut så det tar en kvart att köra hemifrån. 5500/mån.
 
Tack för alla svar! Klarar absolut 3 mil utanför innerstan. Jag klarar absolut 3000 i månaden och åker hellre en bit med bil/kollektivtrafik än att stå dyrare i innerstan :) Jag ska tillägga att den "lyx" jag vill ha är träningsmöjligheter i form av antingen paddock eller helst ridhus, har inga problem med kollektivt heller. Låter ju ändå greppbart utifrån vad ni svarat i prisexempel!
 
Senast ändrad:
Hur långt är du villig att åka från innerstan tex? Jag har mina hästar 3 mil söder om stan och betalar 2100 kr i hyra, då finns ridhus och hö ingår samt utsläpp, lunch, em fodring, mockning etc vardagar. Kollektivt helg och kväll. Spån tillkommer!

Det mesta kostar mer än så, absolut, men det går att finna :)

Det lät ju otroligt bra i både pris och avstånd! Mycket som ingick i det priset!
 
Tack för alla svar! Klarar absolut 3 mil utanför innerstan. Jag klarar absolut 3000 i månaden och åker hellre en bit med bil/kollektivtrafik än att stå dyrare i innerstan :) Jag ska tillägga att den "lyx" jag vill ha är träningsmöjligheter i form av antingen paddock eller helst ridhus, har inga problem med kollektivt heller. Låter ju ändå greppbart utifrån vad ni svarat i prisexempel!
Är 3000 i månaden enbart som kallhyra eller totalt? "Totalt" är nog väldigt få som går att hitta för det priset, om det inte är kollektivt.

Tänk även på att Stockholmstrafiken är rätt trist på eftermiddagar. Det kan ta bra lång tid att ta sig ut från stan om man åker (bil) då alla ska från jobbet. Även kollektivtrafiken kan ta rätt lång tid om man behöver byta, så planera noga hur du bosätter dig och placerar hästen i förhållande till studieplatsen.

Äga bil är i regel rätt dyrt också, och det är långt ifrån alltid nån garanti att ha tillgång till parkeringsplats vid bostaden. Och står du inte i bostadskö redan så ställ dig genast, till och med studentbostäder har väl en snittväntetid på ca två år, och att bo i andrahand är sällan gratis.
 
Beror ju lite på var du väljer att bo med. Ska du bo några mil utanför stan så kan det ju funka. Jag hade ett par mil till stallet en period och körde jag bil var det många slantar som rasslade iväg, utöver tiden och orken det tog. Hade det varit närmare stallet och längre till jobb/skola hade det kunnat gå ihop sig lite bättre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har, inte ens 25 år fyllda, förstört mitt liv. Det finns inget annat sätt att uttrycka det på. Jag har kämpat mot psykisk...
Svar
11
· Visningar
2 839
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 544
E
Hästmänniskan Efter att ha varit medryttare och hjälpt till med olika hästar i flera år så har ju alltid tanken funnits på att man en dag ska köpa sin...
Svar
5
· Visningar
1 187
Senast: Modett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp