Häst i Stockholm som student

MzMandie

Trådstartare
Hej hästmänniskor runt stockholm!
Jag är en arbetande student som efter avslutad kandidat (i sommar) vill söka mig vidare till Stockholm för vidare studier.. MEN, även om jag arbetar samtidigt och nu i mindre stad klarar av ekonomin som hästägare, HUR går det i närheten av Stockholm? Har körkort och förstår att det krävs ett stall i utkanten av stockholm för att komma ner i rimliga priser, finns det någon annan hästägare här inne som kan förklara vad jag borde räkna med för kostnad? Jag vill ha tillgång till ridbana och gärna ridavstånd till ridhus, om det hjälper någon i en generell uträkning... Summan av kardemumman, bör det finnas en möjlighet för mig som inte har toppen ekonomi att ändå kunna studera i stockholm och behålla min häst? Tacksam för alla svar och tankar :heart
 
Jag kan inte rekommendera kollektivstall, men generellt så räkna med 5000 kr och uppåt om det finns kommunikationer, ridhus och ingår någon form av skötsel.
 
Hur långt är du villig att åka från innerstan tex? Jag har mina hästar 3 mil söder om stan och betalar 2100 kr i hyra, då finns ridhus och hö ingår samt utsläpp, lunch, em fodring, mockning etc vardagar. Kollektivt helg och kväll. Spån tillkommer!

Det mesta kostar mer än så, absolut, men det går att finna :)
 
Hur långt är du villig att åka från innerstan tex? Jag har mina hästar 3 mil söder om stan och betalar 2100 kr i hyra, då finns ridhus och hö ingår samt utsläpp, lunch, em fodring, mockning etc vardagar. Kollektivt helg och kväll. Spån tillkommer!

Det mesta kostar mer än så, absolut, men det går att finna :)
Dock bara 1 pass i veckan så det är ingenting knappt :)
 
Det är klart att det går. Jag köpte min häst medan jag studerade men då bodde jag billigt hos sambo som inte ville ha hjälp med hyran.