Häst innan man dör?

inaa

Trådstartare
Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en bromsmedicin som gör mig i stort set symptomfri men den funkar bara ett tag. HUR länge vet man inte men det brukar handla om ca. 18 månader. Jag har nu ätit den i 10 månader.. Men det kan också fungera längre, det finns de som mått bra i 4 år med den här medicinen!
När första chocken hade lagt sig började jag leva annorlunda. Jag började prioritera saker som gjorde mig glad och tog därmed tillbaka hästarna in i livet. Började på ridskola (igen) och rider där 2 ggr i veckan, praktiserar 1-2 dagar i veckan i ett tillridningsstall (fast där rider jag inte) och är medhjälpare/ryttare åt en häst på gården där jag bor. Men ändå, det räcker inte. Jag vill leva hästlivet varje dag, hela dagen.
Somliga runt mig säger: skaffa en häst! Att det viktigaste i mitt liv nu är att bocka av längtan från en bucket list. Jag kommer förstås inte skaffa en häst eftersom jag kommer att dö från den. Men tanken på att hyra eller vara fodervärd har förstås slagit mig, men märker att det inte kommer att fungera heller. Det är ingen som vill lämna ut sin häst på foder till mig, dels för att det är för kort tid (jag kan ju bara lova några månader i taget), dels för att jag inte har de meriter hästägarna efterfrågar (har inte haft häst, har inga tävlingsresultat att visa upp).
Jag önskar att jag kunde hitta någon att skaffa häst (köpa eller foder) tillsammans med, som kunde lämna den i min vård så länge jag mår bra, men som sedan står där beredd att ta vid när jag inte längre kan. Tänk, vilken dröm! Eller hitta en hästägare som vill lämna bort sin häst för bara en kort tid.
Dela gärna med er av era tankar omkring detta. Det skulle vara intressant att höra om det finns andra därute som är i en liknande situation, eller höra hur hästägare resonerar.
 
Tycker faktiskt du skall köpa hästen och kanske göra någon deal med din familj och ett försäljningsstall att den dagen tiden kommer så lämnas hästen in där till försäljning. Det går att lösa. Du kan ju planera allt och skriva upp så dina nära och kära kan lösa det. Tycker det viktigaste är att du mår bra i den sista tiden du har kvar :heart
 
Tycker faktiskt du skall köpa hästen och kanske göra någon deal med din familj och ett försäljningsstall att den dagen tiden kommer så lämnas hästen in där till försäljning. Det går att lösa. Du kan ju planera allt och skriva upp så dina nära och kära kan lösa det. Tycker det viktigaste är att du mår bra i den sista tiden du har kvar :heart
Tack för fint svar, jag blir alldeles gråtfärdig :heart.
 
Jag tänker också att du kan köpa en häst sålänge du ser till att det finns en plan för vad dina anhöriga ska göra med hästen sen.
Ett annat alternativ skulle kanske vara att chansa och fråga om ridskolan har någon häst som de vill hyra ut? Det kan ju vara så att de har någon häst som de tillfälligt vill plocka ur lektionsverksamheten av någon anledning. Du kan också kolla med tex ridlägerverksamheter om de har några hästar kvar som inte blivit uthyrda för vintern.
 
Köp en häst, självklart!

Jag skulle köpa en av en uppfödare/stuteri som är beredd att köpa tillbaka hästen när det är dags. De brukar vara villigare att köpa tillbaka sina uppfödningar om det erbjuds.
Ett fint stuteri i min omgivning har sålt en av sina hästar medvetet till en kvinna som berättade precis som det var. Min bekant kommer att köpa tillbaka hästen när kvinnan vill.
En fantastisk sak att göra för någon annan och skulle hjälpa mycket i din situation.

Lycka till!! :heart :heart
 
Har du pengarna och stallplats så köp häst! Se till att du har en lösning i fall du blir väldigt sjuk, och om du går bort, kanske en medryttare som kan avlasta eller att du kan köpa hjälp om du blir sämre i perioder. Självklart ska du ta chansen, jag tycker inte att det är något att tveka på!
 
Tack för fint svar, jag blir alldeles gråtfärdig :heart.
Så lite så :heart Tycker du gör helt rätt i ett skaffa en häst, kanske skriv ut på FB (hur mycket du vill dela såklart är individuellt) men skulle vara väldigt konstigt om inte någon uppfödare eller ägare hade viljat låna ut sin häst till dig annars, men annars hade jag sagt köp en häst och sätt upp en plan med allt hur det skall hanteras om du blir sjuk eller så :heart
 
Tack för era fina svar! Jag läser och gömmer dem i mitt hjärta. Och fortsätter läsa annonser..
En del av de lösningar som föreslås är rätt dyra och det är jag rädd att jag inte har ekonomi till. Jag har en stabil ekonomi men inte så fet. Har även lite sparade pengar men jag vill ju också lämna NÅGOT efter mig till barnen. Men, jag har kontakter och jag är angelägen så kanske dyker det där perfekta läget upp: den som vill ha lite paus från sitt hästeri några månader, inom rimligt avstånd (jag kan absolut tänka mig att låta ev. häst stå kvar "hemma"). Typ.
 
Jag tror att det är bra att du, om du skaffar en häst, gör det tillsammans med någon. Det är krävande att ha häst på heltid och jag tänker att i ditt läge vore det nog skönt att veta att du har en backup hela vägen, om det skulle bli överväldigande för dig. :heart
 
Tack för era fina svar! Jag läser och gömmer dem i mitt hjärta. Och fortsätter läsa annonser..
En del av de lösningar som föreslås är rätt dyra och det är jag rädd att jag inte har ekonomi till. Jag har en stabil ekonomi men inte så fet. Har även lite sparade pengar men jag vill ju också lämna NÅGOT efter mig till barnen. Men, jag har kontakter och jag är angelägen så kanske dyker det där perfekta läget upp: den som vill ha lite paus från sitt hästeri några månader, inom rimligt avstånd (jag kan absolut tänka mig att låta ev. häst stå kvar "hemma"). Typ.
Jag bara antog att det fanns ekonomiska förutsättningar eftersom du nämnde köpa. Och har man råd att köpa har man också råd att hyra (lägga inköpskostnaden på hästhyra). Men annars kanske du kan prata med ridskolan om att tex få sköta om någon häst lite extra? Någon du kan ha lite extra ansvar över och då kanske också får ta ut på en extra ridtur ibland?
 
Jag bara antog att det fanns ekonomiska förutsättningar eftersom du nämnde köpa. Och har man råd att köpa har man också råd att hyra (lägga inköpskostnaden på hästhyra). Men annars kanske du kan prata med ridskolan om att tex få sköta om någon häst lite extra? Någon du kan ha lite extra ansvar över och då kanske också får ta ut på en extra ridtur ibland?
Jo, det finns ekonomi till att köpa häst av sparade pengar, och ekonomi till att hålla häst om man är beredd att leva väldigt snålt och skarva med sparpengar när det behövs. Men att ex lämna hästen till ett försäljningsstall och betala för den uppstallningen och tjänsten så länge det behövs (vet ju att det kan vara trögt att sälja häst) vet jag inte om jag mäktar med, eller har lust att lägga över på min man ifall jag skulle trilla av pinn lite snabbt... Många hänsyn att ta.
 
Hyr en häst från tex stall roempke?
Klart du ska ha häst!
Jag har spanat på den lösningen men uthyrningsstall hyr nästan bara ut säsongsvis (HT/VT, byte under sommaren) så det är lite svårt att få tag i en häst såhär mitt i säsongen.
 
Jag tror att det är bra att du, om du skaffar en häst, gör det tillsammans med någon. Det är krävande att ha häst på heltid och jag tänker att i ditt läge vore det nog skönt att veta att du har en backup hela vägen, om det skulle bli överväldigande för dig. :heart
Det tror jag också. Och det nästan komiska är att jag har en svägerska som har 3 nordsvenskar (bara till att dra timmer) i lösdrift bara några kilometer från mig, och hon rider också på samma ridskola. Hon är nog egentligen sugen på en ridhäst men har inte plats just nu. Hon vore ju annars klippt och skuren att dela med. Jag ska känna henne lite mer på pulsen, jobbar på det!
 
Kolla om det finns någon som behöver medryttare flera dagar i veckan? Skulle det vara ett bättre alternativ? Alternativt någon kompis som vill vara fodervärd ihop med dig som är redo att ta hela ansvaret ifall så skulle krävas.
 
Jag har spanat på den lösningen men uthyrningsstall hyr nästan bara ut säsongsvis (HT/VT, byte under sommaren) så det är lite svårt att få tag i en häst såhär mitt i säsongen.
Ring dem och fråga. Standard är såklart per säsong, men ofta finns det fler hästar som inte finns på hemsidan
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
567
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 005
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp